2023.gada martā tika pieņemts Preču un pakalpojumu piekļūstamības likums, tāpēc uzņēmumiem līdz 2025.gada jūnija beigām būs jānodrošina preču lietošana, izmantojot citu maņu. Augustā jautājām uzņēmējiem, kādu ietekmi šis likums atstās uz viņu uzņēmumu, kādas prasības būs jāievēro un kādi būs lielākie izaicinājumi prasību ieviešanā.

Piekļūstamībai jābūt daļai no domāšanas veida

Finanšu nozares asociācijas padomnieks (FNA), sabiedrības ar ierobežotu atbildību “ZAB COBALT” zvērināts advokāts Edgars Pastars stāsta – “pieņemtā Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma ietekme uz banku nozari būs būtiska. Tas ietvers visa digitālā satura pārveidi (arī internetbankas), bankomātu nomaiņu vai uzlabošanu ilgākā laika posmā, līgumu pārveidi, risinājumu ieviešanu filiālēs (surdotulkošana, rindu vadība, gaismas un skaņas līmeņi, pieteikšanās forma) un tā tālāk”. Viņš arī norāda: “Prasības ir pamatotas, un no tām iegūs ne tikai personas ar invaliditāti, bet arī personas ar īslaicīgiem traucējumiem (piemēram, pēc traumas) un visi klienti kopumā, jo pakalpojums būs vienkāršāk izmantojams un balstīsies universālā dizaina principos.”

Banku nozarē tiek daudz strādāts, lai vienoti ieviestu šīs pārmaiņas. “FNA izdevusi vadlīnijas, saskaņā ar kurām bankas ievieš jaunās pārmaiņas, izvērtē esošo pakalpojumu un risinājumu pielāgošanas iespējas un labākos veidus. Vēl neesam apkopojuši progresu katrā no sadaļām, bet varam minēt, ka bankas jau izdod bankas kartes ar noteiktiem parametriem neredzīgām personām. Galvenā pārmaiņa, kas nepieciešama, ir domāšanas maiņa biznesa pusē, iekļaujot personu ar invaliditāti (piemēram, redzes, dzirdes, uztveres, motorikas) vajadzības pakalpojumu pieejamības novērtēšanā. Ja atbildīgie darbinieki to izprot, risinājums tiks atrasts. Visilgākais laiks nepieciešams izpratnes iegūšanai par jomu. Pašmācības ceļā tas ir gandrīz neiespējami. FNA izveidojusi arī sešas mācību filmas par klientu ar invaliditāti apkalpošanu,” atklāj E. Pastars.