Vēl pirms Covid-19 pandēmijas tā sauktās dark kitchens jeb virtuālie restorāni, kas piedāvā maltītes tikai ar piegādi, Latvijā bija retums, bet nu šis ēdināšanas biznesa koncepts sasniedzis arī mūs. Kā pirmie virtuālos restorānus, līdztekus savam jau esošajam biznesam, sāka veidot lielās restorānu ķēdes, bet tagad šī tendence novērojama arī starp mazajiem spēlētājiem. Vai šim konceptam ir iespējas ar laiku apsteigt tradicionālos ēdināšanas uzņēmumus?
Redzam, ka mūsu partneri jūtas droši, veidojot virtuālos zīmolus, un ir gatavi izmēģināt jaunas idejas. Fiziska restorāna atvēršanai nepieciešami krietni lielāki ieguldījumi un pietiekami ilgs laiks, lai nodrošinātu rentablu klientu bāzi. Savukārt virtuālajiem restorāniem lielāko daļu izmaksu veido zīmola atpazīstamības veicināšana interneta vidē, taču tas nenozīmē garantētus panākumus, un konkurence šajā segmentā katru dienu pieaug. Tajā pašā laikā, viena no virtuālo restorānu priekšrocībām ir tas, ka tādas izmaksas kā viesmīļu algošana, telpu iekārtojums un uzturēšana virtuālajam restorānam nav nepieciešamas. Tāpēc gadījumā, ja biznesa ideja nerezultējas ilgtspējīgā attīstībā, neveiksme nav tik “sāpīga”.
Priekšrocības un izaicinājumi
Līdz šim gandrīz visi virtuālie zīmoli, kas darbojas Latvijā, ir veidoti uz veiksmīgi strādājošu fizisko restorānu bāzes. Nesen Latvijā atvērtas vēl sešas virtuālā restorāna “Craft Burger” filiāles, restorāns ir daļa no uzņēmuma, kurš tirgū darbojas jau vairāk nekā desmit gadus un ir arī virtuālo picēriju dibinātājs.
"No biznesa viedokļa virtuālajam restorānam ir zināmas priekšrocības – virtuālā restorāna ēdieni tiek pagatavoti, izmantojot jau esošos fiziskā restorāna resursus, nepalielinot to uzturēšanas izmaksas. Tam nav nepieciešamas jaunas telpas viesu uzņemšanai un viesmīļi. Par priekšrocību uzskatu arī to, ka, uzsākot virtuālo restorānu biznesu, investīcijas ir tuvu nullei, un arī pie neveiksmīga scenārija necieš pamata zīmola tēls. Tas dod iespējas veikt dažādus eksperimentus un attīstīt radošās idejas," saka Andris Tions, uzņēmuma “Vēl vairāk saules” pārstāvis.
Pēc A.Tiona teiktā, viens no izaicinājumiem ir klientu uzmanības piesaiste virtuālajam restorānam. "Galvenais, kur ir nepieciešams ieguldīt, ir reklāma – ir jāveido atpazīstamība un klientu uzticība nezināmam zīmolam. Klients restorānu neredzēs, ejot pa ielu, kaut arī tas būtu vienīgais restorāns uz konkrētās ielas. Gluži pretēji – klients virtuālo restorānu redzēs starp simtiem citu nosaukumu tiešsaistes platformās, pārlūkojot tās savā viedierīcē," turpina A.Tions.
Specializācijas un improvizācijas iespējas
Pēc diviem pandēmijas gadiem, straujās inflācijas un energoresursu cenu kāpuma uzņēmumi izsver savu turpmāko darbību un iespējas. Tāpēc ēdināšanas nozares uzņēmumi meklē jaunus risinājumus izmaksu optimizēšanai un paplašināšanai, testē jaunas pārtikas kategorijas ar dažādām preču zīmēm.
__________________________________________________________________________
Pirms dažiem gadiem būtu bijis grūti iedomāties, ka mazie un vidējie uzņēmumi būs gatavi pieņemt tik lielus un drosmīgus lēmumus, kas varētu mainīt tradicionālo ēdināšanas pakalpojumu tirgu
__________________________________________________________________________
Ēdienu piegādes platformas, kuru izveidotā tehnoloģija ļauj veikt ēdiena piegādi tā, lai tā būtu ātra un izdevīga visām pusēm, ir izcils piemērs. Tagad pienākusi kārta restorānu virtuvēm. Uzsvara maiņa no klienta restorāna telpās uz ēdiena saņemšanu mājās, pakāpeniski novedīs pie darba procesu digitalizācijas. Uzņēmumiem, kas līdz šim savu darbību pilnībā balstīja uz fizisku restorānu koncepta, konkurences saasināšanās dēļ, būs jākļūst efektīvākiem, un prasīgais klients neļaus kvalitātes latiņu pazemināt ne par milimetru.
"Neskatoties uz to, ka virtuālo restorānu ēdienkartes tiek veidotās tā, lai pievērstu jaunu klientu uzmanību, to pamana arī esošie “Vairāk Saules” klienti, identificējot mūs pēc lokācijām, kas sniedz uzticību mūsu virtuālajiem zīmoliem" saka A.Tions.
Mūsdienās virtuālie restorāni parasti specializējas tikai konkrētas ēdienkartes piedāvāšanā. Tas notiek situācijās, kad uzņēmēji saskata lielāku pieprasījumu un izaugsmes potenciālu, taču saredz riskus specializēt sava tradicionālā restorāna virtuvi konkrēto ēdienu piedāvāšanai. Tāpēc bieži vien šķiet, ka virtuālie restorāni piedāvā tikai viena veida ēdienkarti, taču ilgtermiņā daudzveidība tikai palielināsies. Jau tagad “Bolt Food” piedāvā pasūtīt veģetāros ēdienus, picas, suši, burgerus un citus ēdienus no vairāk nekā 30 virtuālajiem restorāniem. Tāpat virtuālajiem restorāniem ir iespēja paplašināties un sasniegt jaunas auditorijas.
Drosme ieviest inovācijas
Vēl pirms dažiem gadiem būtu bijis grūti iedomāties, ka mazie un vidējie uzņēmumi būs gatavi pieņemt tik lielus un drosmīgus lēmumus, kas varētu mainīt tradicionālo ēdināšanas pakalpojumu tirgu. Atvērtība inovācijām un jauninājumiem ir izskaidrojama gan ar pandēmijas pieredzi, gan ar tehnoloģiju lomu tajā. Pandēmijas laikā platformās parādījās arī restorāni, kas iepriekš tās neizmantoja. Tas palielināja konkurenci un daudziem nozīmēja izaugsmi, taču, raugoties no šodienas viedokļa, galvenā mācība bija tā, ka situācija var mainīties ļoti strauji un ir nepieciešams pastāvīgi apsvērt alternatīvas pamata uzņēmējdarbības modelim.
Lai izvairītos no pārsteigumiem virtuālo restorānu veidošanas procesā, A.Tions iesaka iepazīties ar citu valstu pieredzi, kā arī pašmāju pieredzi, un galvenais – nebaidīties pētīt un pieņemt drosmīgus lēmumus attīstības un uzņēmuma labā.