Mūsdienās digitālā vide attīstās ļoti strauji, turklāt esošā situācija pasaulē izaugsmi veicinājusi vēl straujāk. Tiek prognozēts, ka jau 2023. gadā 22% no visiem pirkumiem tiks veikti digitāli, liecina tirgus un izpētes kompānijas Statista dati. Tas ir liels lēciens, salīdzinājumā ar 14,1% attiecīgo rādītāju 2015.gadā.
Lielākā daļa cilvēku jau šobrīd tiešsaistē lapbrāt iegādājas apģērbu, saimniecības preces utt. 87% Latvijas iedzīvotāju apstiprināja, ka mēdz iepirkties internetā, liecina šā gada SKDS pētījuma dati. Turklāt 20% atzina, ka viņu pirkumu skaits esošajos apstākļos ir pieaudzis, kas nozīmē to, ka cilvēki pērk vairāk preces un pakalpojumus, ko iepriekš veica klātienē. Sagaidāms, ka turpmāk pieaugs ne tikai pirkumu skaits, bet arī vērtīgo pirkumu īpastvars, piemēram, internetā cilvēki aizvien biežāk iegādāties automašīnas. Līdz ar to uzņēmumiem aktīvāk jāstrādā pie dažādu digitālo platformu izveides, lai saglabātu konkurētspēju.
Informācijas tehnoloģiju (IT) uzņēmumi, tai skaitā “Accenture”, palīdz uzņēmumiem uzlabot klientu pieredzi tiešsaistē. Pirms pāris gadiem pasaulē labi zināms autobūves zīmols, pārskatot stratēģiju, nolēma vairāk fokusēties uz digitālo attīstību. Kompānijas mērķis bija uzlabot konkurēspēju premium luxury segmentā. Tajā laikā tika secināts, ka mājaslapas saturs ir novecojis un klienta tiešsaistes iepirkšanās pieredze faktiski neeksistēja. Tobrīd neviens auto tirgotājs nepiedāvāja auto iegādi tiešsaistē, jo tas likās nereāli. Iepriekš auto segmentā lielāks akcents tika veltīts auto lietošanas pieredzes uzlabošanai, bet šobrīd – klienta un viņa pieredzes pilveidei. “Accenture” autobūves uzņēmumam piedāvāja kompānijas IT nodaļu pārveidot par digitālo departamentu, izmantojot Agile (projektu vadības) metodoloģiju un Liquid Architecture (plūstošo arhitektūru). Tādējādi autobūves zīmols varēja ieviest jaunus pakalpojumus un digitālo pieredzi rekordlielā ātrumā.
Latvijas uzņēmumiem šajā jomā ir vieta izaugsmei. Šogad Eiropas Komisijas publiskotais Digitālās ekonomikas un sabiedrības indekss (DESI) atklāj, ka Latvijā uzņēmējdarbības vidē joprojām nepietiekami tiek izmantotas digitālās tehnoloģiju sniegtās iespējas, lai gan nepieciešamā infrastruktūra valstī ir ļoti labā līmenī. Tāpat tikai 10% uzņēmumu veic pārdošanu tiešsaistē, neraugoties uz to, ka 83% iedzīvotāju izmanto banku pakalpojumus tiešsaistē, kas ir krietni virs Eiropas Savienības vidējā rādītāja – 66% apmērā. Mūsdienās mājaslapa ir daļa no digitālā mārketinga, un arī šajā jomā ir vairāki risinājumi, ko iespējams izmantot. Tādējādi ir iespējams nodrošināt mājaslapas satura vadību, kā arī daudzkanālu mārketinga automatizāciju. IT risinājumi mūsdienās nodrošina ļoti būtisku saturu un personalizētu digitālo pieredzi, kas priecē auditoriju, palielina lojalitāti un palielina ieņēmumus. Tas ļauj novērtēt mārketinga panākumus, pamatojoties uz ieguldījumu atdevi.
Digitālā ekosistēma piedāvā dažādas iespējas. Tas nozīmē to, ja uzņēmumam ir ekosistēma, tad cilvēki iegādāsies ne tikai automašīnu, bet arī visu zīmolu, un viss būs pieejams no vienas platformas – klienta tīmekļa lapas. To ir vērts atcerēties, jo nereti kompānija digitālo pieredzi uztver kā viena risinājuma ieviešanu. Tomēr mājaslapas uzlabošana un e-veikala izveide ir tikai viena sadaļa no digitālās ekosistēmas, svarīgi rūpēties par klientu apkalpošanas digitalizāciju, saziņu ar klientu un citām sadaļām.
Viena no šā brīža aktuālajām tendencēm ir mākslīgā intelekta piedāvātie risinājumi, kas pēc algoritmiem saprot, kas tieši ir patērētāja interesēs, piedāvājot viņam personalizētu saturu. Līdzīgi kā atšķirās cilvēku ziņu lenta “Facebook”, tāpat tas notiek ar interneta saturu. Piemēram, ja cilvēks ir internetā meklējis informāciju par Grieķiju, tad mājaslapas, kurās uzstādīti makslīgā intelekta personalizācijas algoritmi un saņemta cilvēka piekrišana datu apstrādei, saturs par Grieķiju, ceļojumiem un visu, kas ar to saistīts, tiks prioritizēts kā pirmais, ko lietotājs ierauga. Digitālo mārketinga platformu iespējas ir ļoti plašas, sākot no satura uzglabāšanas un izplatīšanas vienā vai vairākās valodās vajadzīgajai mērķgrupai, līdz atbalstam e-komersijas, SEO, e-pasta mārketinga un kampaņu mārketingam. Uzņēmumi pasaulē ir plaši izmantojuši digitālā mārketinga platformas, lai uzlabotu klientu pieredzi un sniegtu mazāk darbību, lai tīmeklī atrastu tieši to, ko klients meklē. Arī Latvijas uzņēmumiem ir svarīgi sekot līdzi jaunākajām tendencēm un ieviest digitālos risinājumus, lai nepazaudētu konkurētspēju laikos, kad ir daudz nezināmo. Tie uzņēmumi, kas izmantos jaunākās tehnoloģijas, saglabās savu konkurētspēju un vietu tirgū arī turpmāk.