49% investoru ir gatavi aiziet no uzņēmumiem, kas neveic pietiekamus pasākumus vides, sociālās atbildības un pārvaldības (ESG) jomā, savukārt vairākums (79%) investoru uzskata uzņēmuma attieksmi pret ESG riskiem un iespējām kā būtisku faktoru investīciju lēmumu pieņemšanai šajos uzņēmumos, secināts "PricewaterhouseCoopers" pētījumā "2021 Global Investor ESG Survey".

Kas ir būtiskākais faktors investoriem?

Aptaujātajiem investoriem svarīgākais ESG faktors ir klimata joma – 1. līmeņa (no īpašumā esošiem vai kontrolētiem avotiem) un 2. līmeņa (netiešās emisijas, ko rada, piemēram, uzņēmuma patērētā elektroenerģija, apkure, dzesēšanas sistēmas u. tml.) siltumnīcefekta gāzu emisiju samazināšana ir investoru visbiežāk (65%) minētais ESG faktors, kas uzņēmumiem jāprioritizē. Turklāt 82% investoru uzskata: svarīgi, lai ESG pārskati sniegtu vides saistību pamatojumu kopā ar detalizētiem izpildes plāniem. Citi prioritāri ESG faktori ir darbinieku veselība un darba drošība (44%), kā arī darbinieku un vadītāju dažādības, vienlīdzības un iekļaušanas uzlabošana (37%).

Jāuzsver, ka visi ESG aspekti ir svarīgi kopējā uzņēmuma virzībā uz ilgtspējīgu darbību un tie ietekmē uzņēmuma biznesa modeli, tāpēc vienlīdz liela uzmanība jāpievērš katram no tiem. Šeit varētu vaicāt, cik uzņēmumam izmaksā katrs aspekts un cik tie katrā konkrētajā brīdī ir būtiski, tāpēc uzņēmuma vadības līmenī ESG jautājumiem būtu jāpieiet stratēģiski, lai vienotos par konkrētu rīcību.

"PwC" pētījums “2021 Global Investor ESG Survey” liecina, ka investori vienlaikus koncentrējas gan uz īstermiņa rezultātiem, gan ilgtermiņa jautājumiem, kas viņu investīcijām var radīt ne vien riskus, bet arī iespējas. Viņi uzskata: ESG ir jābūt uzņēmuma stratēģijas neatņemamai sastāvdaļai, bet izdevumiem ESG jomā jābūt pamatotiem, gan sniedzot uzņēmumam stratēģiskos ieguvumus, gan mazinot tā riskus. Ja investori neredzēs šādu kombināciju, tie nekavējoties rīkosies, – galu galā viņi var arī izstāties no uzņēmuma un ieguldīt citur.

Aptaujā arī secināts, ka investori ļoti novērtētu vienotu ESG pārskatu sagatavošanas standartu, kas noteiktu atklājamos ESG rādītājus un to aprēķināšanas jeb noteikšanas kārtību. Aptuveni trīs ceturtdaļas investoru (74%) piekrīt: ja uzņēmumi piemērotu vienotu ESG pārskatu standartu, investīciju lēmumus būtu iespējams balstīt jau daudz precīzākā informācijā. Gandrīz tāds pats skaits investoru (73%) uzskata, ka ir svarīgi spēt salīdzināt ESG rādītājus starp uzņēmumiem. Tas būtu iespējams, ja šo pārskatu sagatavošanā izmantotu vienotu standartu, turklāt to ieviešanā investori saskata ieguvumus. Bez šādiem globāliem standartiem viņiem ir grūti novērtēt ESG rādītājus un tos pilnvērtīgi iekļaut investīciju stratēģijās.

Arī uzņēmumiem, kuri vēlas ne tikai veikt darbības ESG jomās, bet arī spēt novērtēt sasniegtos rezultātus un sagatavot kvalitatīvus ESG pārskatus, ir svarīgi skaidri kritēriji un vienota sistēma. Jau šobrīd uzņēmumiem, lai reaģētu uz investoru prasībām, būtu pārdomāti jāizvēlas piemēroti standarti.

Pārmaiņas – uz labu

Jau tagad var manīt, ka uzņēmumi, negaidot ne uz kādām specifiskām prasībām, aktīvi rīkojas ESG kontekstā. Tiek gatavoti un publicēti ilgtspējas ziņojumi, kuros uzņēmumi apzinās sev būtiskos aspektus, aktīvi komunicējot ar savām ietekmes pusēm. Lai iedzīvinātu ilgtspējas aspektus savā pamatdarbībā, uzņēmumi strādā pie tā, lai apzinātos, kādu ietekmi tie atstāj uz vidi un arī ietekmes pusēm un kā abi šie faktori var iespaidot uzņēmējdarbību.

Uzņēmumi tiecas sasniegt tādu brieduma pakāpi, kad ir sakārtoti pamata pārvaldības jautājumi, savā darbībā tie ievēro noteiktus ētikas principus, cenšas izveidot skaidru pārvaldības struktūru un atbildības sadalījumu iekšējās kontroles sistēmas izvirzīto mērķu sasniegšanai. Uzņēmumi sāk apzināt riskus, kas saistīti ar ESG jomām, un ievieš procedūras, lai tos mazinātu. Tie aizvien vairāk izrāda aktivitāti, lai veicinātu virzību uz klimata neitralitāti, piemēram, uzņēmumi apņemas noteiktā laikā sasniegt oglekļa neitralitāti.

"PwC" 2021. gada nogalē veiktajā aptaujā (Baltijas uzņēmumu vadītāju aptauja 2022) 21% uzņēmumu vadītāju Latvijā norādīja, ka viņu uzņēmumiem ir oglekļa neitralitātes saistības, savukārt apmēram trešdaļa Baltijas, Eiropas un pasaules biznesa vadītāju apgalvoja, ka viņu pārstāvētie uzņēmumi joprojām tikai gatavojas uzņemties šādas saistības.

Mainoties pasaulei, aug patērētāju vēlme redzēt ilgtspējīgus zīmolus, ilgtspējīgu uzņēmumu un valsts pārvaldes rīcību. Klimata neitralitātes ambīciju pamatā ir ne tikai uzņēmuma vēlme mazināt klimata riskus, bet arī klientu gaidu un investoru prasību apmierināšana. Tuvākajā nākotnē klimata neitralitāte būs būtisks faktors uzņēmuma konkurētspējas nodrošināšanai, jo tādus rādītājus kā siltumnīcefekta gāzu emisijas apmēri vērtēs ne tikai finansējuma sniedzēji, bet arī sadarbības partneri, kuri vēlēsies sekot līdzi arī savu piegāžu ķēžu radītajai ietekmei, lai apzinātos, kādu kopējo oglekļa pēdas nospiedumu atstāj to ražotie produkti.

Piemēram, automobiļu ražotājs, kurš iepērk ražošanā izmantotās komponentes, strādās pie tā, lai apkopotu datus par katras komponentes ražošanas procesā radīto siltumnīcefekta gāzu emisijas apmēru. Tāpēc tam jau šobrīd jābūt padomes un valdes dienaskārtībā, lai laikus spētu reaģēt, pielāgoties un nepalaistu garām jaunas biznesa iespējas.