Lietišķā etiķete pandēmijas apstākļos
2021-12-30
Olga Kazaka, "A. W. Olsen & Partners", partnere, "Pirmās PR grāmatas" autore, LU docente
Klausies
Pandēmija ir transformējusi vairākus svarīgus lietišķās saskarsmes elementus. Etiķetes pamatā vienmēr ir loģika un abpusēja ērtība, jo tas ir principu kopums, kas ļauj pastāvēt līdzās. Lietišķā etiķete ietver neskaitāmus signālus, ko nolasa otra puse un kas veido iespaidu par konkrēto cilvēku. Kādas svarīgas nianses pašlaik ir jāņem vērā, lai nesabojātu savu reputāciju un attiecības ar sadarbības partneriem un klientiem?
Bez rokasspiedieniem un klātienes sarunām par sīkumiem
Spilgta pārmaiņa lietišķajā saskarsmē, kas iepriekš lika atstāt privāto dzīvi ārpus biroja, ir jaunā tendence atklāti runāt par savu un rūpēties par citu pašsajūtu. Slikta pašsajūta vairs nav darbinieka paša darīšana, tagad sabiedriskās uzvedības normas ietver jauno patiesumu: pavēstīšana par savu pašsajūtu vairs netiek uztverta kā nevietā pausta informācija vai vājuma izpausme.
Agrāk pat sīkāko darījuma detaļu saskaņošanai bija vajadzīga klātienes tikšanās – tāds saskarsmes formāts bija pašsaprotams. Koronavīruss ir radikāli mainījis situāciju, jau otro gadu klātienes tikšanos skaits ir samazināts līdz minimumam, klienti ir pieraduši vissvarīgākās nianses apspriest tiešsaistē. Diezgan reti būs piedienīgi pat tikai piedāvāt tikšanos klātienē.
Uzstājīgs aicinājums uz klātienes tikšanos sarunbiedram var sagādāt diskomfortu, pārliecību, ka nerūp viņa drošība. Ja organizācija turpina apzināti sabotēt šābrīža ierobežojumus un izlikties, ka nekas nenotiek, daudziem klientiem un sadarbības partneriem tas ir noteikts brīdinājuma karodziņš: “Ja viņi neievēro noteikumus šajos jautājumos, vai viņi būs godīgi un atbildīgi citādā ziņā? Un vai mūsu reputācijai nekaitēs sadarbība ar šādu bezatbildīgu uzņēmumu?” Tāpēc, pat ja pašlaik oficiālie ierobežojumi neaizliedz tikties klātienē, par normu ir kļuvis piedāvāt izvēli – klātienē vai tiešsaistē.
Stratēģiskie riski ir tie, kas tiešā veidā apdraud uzņēmuma spēju sasniegt ilgtermiņa mērķus. Atšķirībā no redzamiem operacionālajiem riskiem, stratēģiskie riski iedarbojas pakāpeniski, reizēm nemanāmi, līdz brīdim, kad biznesa modelis vairs nav konkurētspējīgs un tirgus ir pagriezies citā virzienā. Citiem vārdiem sakot, stratēģisks risks apdraud iespējamos ceļus, ko uzņēmums var izvēlēties, lai sasniegtu savus mērķus. Kā šos riskus iespējams mazināt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Dec. 2025
Gan uzņēmumos, gan privātajā dzīvē ir iegājies, ka daudzi lēmumi un darbi tiek pakārtoti gadumijai. Bet vai tiešām ir jāgaida šis datums, lai sāktu jaunu dzīvi? Šajā rakstā apskatīsim vairākas lietas, par ko parūpēties vēl pirms jaunā gada.
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Dec. 2025
Saskaņā ar Nacionālās kiberdrošības likumu uzņēmumiem, kuri sevi uzskata par atbilstošiem būtisko vai svarīgo pakalpojumu sniedzēja statusam, jau līdz 2025.gada 1.aprīlim bija pienākums paziņot Nacionālajam kiberdrošības centram par šādu atbilstību. Kā izvērtēt atbilstību?
Uzņēmuma vadība
06:00, 11. Dec. 2025
Mūsdienās ir saglabājies paradums par labi paveiktu darbu izteikt komplimentu dzeramnaudas veidā. Tā ir neformāli iesakņojusies tradīcija, ar kuru klients novērtē profesionālu attieksmi, īpašu viesmīlību un kvalitatīvu apkalpošanu. Kā likums definē dzeramnaudu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Dec. 2025
Komandējumi vai darba braucieni daudziem ir ikdiena. Darbinieki dodas uz dažādām pasaules valstīm, un skaidrs, ka, aizbraucot uz komandējuma vietu, viņiem ir jāpārvietojas pilsētas vai pat valsts robežās. Bieži tas notiek ar nomas automašīnu. Kas jāņem vērā, nomājot automašīnu ārzemēs?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Dec. 2025
Ķīlas devējs pārdod ieķīlāto mantu bez ķīlas ņēmēja piekrišanas. Vai ķīlas devēja finansiālās grūtības attaisno šādu rīcību? Kad var izmantot pašpalīdzības tiesības? Šos jautājumus skaidro Senāts 2025.gada spriedumā lietā SKC-[C]/2025, kurā aplūkota situācija, kad bez ķīlas ņēmēja rakstveida atļaujas tika pārdots ieķīlātais 75 000 dzīvu ūdeļu ganāmpulks.
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Dec. 2025
Senāta 2025.gada 11.marta lēmums lietā SPC-4/2025 ir kļuvis par fundamentālu tiesu prakses atskaites punktu, kas pārtraucis bīstamu un likumam neatbilstošu praksi zemnieku saimniecību maksātnespējas lietās. Skaidrojam, kādi ir Senāta secinājumi un kā tas ietekmēs zemnieku saimniecības!
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Dec. 2025
Uzņēmējdarbības un informācijas tehnoloģiju nozares profesionāļi nav līdz galam pārliecināti, ko jēdziens “mākslīgais intelekts” ietver. To veicina terminu mainīgā, neviendabīgā lietošana un aizvien plašāks tehnoloģiju klāsts, kam tiek piešķirta mākslīgā intelekta pazīme. Tomēr tieši precīza risinājuma atbilstība mākslīgā intelekta definīcijai ir būtisks priekšnoteikums Eiropas Savienības finansējuma saņemšanai uzņēmumiem, kas ievieš mākslīgā intelekta rīkus savā darbā. Kas tad īsti ir “mākslīgais intelekts”?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Nov. 2025
Brīva preču aprite Eiropas Savienībā ir viena no tās pamatbrīvībām. Tā paredz ievedmuitas, izvedmuitas un citu līdzīgu nodokļu, kvantitatīvo ierobežojumu atcelšanu un citu ierobežojumu saskaņošanu starp dalībvalstīm. Vienlaikus brīvas preču aprites princips nosaka vienotu muitas tarifu piemērošanu trešajām valstīm. Kas jāņem vērā, ievedot preces Eiropas Savienībā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Nov. 2025
Operacionālais risks ir viens no būtiskākajiem, bet bieži vien vismazāk izprastais uzņēmuma darbības risks. Tas nav tik viegli izmērāms kā finanšu risks, taču tieši tas visbiežāk rada neplānotus zaudējumus, reputācijas kaitējumu un klientu uzticības zudumu. Kā operacionālos riskus iespējams mazināt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Nov. 2025
Latvija ir spērusi nozīmīgu soli kiberdrošības stiprināšanā, ieviešot Nacionālās kiberdrošības likumu, kas stājās spēkā 2024.gada vasarā. Uz šī likuma pamata izdoti Ministru kabineta noteikumi, kuros paredzēta arī prasība iesniegt kiberdrošības pašvērtējuma ziņojumu. Kam tas jāiesniedz, kā to aizpildīt un kas jāņem vērā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Nov. 2025
Domstarpības un viedokļu sadursmes ir normāla parādība ne tikai ikdienas dzīvē, bet arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 5.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Nov. 2025
Uzņēmējdarbībā ir svarīgi sasniegt augstu produktivitāti – ar mazākiem resursiem paveikt vairāk. Tas ļauj uzņēmumam ieguldīt attīstībā, algot darbiniekus un radīt jaunas preces. Kā uzņēmumā mērīt produktivitāti?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Nov. 2025
Vācijā dibinātais starptautiskais veikalu tīkls “Lidl” atkārtoti nokļuvis uzmanības centrā pēc Francijas apelācijas tiesas 2025.gada 4.jūlija sprieduma. Tiesa pieņēma plaši apspriestu spriedumu, nosakot, ka mazumtirdzniecības veikalam “Lidl” kā kompensācija konkurentam, Francijas veikalu tīklam “Intermarché”, jāmaksā 43 milj. eiro. Kompensācija saistīta ar “Lidl” negodīgu konkurenci un patērētājus maldinošu komercpraksi.
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Nov. 2025
Uzņēmējdarbībā viens no nevēlamākajiem scenārijiem ir ilgstošs strīds vai pat tiesvedība ar Valsts ieņēmumu dienestu. Lai no šādām situācijām izvairītos, ir jāzina, kā notiek nodokļu pārbaudes, kādi ir to posmi un biežākie iemesli, kas rada domstarpības ar nodokļu administrāciju. Kādi ir būtiskākie nodokļu pārbaužu veidi, kā izvairīties no nodokļu strīdiem un kā tos sekmīgāk risināt?
Uzņēmuma vadība
09:00, 30. Okt. 2025