Atgriezeniskā saite - vērtība vai bumerangs vadītājam?
2021-10-27
Joanna Kristīne Golubeva, SIA "MetaCoach", integrālais transformācijas un vadītāju koučs
Katram vadītājam lielākā vai mazākā mērā saviem padotajiem būtu jāsniedz atgriezeniskā saite par viņu padarīto darbu. Kā to darīt pareizi un kāpēc tas ir tik svarīgi, it īpaši pandēmijas apstākļos, kad vairums strādā no mājām. Lai labāk izprastu situācijas, aplūkosim dažādus piemērus un vadītāja lomu tajos.
Atgriezeniskā saite mūsdienās kļūst arvien nozīmīgāka. Ir pašsaprotami pateikt, kas darbs ir labi izdarīts. Bieži ir situācijas, kad emocionāli nav tik viegli pateikt to, kas nav izdevies, it sevišķi darbiniekiem, ar kuriem ir bijušas labas attiecības vai kuri paši ir emocionāli. Nekad nevar zināt, ar ko tas beigsies – asaru plūdiem, dusmu lēkmēm, noslēgšanos un pretošanos teiktajam, aizstāvību u. tml. Ja ir neziņa, ko gaidīt, vadītājs sāk just bailes, kaunu, nedrošību. Izskatīsim piemēru, lai saprastu, kā šis princips darbojas, velkot paralēles ar dzīvnieku pasauli.
Lācis no rīta pamodās jau sliktā omā. Šodien bija paredzētas vairākas tikšanās, Lācim kā vadītājam vajadzēja skaidri paust viedokli par paveikto darbu. Viņš priecājās par vilku, kurš bija ļoti patstāvīgs un zināja, ko darīt. Bet kā lai pasaka skunksam, ka viņš smirdina visu projektu un neļauj rakt tālāk meža parkā, stirna vienmēr dreb, kad pasaka stingrāku vārdu, un nekāds darbs pēc tam nesanāk, bet, ja pasaka žiglajai vāverei, tā pazūd rieksti no krājumiem. Bet pateikt vajag, citādi katrs domā, ka viss ir lieliski, un viņš kā priekšnieks vienkārši uzbāžas… Hm… Tā domīgs Lācis devās uz darbu un nevarēja izprātot, kā lai to paveic.
Kas vispār ir atgriezeniskā saite? Iespējams atrast daudzas definīcijas, bet nozīmīgākais ir tas, ka atgriezeniskā saite ir komunikācijas instruments darbā gan ar sevi, gan darbiniekiem, gan iestādēm. Atgriezeniskā saite balstās arī uz katras personas individuālajām vērtībām.
Mēs dzīvojam brīvā pasaulē, kurā katram ir iespējas izvēlēties darbu un arī mainīt darba vietu. Tomēr katrs darbinieks, kurš aiziet, rada uzņēmumam zaudējumus vai vismaz neērtības. Vēl sliktāk, ja tas notiek pēkšņi, negaidīti, neplānoti.
Personāla vadība
06:00, 11. Nov. 2024
Rūpniecības un tehnoloģiju attīstība liek sabiedrībai un uzņēmumiem mainīties līdzi laikam. Ja iepriekšējos gadsimtos cilvēks varēja iegūt izglītību vienā profesijā un visu mūžu tajā nostrādāt, tad šobrīd tā nav. Vai pārkvalificēšanās ir risinājums darbaspēka trūkuma mazināšanai?
Personāla vadība
06:00, 30. Okt. 2024
Šobrīd uzņēmumos plecu pie pleca strādā gan tie, kas piedzīvojuši pasauli bez interneta un izbaudījuši faksu laikmetu, gan arī tie, kuri dzimuši 2000.gadā un uzauguši ar viedtālruņiem rokās, kļūstot par pilnvērtīgiem darba tirgus spēlētājiem. Vai šāda paaudžu mijiedarbība darba vidē rada uzņēmumam vairāk problēmu vai tomēr ir kā ieguvums?
Personāla vadība
09:00, 10. Okt. 2024
Darbinieku pārvilināšana ir aktuāla tēma daudzos uzņēmumos, īpaši laikā, kad talantīgi darbinieki kļūst arvien pieprasītāki. Straujā attīstība lielajās pilsētās, labāka infrastruktūra un karjeras iespējas bieži vien piesaista darbiniekus no reģioniem, savukārt pandēmija un attālinātā darba popularitāte ir izraisījusi pretēju tendenci – cilvēki vēlas dzīvot ārpus pilsētām, baudīt mierīgāku dzīvi un strādāt attālināti. Kā darba devēji var izmantot piedāvājumus, lai piesaistītu darbiniekus? Kā pasargāt sevi no darbinieku pārvilināšanas mēģinājumiem?
Klausies
Personāla vadība
06:00, 23. Sep. 2024
Mūsdienu straujajā uzņēmējdarbības vidē ilgtspējīga cilvēkresursu vadība kļūst par būtisku elementu, kas ietekmē uzņēmumu ilgtermiņa veiksmi un konkurētspēju. Lielās organizācijās cilvēkresursi ir ne tikai viens no svarīgākajiem resursiem, bet arī nozīmīgs faktors ilgtspējības nodrošināšanā. Efektīva darbinieku vadība, atbildīga pieeja viņu labklājībai un kompetenču attīstībai var ievērojami uzlabot uzņēmuma izvirzītos mērķus un palīdzēt nodrošināt ilgstošu konkurētspēju. Kā īstenot ilgtspējīgu cilvēkresursu vadību lielā organizācijā?
Personāla vadība
06:00, 20. Sep. 2024
Daudziem uzņēmumiem dažādības un iekļaušanas politika ir kļuvusi par ierastu pieeju uzņēmējdarbībā un komandas vadīšanā, savukārt tikai atklāj šo paradigmu. Kas ir daudzveidība un iekļaušana un kā tā var palīdzēt uzņēmējdarbībai? Kādas izmaiņas ieviestas Starptautiskās Standartizācijas organizācijas (International Organization for Standardization (ISO)) standartā 30415:2021 “Cilvēkresursu vadība. Dažādība un iekļaušana”?
Personāla vadība
06:00, 9. Sep. 2024
Laikā, kad daudzi strādā attālināti vai hibrīdrežīmā, arvien aktuālāks kļūst jautājums par darba laika elastību – vai var to piemērot un kādos gadījumos? Kā īsti izpaužas darba laika elastība un vai visi to saprot vienādi?
Klausies
Personāla vadība
06:00, 20. Aug. 2024
Jautājums par labvēlīgu un drošu komunikāciju starp darbinieku un klientu visbiežāk aktualizējas tajās jomās, kas saistītas ar klientu apkalpošanu gan klātienē, gan citā formātā. Izteiciens “klientam vienmēr taisnība” nebūt nenozīmē, ka klientam pieļaujama rupja, naidīga vai kāda cita agresīvas uzvedības izpausme. Kā darba devējs var atbalstīt savu darbinieku, ja šādu attieksmi tomēr nākas piedzīvot?
Personāla vadība
09:00, 30. Jūl. 2024
Uzņēmuma vērtības ir pamats, uz kura balstās visa tā darbība. Tās nosaka, kā uzņēmums pieņem lēmumus, kā sadarbojas ar klientiem un darbiniekiem un kādu tēlu veido sabiedrībā. Savukārt darbinieku vērtības veido viņu motivāciju, attieksmi pret darbu un savstarpējās attiecības. Lai panāktu uzņēmuma ilgtermiņa panākumus un pozitīvu darba vidi, ir svarīgi, lai darbinieku personīgās vērtības būtu saskaņotas ar uzņēmuma vērtībām. Kā veiksmīgi integrēt darbinieku vērtības uzņēmuma vērtībās, izmantojot dažādas pieejas un metodes?
Personāla vadība
06:00, 19. Jūl. 2024
Laikā, kad ir manāms darba spēka trūkums, darba devēji meklē aizvien jaunus veidus, kā piesaistīt darbiniekus. Viens no tiem ir tiešā atlase jeb headhunting, ar kuras palīdzību visbiežāk tiek piesaistīti uzņēmuma vadītāji vai darba tirgū pieprasīti speciālisti. Kāpēc izvēlēties šo darbinieku meklēšanas metodi un kādas ir tās priekšrocības?
Personāla vadība
06:00, 5. Jūl. 2024
Teju katram cilvēkam patīk saņemt komplimentus, tomēr rodas jautājums – vai komplimentu izteikšana darba vietā ir pieņemama? Kādus komplimentus var izteikt darba vidē? Kā nepārkāpt trauslo komplimentu izteikšanas robežu?
Personāla vadība
06:00, 17. Jūn. 2024
Līdz ar tehnoloģiju attīstību pasaulē ir izveidojusies pieejamās informācijas pārbagātība. Cik daudz no pieejamās informācijas spējam uztvert, atcerēties un pielietot? Kādi ir efektīvākie paņēmieni prasmju un kompetenču attīstīšanā?
Personāla vadība
09:00, 11. Jūn. 2024
Uzņēmuma ikdienas darbībā konflikti ir neizbēgama sastāvdaļa. Tie rodas, kad vairāku pušu intereses ir savstarpēji nesaderīgas, nespējot atrisināt darba jautājumus. Tomēr reizēm konflikti ir neredzami. Kā atpazīt un risināt šos slēptos draudus? Kādas metodes vadītājs var izmantot konfliktu prevencijai un risināšanai?
Personāla vadība
06:00, 7. Jūn. 2024
Izvēle starp personāla atlases uzņēmumu un iekšēju personāla speciālistu ir stratēģisks lēmums, kas ietekmē uzņēmuma efektivitāti, izmaksas un darba kvalitāti. Brīdi, kad jāizlemj par labu vienam no abiem variantiem, var salīdzināt ar izvēli starp ātru take-out maltīti un mājās gatavotu ēdienu. Abiem variantiem ir savas priekšrocības un trūkumi, un katrs ir piemērotāks atšķirīgiem mērķiem.
Personāla vadība
09:00, 31. Mai. 2024
Lasītājs jautā: Darbinieks jūtas depresīvi noskaņots un darba laikā, darba telpās atklāti runā par dažādiem paškaitēšanas veidiem, ko apsver. Vadītājam nav saprotams, vai tādā veidā darbinieks cenšas pievērst sev uzmanību vai tiešām tā jūtas. Tāpēc rodas jautājums – kā rīkoties, ja ir aizdomas par darbinieka mentālā stāvokļa izmaiņām? Kā pareizāk runāt ar darbinieku? Ko darba devējs var un ko nevar šādā situācijā darīt?
Personāla vadība
09:00, 25. Apr. 2024