Biznesa modeļi e - komercijā
2021-11-08
Eduards Aksjoņenko, SIA “NEON PLUS” izpilddirektors, konsultants stratēģiskajos jautājumos, Banku augstskolas lektors
Klausies
Lai arī beidzamajos gados un it īpaši pandēmijas laikā tiek novērota strauja biznesa procesu digitalizēšanās un e-komercijas (tiešsaites pirkšanas un pārdošanas) attīstība, joprojām pastāv un turpināsies attīstīties dažādi pārdošanas kanāli, kurus var iedalīt: klātienes, tiešsaistes un jaukta tipa. Kuru biznesa modeli un izplatīšanas kanālu izvēlēties?
Biznesa modeļa raksturojums
Biznesa modelis raksturo uzņēmuma vai organizācijas darbību un sniedz atbildi, kā tiek ģenerēti ieņēmumi un ilgtermiņā radīta peļņa. Modelis identificē pārdošanas procesu, mērķauditoriju, vērtības radīšanu un izmaksu pārvaldību. Kad tiek veidots biznesa plāns un funkcionālā līmeņa stratēģijas, kas iekļauj arī pārdošanas kanālu izvēli – it īpaši tradicionālajā mazumtirdzniecībā, vairumtirdzniecībā un e-komercijā –, ir svarīgi apzināties un definēt, kāds ir šīs stratēģijas biznesa modelis vai arī biznesa modeļu kopums.
Biznesa modelis e-komercijā var tikt iekļauts kā daļa biznesa plāna, bet jo īpaši svarīgs tas ir, lai parādītu uzņēmuma stratēģiju, kuru vērtē īpašnieki, iesaistītās puses un investori. Pēc būtības biznesa modelis sniedz atbildi, kā uzņēmums attīstīsies, mijiedarbosies ar pastāvošo konkurenci, sniegs vērtību mērķauditorijai un finansēs savu darbību.
Piemēram, tiešsaistes straumēšanas vietnes “Netflix” biznesa modelis ir pēc abonēšanas maksas principa sniegt trīs vienkāršotus plānus, lai dažādu vecumu un interešu lietotāji visā pasaulē tiešsaistē piekļūtu un aplūkotu seriālus, filmas un šovus. Paralēli oriģinālsatura izveidei “Netflix” organizē un maksā licenču maksu arī par citur iegūtajiem mediju materiāliem.
Ir vairāki veidi, kā var skaidrot un veidot biznesa modeļus e-komercijā. Par katru var uzrakstīt neskaitāmas rakstu sērijas ar padziļinātām gadījuma izpētēm un konkrētu zīmolu piemēriem.
Izplatīšanas kanāli
E-komercijā ir svarīgi apzināt un definēt:
- darbības specifiku raksturojošos modeļus, kas skaidro uzņēmuma aktivitātes un pievienotās vērtības piegādes procesu klientam un kas, veiksmīgi īstenoti, rezultējas peļņā. Visbiežāk sastopamie biznesa darbības modeļi e-komercijā ir tiešās pārdošanas, pakalpojumu sniegšanas, vairumtirdzniecības, nosūtīšanas (dropshipping) transakciju brokeru, reklāmas un piesaistes maksas, abonēšanas maksas, tiešsaistes izsoļu un salīdzināšanas maksu portālu darbība. Nereti vienam e-komersantam var piedēvēt divus līdz četrus dažādus darbības veidus, kas atkarīgi no produktu kategorijām;
- pārdevēja un klientu attiecību raksturojošos biznesa modeļus, kad tiek definētas attiecības starp pārdevēju un klientu. Pieņemsim, ka pārdevējs ir uzņēmums B (business) un tiešais pircējs ir galapatērētājs C (consumer) – šādu modeli dēvē par B2C, kad uzņēmums pārdod preci vai pakalpojumu patērētājam uzreiz bez starpniecības. Vairumtirdzniecībā vai arī korporatīvo risinājumu segmentā drīzāk būs B2B (juridiska persona pārdod preces vai pakalpojumu citam privātam biznesam). Teorijā un dzīvē var pastāvēt arī vairākas kombinācijas, kad valsts (government) e-komercijas veidā pārdod pa tiešo privātajiem uzņēmumiem vai galapatērētājiem – G2B un G2C. Vai arī patērētājs tirgo savu personisko mantu citam galapatērētājam (C2C) u. tml.;
- klātienes un tiešsaistes pārdošanas pamata iedalījumu attiecībā uz īstenošanas kanāliem. Pārdot mūsdienās ir iespējams vairākos veidos un noietu tirgos. Tie var būt klātienes jeb fiziskā vidē (veikali, partneri, saņemšanas punkti), kā arī pilnīgi digitāli (neskaitāmas platformas). Uzņēmumu peļņas maksimizācijas taktikas var tikt izmantotas, pateicoties e-biznesa un tehnoloģiju straujajai attīstībai. Līdz ar to tiek pieļauta un pēc labās prakses principiem izmantota vairāku kanālu (omnichannel) pārdošana. Šo pamata iedalījumu apskatīsim raksta turpinājumā.
Valdes loceklim savu darba pienākumu veikšanai rodas dažādi izdevumi. Kādi izdevumi tiek uzskatīti par uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem, bet kādi – par valdes locekļa labumu, kam jāpiemēro attiecīgi nodokļi? Piemēram, vai dārga uzvalka iegāde uzskatāma par reprezentācijas izdevumiem, ja valdes loceklim jādodas vizītē pie Valsts prezidenta?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Mai. 2025
Nereti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļvietnē parādās informācija par kvalitātei neatbilstošas preces atsaukumu. Kā rīkoties uzņēmumam, ja tas iegādājies preci, kuru PTAC ir atsaucis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Mai. 2025
Pārmaiņu vadības kontekstā viens no populārākajiem un pretrunīgākajiem konceptiem ir “cilvēku pretestība”. Tomēr tā vietā, lai jautātu “kā samazināt pretestību?”, vērtīgāk būtu apskatīt, kāpēc rodas pretestība un kā to vadīt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mai. 2025
Reputācija ir viens no būtiskākajiem uzņēmuma nemateriālajiem aktīviem, kas ļauj piesaistīt un noturēt klientus, darbiniekus, investīcijas, kā arī sekmēt tā attīstību un konkurētspēju. Nepatiesas informācijas vai neglaimojošu ziņu izplatīšana var ne tikai samazināt uzņēmuma finanšu rādītājus, bet pat novest pie nespējas turpināt darbību. Vai tiešām internetā drīkst publicēt jebko? Kā cīnīties pret nomelnojošu ziņu izplatīšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Apr. 2025
Konflikti ierauj uzņēmējus dārgās un ilgstošās tiesvedībās, noved pie peļņas samazināšanās un pat zaudējumiem. “Principa vadīts” konflikts var apturēt uzņēmuma attīstību un veicināt tirgus nišas zaudēšanu. Kā risināt konfliktus tā, lai pēc iespējas mazāk kaitētu uzņēmumam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2025
Iekšējais audits ir būtiska organizācijas pārvaldības un kontroles sastāvdaļa. Tas palīdz nodrošināt, ka uzņēmuma procesi ir efektīvi, atbilst normatīvajiem aktiem un veicina risku vadības izveidi. Kādi ir iekšējā audita pamatprincipi un kāpēc tas nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 28. Apr. 2025
Valdes loceklim jārīkojas kā krietnam un rūpīgam saimniekam, bet kā savlaicīgi parūpēties, ka nākotnē pret viņu netiks vērsta prasība par zaudējumu piedziņu, jo viņš tāds nav bijis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Apr. 2025
Atbilstoši Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvai uzņēmumiem, uz kuriem attiecas tās prasības, ir obligāti jāveic dubultā būtiskuma novērtējums. Dubultā būtiskuma pieeja ļauj novērtēt gan uzņēmuma ietekmi uz vidi un sabiedrību, gan to, kā ārējie faktori var ietekmēt pašu uzņēmumu. Ko nozīmē “dubultais būtiskums”, kādas ietekmes un riski ir jāizvērtē?
Uzņēmuma vadība
10:00, 14. Apr. 2025
Vieni uzņēmējus uzskata par drosmīgiem cilvēkiem, jo viņi uzņemas riskus. Citi savukārt uzskata, ka uzņēmēji ir ļoti pragmatiski cilvēki, jo savus riskus ir izvērtējuši. Lai vai kā – jautājums par riskiem un risku vadību parādās gan biznesa plānos, gan vadības sanāksmēs, gan mācību grāmatās. Šajā rakstā piedāvājam trīs skatījumus uz šo svarīgo tēmu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 11. Apr. 2025
Sagatavotie Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NTPAL) grozījumi virknei mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem radījuši bažas par to, ka grozījumi radīs papildu administratīvo slogu un ierobežos brīvo konkurenci. Konkurences padomes (KP) Negodīgas tirdzniecības prakses novēršanas nodaļas vadītājas Sanitas Uljanes sagatavotajā publikācijā skaidrots, ko grozījumi nozīmēs praksē.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Apr. 2025
Lasītājs jautā: Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.2panta 2.daļā noteikts, ka publiskas personas īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošais autotransports izmantojams tikai darba pienākumu pildīšanai. Vai šie autotransporta izmantošanas noteikumi attiecas uz pašvaldības kapitālsabiedrībām, tostarp uz valdi? Vai pašvaldības kapitālsabiedrība ir “publiska persona”?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Apr. 2025
Būtisks un bieži lietots termins ilgtspējas tiesību aktos ir “vērtības ķēde”. Kas tā ir, ko ietver un kā to pielietot praktiski?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Apr. 2025
Konkurentu analīze ir būtisks solis uzņēmējdarbībā, kas palīdz noteikt tirgus tendences, identificēt iespējas un draudus, kā arī izstrādāt efektīvas stratēģijas uzņēmuma izaugsmei. Kā pareizi analizēt konkurentus, kuri aspekti ir vissvarīgākie un kā izmantot iegūto informāciju biznesa attīstībai?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Apr. 2025
Ir pagājis vairāk nekā pusgads, kopš pārtikas mazumtirgotājiem cenu zīmēs jānorāda produktu ražotājvalsts. Ne visi tirgotāji bijuši mierā ar jauno prasību, norādot, ka tas rada lieku administratīvo slogu. Par izmaiņām atbildīgā Zemkopības ministrija (ZM) skaidro, kādēļ tās bija nepieciešamas un ko darīt pārtikas mazumtirgotājiem, lai šis uzdevums nekļūtu nepanesams.
Uzņēmuma vadība
09:00, 1. Apr. 2025
Iemesli kļūt par vadītāju un pieņemt šo, kā mēdz teikt, izaicinājumu, katram ir atšķirīgi – kādu vada ambīcijas, vēlme saņemt lielāku algu vai atzinību, bet kāds cits vadītāja krēslā ir nokļuvis tāpēc, ka cita, piemērotāka kandidāta uzņēmumā nav. Tomēr reizēm cilvēki ne līdz galam apzinās, kāpēc ir uzņēmušies šo lomu un kas ir iekļauts “vadītāja komplektā”. Kā pieņemt savu vadītāja lomu un sasniegt labākos rezultātus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Mar. 2025