Biznesa modeļi e - komercijā
2021-11-08
Eduards Aksjoņenko, SIA “NEON PLUS” izpilddirektors, konsultants stratēģiskajos jautājumos, Banku augstskolas lektors
Klausies
Lai arī beidzamajos gados un it īpaši pandēmijas laikā tiek novērota strauja biznesa procesu digitalizēšanās un e-komercijas (tiešsaites pirkšanas un pārdošanas) attīstība, joprojām pastāv un turpināsies attīstīties dažādi pārdošanas kanāli, kurus var iedalīt: klātienes, tiešsaistes un jaukta tipa. Kuru biznesa modeli un izplatīšanas kanālu izvēlēties?
Biznesa modeļa raksturojums
Biznesa modelis raksturo uzņēmuma vai organizācijas darbību un sniedz atbildi, kā tiek ģenerēti ieņēmumi un ilgtermiņā radīta peļņa. Modelis identificē pārdošanas procesu, mērķauditoriju, vērtības radīšanu un izmaksu pārvaldību. Kad tiek veidots biznesa plāns un funkcionālā līmeņa stratēģijas, kas iekļauj arī pārdošanas kanālu izvēli – it īpaši tradicionālajā mazumtirdzniecībā, vairumtirdzniecībā un e-komercijā –, ir svarīgi apzināties un definēt, kāds ir šīs stratēģijas biznesa modelis vai arī biznesa modeļu kopums.
Biznesa modelis e-komercijā var tikt iekļauts kā daļa biznesa plāna, bet jo īpaši svarīgs tas ir, lai parādītu uzņēmuma stratēģiju, kuru vērtē īpašnieki, iesaistītās puses un investori. Pēc būtības biznesa modelis sniedz atbildi, kā uzņēmums attīstīsies, mijiedarbosies ar pastāvošo konkurenci, sniegs vērtību mērķauditorijai un finansēs savu darbību.
Piemēram, tiešsaistes straumēšanas vietnes “Netflix” biznesa modelis ir pēc abonēšanas maksas principa sniegt trīs vienkāršotus plānus, lai dažādu vecumu un interešu lietotāji visā pasaulē tiešsaistē piekļūtu un aplūkotu seriālus, filmas un šovus. Paralēli oriģinālsatura izveidei “Netflix” organizē un maksā licenču maksu arī par citur iegūtajiem mediju materiāliem.
Ir vairāki veidi, kā var skaidrot un veidot biznesa modeļus e-komercijā. Par katru var uzrakstīt neskaitāmas rakstu sērijas ar padziļinātām gadījuma izpētēm un konkrētu zīmolu piemēriem.
Izplatīšanas kanāli
E-komercijā ir svarīgi apzināt un definēt:
- darbības specifiku raksturojošos modeļus, kas skaidro uzņēmuma aktivitātes un pievienotās vērtības piegādes procesu klientam un kas, veiksmīgi īstenoti, rezultējas peļņā. Visbiežāk sastopamie biznesa darbības modeļi e-komercijā ir tiešās pārdošanas, pakalpojumu sniegšanas, vairumtirdzniecības, nosūtīšanas (dropshipping) transakciju brokeru, reklāmas un piesaistes maksas, abonēšanas maksas, tiešsaistes izsoļu un salīdzināšanas maksu portālu darbība. Nereti vienam e-komersantam var piedēvēt divus līdz četrus dažādus darbības veidus, kas atkarīgi no produktu kategorijām;
- pārdevēja un klientu attiecību raksturojošos biznesa modeļus, kad tiek definētas attiecības starp pārdevēju un klientu. Pieņemsim, ka pārdevējs ir uzņēmums B (business) un tiešais pircējs ir galapatērētājs C (consumer) – šādu modeli dēvē par B2C, kad uzņēmums pārdod preci vai pakalpojumu patērētājam uzreiz bez starpniecības. Vairumtirdzniecībā vai arī korporatīvo risinājumu segmentā drīzāk būs B2B (juridiska persona pārdod preces vai pakalpojumu citam privātam biznesam). Teorijā un dzīvē var pastāvēt arī vairākas kombinācijas, kad valsts (government) e-komercijas veidā pārdod pa tiešo privātajiem uzņēmumiem vai galapatērētājiem – G2B un G2C. Vai arī patērētājs tirgo savu personisko mantu citam galapatērētājam (C2C) u. tml.;
- klātienes un tiešsaistes pārdošanas pamata iedalījumu attiecībā uz īstenošanas kanāliem. Pārdot mūsdienās ir iespējams vairākos veidos un noietu tirgos. Tie var būt klātienes jeb fiziskā vidē (veikali, partneri, saņemšanas punkti), kā arī pilnīgi digitāli (neskaitāmas platformas). Uzņēmumu peļņas maksimizācijas taktikas var tikt izmantotas, pateicoties e-biznesa un tehnoloģiju straujajai attīstībai. Līdz ar to tiek pieļauta un pēc labās prakses principiem izmantota vairāku kanālu (omnichannel) pārdošana. Šo pamata iedalījumu apskatīsim raksta turpinājumā.
Šobrīd informācija medijos izplatās ātrāk nekā jebkad agrāk, tāpēc arvien aktuālāks kļūst jautājums par uzņēmumu reputācijas aizsardzību pret aizskarošiem izteikumiem. Nereti tiek lietots jēdziens “naida runa”, bet patiesībā, runājot par izteikumiem, kas vērsti pret uzņēmumiem, runa ir par reputācijas aizskārumu. Atšķirībā no fiziskām personām uzņēmumiem nepiemīt personiska dimensija. Kā cīnīties, ja aizskarts uzņēmuma gods?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Jan. 2025
Aktīva klausīšanās ir pirmais solis ceļā uz veiksmīgu konflikta risināšanu, bet ar to vien nepietiek. Lai atrisinātu domstarpības un virzītos uz priekšu, ir nepieciešama arī skaidra un efektīva komunikācija. Apskatām, kā komunicēt skaidri un nepārprotami, neradot domstarpības biznesa partneru starpā.
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Jan. 2025
Lasītājs jautā: Uzņēmums dokumentu apritei izmanto personāllietvedības programmu. Vai darbinieks drīkst atteikties strādāt ar dokumentiem e-vidē? Ko darīt, ja darbinieks atsakās strādāt e-vidē? Vai darba devējam jānodrošina dokumentācija papīra formātā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 8. Jan. 2025
Eksporta tirgos iespējas ir milzīgas, bet arī riski ir klātesoši. Kā gudri izvēlēties partnerus un izvairīties no situācijām, kurās jūsu uzņēmumam var nākties ciest zaudējumus? Balstoties uz ilggadēju darbu ar eksportētājiem un reālu pieredzi, akciju sabiedrības “Attīstības finanšu institūcija Altum” Eksporta garantiju daļas vadītājs Aivis Dembovskis dalās ar praktiskiem piemēriem un vērtīgiem ieteikumiem, kā veikt drošus un veiksmīgus eksporta darījumus.
Uzņēmuma vadība
16:09, 7. Jan. 2025
Pieredze liecina, ka pārāk daudzi uzņēmumi vispār neplāno savu biznesu. Īpaši tas ir raksturīgi nelieliem privātiem uzņēmumiem. Tomēr arī lielākiem uzņēmumiem varētu novēlēt labāku plānošanu. Kāpēc tā notiek un vai ir iespējams situāciju uzlabot?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Dec. 2024
Finansējuma piesaiste kapitāla tirgos kļūst aizvien populārāka. Šogad “Nasdaq Baltics” jau ir notikuši 26 publiskie obligāciju laidieni un divi sākotnējie publiskie piedāvājumi. Katrs emitents var piemeklēt sev atbilstošāku ieguldītāju loku un tirdzniecības vietu. Kas jāzina, piesaistot līdzekļus kapitāla tirgū?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Dec. 2024
Publiskajā telpā nereti var dzirdēt dažādus apgalvojumus par vēja parku ietekmi uz apkārtējo vidi un cilvēku ikdienu. Kādi ir populārākie mīti un kā ir patiesībā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Dec. 2024
Straujajā biznesa vidē, kur visai bieži jāpieņem svarīgi lēmumi, nereti rodas situācijas, kad starp biznesa partneriem, kas kopā ieguldījuši neskaitāmas stundas, lai izveidotu veiksmīgu uzņēmumu, izceļas strīdi par investīciju piesaisti, stratēģijas virzienu vai jauna produkta ieviešanu. Šādās situācijās gaisā virmo spriedze, jo neviens nav gatavs piekāpties. Kā rīkoties, lai strīdu atrisinātu abām pusēm izdevīgi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 2. Dec. 2024
Lasītājs jautā: Vai valde var pieprasīt atlīdzību, ja statūtos minēts, ka valde atlīdzību nesaņem?
Uzņēmuma vadība
09:00, 20. Nov. 2024
Digitālajā laikmetā, kad datu pārkāpumi un kiberdraudi kļūst arvien izplatītāki, informācijas apmaiņas nosacījumu iekļaušana klientu līgumos ir ļoti svarīga un bieži pat nepieciešama. Tas palīdz aizsargāt abu pušu intereses un saglabāt informācijas apmaiņas integritāti un drošību. Kādi nosacījumi sniedz drošības nodrošinājumu līgumos?
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Nov. 2024
Katrs cilvēks gan darbā, gan ikdienā izmanto dažādus kontroles mehānismus, taču ne visi to dara apzināti. Kā uzņēmumam pārdomāti un mērķtiecīgi pievērsties kontroles jautājumiem? Kā var palīdzēt COSO modelis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Nov. 2024
Atjaunīgā enerģija Latvijā kļūst par aizvien biežāk apspriestu tematu. Attīstītāji un entuziasti uzsver tās nozīmi, tomēr iedzīvotāji un uzņēmēji, kuru tuvumā jau ir uzbūvētas vai tiek plānotas saules vai vēja elektrostacijas, ne vienmēr ir sajūsmā par šo ideju. Kāpēc atjaunīgā enerģija Latvijai ir svarīga?
Uzņēmuma vadība
06:00, 31. Okt. 2024
Mūsdienās biznesa analītika ir būtiska uzņēmējdarbības daļa. Tās galvenais mērķis ir palīdzēt pieņemt uz faktiem balstītus lēmumus, kas attiecīgi ļauj uzlabot uzņēmuma konkurētspēju un ilgtspēju. Kā biznesa analītika var veicināt procesu optimizēšanu, uzlabot klientu apkalpošanu un samazināt izmaksas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Okt. 2024
Daudz tiek runāts par līderības nozīmi dažādās dzīves sfērās, tostarp uzņēmējdarbībā. Tomēr šis apzīmējums – “līderis” – bieži tiek apvīts mītiem un nostāstiem par to, kādam būtu jābūt labam līderim. Vai uzņēmuma vadītājam noteikti jābūt līderim? Kā attīstīt sevī līderību un vai to vajag visiem?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Okt. 2024
Pamatkapitāls ir būtisks sabiedrības ar ierobežotu atbildību finanšu un juridiskās struktūras elements, ko iespējams palielināt. Šī procesa gaitā sabiedrībai ir jāņem vērā vairāki būtiski aspekti, kuru neievērošana var rezultēties tajā, ka pamatkapitālu iecerētajā veidā palielināt neizdosies. Kādas nianses jāņem vērā?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Okt. 2024