Biznesa modeļi e - komercijā
2021-11-08
Eduards Aksjoņenko, SIA “NEON PLUS” izpilddirektors, konsultants stratēģiskajos jautājumos, Banku augstskolas lektors
Klausies
Lai arī beidzamajos gados un it īpaši pandēmijas laikā tiek novērota strauja biznesa procesu digitalizēšanās un e-komercijas (tiešsaites pirkšanas un pārdošanas) attīstība, joprojām pastāv un turpināsies attīstīties dažādi pārdošanas kanāli, kurus var iedalīt: klātienes, tiešsaistes un jaukta tipa. Kuru biznesa modeli un izplatīšanas kanālu izvēlēties?
Biznesa modeļa raksturojums
Biznesa modelis raksturo uzņēmuma vai organizācijas darbību un sniedz atbildi, kā tiek ģenerēti ieņēmumi un ilgtermiņā radīta peļņa. Modelis identificē pārdošanas procesu, mērķauditoriju, vērtības radīšanu un izmaksu pārvaldību. Kad tiek veidots biznesa plāns un funkcionālā līmeņa stratēģijas, kas iekļauj arī pārdošanas kanālu izvēli – it īpaši tradicionālajā mazumtirdzniecībā, vairumtirdzniecībā un e-komercijā –, ir svarīgi apzināties un definēt, kāds ir šīs stratēģijas biznesa modelis vai arī biznesa modeļu kopums.
Biznesa modelis e-komercijā var tikt iekļauts kā daļa biznesa plāna, bet jo īpaši svarīgs tas ir, lai parādītu uzņēmuma stratēģiju, kuru vērtē īpašnieki, iesaistītās puses un investori. Pēc būtības biznesa modelis sniedz atbildi, kā uzņēmums attīstīsies, mijiedarbosies ar pastāvošo konkurenci, sniegs vērtību mērķauditorijai un finansēs savu darbību.
Piemēram, tiešsaistes straumēšanas vietnes “Netflix” biznesa modelis ir pēc abonēšanas maksas principa sniegt trīs vienkāršotus plānus, lai dažādu vecumu un interešu lietotāji visā pasaulē tiešsaistē piekļūtu un aplūkotu seriālus, filmas un šovus. Paralēli oriģinālsatura izveidei “Netflix” organizē un maksā licenču maksu arī par citur iegūtajiem mediju materiāliem.
Ir vairāki veidi, kā var skaidrot un veidot biznesa modeļus e-komercijā. Par katru var uzrakstīt neskaitāmas rakstu sērijas ar padziļinātām gadījuma izpētēm un konkrētu zīmolu piemēriem.
Izplatīšanas kanāli
E-komercijā ir svarīgi apzināt un definēt:
- darbības specifiku raksturojošos modeļus, kas skaidro uzņēmuma aktivitātes un pievienotās vērtības piegādes procesu klientam un kas, veiksmīgi īstenoti, rezultējas peļņā. Visbiežāk sastopamie biznesa darbības modeļi e-komercijā ir tiešās pārdošanas, pakalpojumu sniegšanas, vairumtirdzniecības, nosūtīšanas (dropshipping) transakciju brokeru, reklāmas un piesaistes maksas, abonēšanas maksas, tiešsaistes izsoļu un salīdzināšanas maksu portālu darbība. Nereti vienam e-komersantam var piedēvēt divus līdz četrus dažādus darbības veidus, kas atkarīgi no produktu kategorijām;
- pārdevēja un klientu attiecību raksturojošos biznesa modeļus, kad tiek definētas attiecības starp pārdevēju un klientu. Pieņemsim, ka pārdevējs ir uzņēmums B (business) un tiešais pircējs ir galapatērētājs C (consumer) – šādu modeli dēvē par B2C, kad uzņēmums pārdod preci vai pakalpojumu patērētājam uzreiz bez starpniecības. Vairumtirdzniecībā vai arī korporatīvo risinājumu segmentā drīzāk būs B2B (juridiska persona pārdod preces vai pakalpojumu citam privātam biznesam). Teorijā un dzīvē var pastāvēt arī vairākas kombinācijas, kad valsts (government) e-komercijas veidā pārdod pa tiešo privātajiem uzņēmumiem vai galapatērētājiem – G2B un G2C. Vai arī patērētājs tirgo savu personisko mantu citam galapatērētājam (C2C) u. tml.;
- klātienes un tiešsaistes pārdošanas pamata iedalījumu attiecībā uz īstenošanas kanāliem. Pārdot mūsdienās ir iespējams vairākos veidos un noietu tirgos. Tie var būt klātienes jeb fiziskā vidē (veikali, partneri, saņemšanas punkti), kā arī pilnīgi digitāli (neskaitāmas platformas). Uzņēmumu peļņas maksimizācijas taktikas var tikt izmantotas, pateicoties e-biznesa un tehnoloģiju straujajai attīstībai. Līdz ar to tiek pieļauta un pēc labās prakses principiem izmantota vairāku kanālu (omnichannel) pārdošana. Šo pamata iedalījumu apskatīsim raksta turpinājumā.
Nereti izīrējot vai iznomājot īpašumu, tiek prasīta drošības nauda. Kā rīkoties, ja īrnieks vai nomnieks atstājis sabojātu īpašumu un ar iemaksāto drošības naudu nepietiek, lai nosegtu zaudējumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Sep. 2025
Komunikācija ir neatņemama ikdienas un darījumu vides sastāvdaļa. No spējas veiksmīgi un pārliecinoši vadīt sarunas ir atkarīga gan uzņēmējdarbības attīstība, gan veiksmīga sadarbība kopumā. Kas jāņem vērā, sazinoties ar tiesu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 27. Aug. 2025
Pat visrūpīgāk izsvērtie biznesa lēmumi negarantē panākumus un neveiksmes gadījumā tie var radīt būtiskus zaudējumus. Komerclikuma 169.pants paredz valdes locekļa pienākumu tos atlīdzināt, taču rodas jautājums – vai personīga atbildība draud arī tad, ja zaudējumi radušies, īstenojot riskantus, taču uzņēmuma attīstībai nepieciešamus lēmumus? Vai ir iespējams nodrošināt personīgās atbildības imunitāti?
Uzņēmuma vadība
06:00, 27. Aug. 2025
Lasītājs jautā: Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību ir viens dalībnieks. Kas notiek ar sabiedrību un tās valdi, ja dalībnieks nomirst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Aug. 2025
Pasaulē ir dažādi populāri procesu optimizācijas rīki, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot darbības efektivitāti, samazināt zudumus un paaugstināt klientu apmierinātību. Katrs rīks piedāvā atšķirīgu skatījumu, taču tie nav pretrunā. Ja tiek izmantotas pareizi, šie rīki var savstarpēji papildināt viens otru.
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Aug. 2025
Senāts ir secinājis, ka valdes loceklim nevar piemērot personisku atbildību par likvidētas sabiedrības dzēstiem nodokļu parādiem. Ar šo spriedumu Senāts ir uzsvēris, ka nodokļu iekasēšanai ir jānotiek likumā noteiktajā kārtībā, un tas liks pārvērtēt līdzšinējo Valsts ieņēmumu dienesta praksi.
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Aug. 2025
Domēna vārds ir uzņēmuma un zīmola vizītkarte, kā arī digitālās infrastruktūras centrālais elements. Tādēļ – pat, ja tā izmantošana tiek pārtraukta, tam jāpieiet ar tādu pašu rūpību un atbildību kā jebkuram citam biznesa resursam. Kā rīkoties, ja domēna vārds vairs nav nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jūl. 2025
Viedokļu sadursme ir dabiska parādība, kas var skart arī uzņēmumus. Kā izpaužas konflikta 4.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Jūl. 2025
Deleģēšana, iespējams, ir viena no svarīgākajām vadītāja prasmēm, tomēr daudzi vadītāji atzīst, ka tā sagādā grūtības. Kāpēc ir vērts pacensties un attīstīt prasmi deleģēt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Jūl. 2025
Elektriskie skrejriteņi, velosipēdi, elektrovelosipēdi un citi ar elektrību darbināmi rīki arvien biežāk parādās transporta risinājumu sarakstā. Tie ir praktisks, funkcionāls un videi draudzīgs veids, kā darba devēji var nodrošināt ātru un elastīgu pārvietošanos pilsētā. Kā šie līdzekļi ietekmē darba ikdienu? Kādas ir to priekšrocības, ar kādiem izaicinājumiem jārēķinās un kā tos pārdomāti ieviest darba vidē?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Jūn. 2025
Eiropas Savienības (ES) starptautiskās konkurētspējas veicināšanai šobrīd tiek pieņemti vairāki normatīvie akti, kas vienkāršo esošos noteikumus un samazina administratīvo slogu. Ilgtspēja ir viena no jomām, kuru skar šie vienkāršošanas pasākumi. Kas šobrīd notiek ar ilgtspējas ziņojumiem un kādas izmaiņas vēl gaidāmas?
Uzņēmuma vadība
09:00, 25. Jūn. 2025
Bez lielākām vai mazākām domstarpībām neiztikt nevienā dzīves jomā, arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 3.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 16. Jūn. 2025
Mūsdienu nestabilajā ekonomiskajā vidē nenoteiktība ir vienīgā nemainīgā parādība. Neatkarīgi no tā, cik liels uzņēmums tiek vadīts, jebkura uzņēmuma ikdienā pastāv dažāda veida riski – stratēģiskie, finanšu, darbības un reputācijas. Kas ir risku novērtēšanas matrica, un kā to lietot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 9. Jūn. 2025
Jēdziens “attālinātais darbs” vairs nerada ne pārsteigumu, ne izbrīnu. Publiskajā telpā plaši apspriests, vai un cik bieži darbiniekiem jāatrodas birojā, kā arī analizētas attālinātā darba priekšrocības un trūkumi. Taču arī attālināts darbs tiek veikts konkrētā fiziskā vietā, visbiežāk – darba veicēja dzīvesvietā: mājā vai dzīvoklī. Vai dzīvesvietā ir atļauts reģistrēt saimniecisko darbību, un kādas var būt šādas rīcības sekas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 26. Mai. 2025
Darba vidē konflikti nav retums – tie var rasties atšķirīgu vērtību, prioritāšu, komunikācijas stilu vai vienkārši dažādas informācijas interpretācijas dēļ. Taču ne visi konflikti attīstās vienādi. Kas notiek brīdī, kad saruna no viedokļu apmaiņas pāriet cīņā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Mai. 2025