Biznesa modeļi e - komercijā
2021-11-08
Eduards Aksjoņenko, SIA “NEON PLUS” izpilddirektors, konsultants stratēģiskajos jautājumos, Banku augstskolas lektors
Klausies
Lai arī beidzamajos gados un it īpaši pandēmijas laikā tiek novērota strauja biznesa procesu digitalizēšanās un e-komercijas (tiešsaites pirkšanas un pārdošanas) attīstība, joprojām pastāv un turpināsies attīstīties dažādi pārdošanas kanāli, kurus var iedalīt: klātienes, tiešsaistes un jaukta tipa. Kuru biznesa modeli un izplatīšanas kanālu izvēlēties?
Biznesa modeļa raksturojums
Biznesa modelis raksturo uzņēmuma vai organizācijas darbību un sniedz atbildi, kā tiek ģenerēti ieņēmumi un ilgtermiņā radīta peļņa. Modelis identificē pārdošanas procesu, mērķauditoriju, vērtības radīšanu un izmaksu pārvaldību. Kad tiek veidots biznesa plāns un funkcionālā līmeņa stratēģijas, kas iekļauj arī pārdošanas kanālu izvēli – it īpaši tradicionālajā mazumtirdzniecībā, vairumtirdzniecībā un e-komercijā –, ir svarīgi apzināties un definēt, kāds ir šīs stratēģijas biznesa modelis vai arī biznesa modeļu kopums.
Biznesa modelis e-komercijā var tikt iekļauts kā daļa biznesa plāna, bet jo īpaši svarīgs tas ir, lai parādītu uzņēmuma stratēģiju, kuru vērtē īpašnieki, iesaistītās puses un investori. Pēc būtības biznesa modelis sniedz atbildi, kā uzņēmums attīstīsies, mijiedarbosies ar pastāvošo konkurenci, sniegs vērtību mērķauditorijai un finansēs savu darbību.
Piemēram, tiešsaistes straumēšanas vietnes “Netflix” biznesa modelis ir pēc abonēšanas maksas principa sniegt trīs vienkāršotus plānus, lai dažādu vecumu un interešu lietotāji visā pasaulē tiešsaistē piekļūtu un aplūkotu seriālus, filmas un šovus. Paralēli oriģinālsatura izveidei “Netflix” organizē un maksā licenču maksu arī par citur iegūtajiem mediju materiāliem.
Ir vairāki veidi, kā var skaidrot un veidot biznesa modeļus e-komercijā. Par katru var uzrakstīt neskaitāmas rakstu sērijas ar padziļinātām gadījuma izpētēm un konkrētu zīmolu piemēriem.
Izplatīšanas kanāli
E-komercijā ir svarīgi apzināt un definēt:
- darbības specifiku raksturojošos modeļus, kas skaidro uzņēmuma aktivitātes un pievienotās vērtības piegādes procesu klientam un kas, veiksmīgi īstenoti, rezultējas peļņā. Visbiežāk sastopamie biznesa darbības modeļi e-komercijā ir tiešās pārdošanas, pakalpojumu sniegšanas, vairumtirdzniecības, nosūtīšanas (dropshipping) transakciju brokeru, reklāmas un piesaistes maksas, abonēšanas maksas, tiešsaistes izsoļu un salīdzināšanas maksu portālu darbība. Nereti vienam e-komersantam var piedēvēt divus līdz četrus dažādus darbības veidus, kas atkarīgi no produktu kategorijām;
- pārdevēja un klientu attiecību raksturojošos biznesa modeļus, kad tiek definētas attiecības starp pārdevēju un klientu. Pieņemsim, ka pārdevējs ir uzņēmums B (business) un tiešais pircējs ir galapatērētājs C (consumer) – šādu modeli dēvē par B2C, kad uzņēmums pārdod preci vai pakalpojumu patērētājam uzreiz bez starpniecības. Vairumtirdzniecībā vai arī korporatīvo risinājumu segmentā drīzāk būs B2B (juridiska persona pārdod preces vai pakalpojumu citam privātam biznesam). Teorijā un dzīvē var pastāvēt arī vairākas kombinācijas, kad valsts (government) e-komercijas veidā pārdod pa tiešo privātajiem uzņēmumiem vai galapatērētājiem – G2B un G2C. Vai arī patērētājs tirgo savu personisko mantu citam galapatērētājam (C2C) u. tml.;
- klātienes un tiešsaistes pārdošanas pamata iedalījumu attiecībā uz īstenošanas kanāliem. Pārdot mūsdienās ir iespējams vairākos veidos un noietu tirgos. Tie var būt klātienes jeb fiziskā vidē (veikali, partneri, saņemšanas punkti), kā arī pilnīgi digitāli (neskaitāmas platformas). Uzņēmumu peļņas maksimizācijas taktikas var tikt izmantotas, pateicoties e-biznesa un tehnoloģiju straujajai attīstībai. Līdz ar to tiek pieļauta un pēc labās prakses principiem izmantota vairāku kanālu (omnichannel) pārdošana. Šo pamata iedalījumu apskatīsim raksta turpinājumā.
Stratēģiskie riski ir tie, kas tiešā veidā apdraud uzņēmuma spēju sasniegt ilgtermiņa mērķus. Atšķirībā no redzamiem operacionālajiem riskiem, stratēģiskie riski iedarbojas pakāpeniski, reizēm nemanāmi, līdz brīdim, kad biznesa modelis vairs nav konkurētspējīgs un tirgus ir pagriezies citā virzienā. Citiem vārdiem sakot, stratēģisks risks apdraud iespējamos ceļus, ko uzņēmums var izvēlēties, lai sasniegtu savus mērķus. Kā šos riskus iespējams mazināt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Dec. 2025
Gan uzņēmumos, gan privātajā dzīvē ir iegājies, ka daudzi lēmumi un darbi tiek pakārtoti gadumijai. Bet vai tiešām ir jāgaida šis datums, lai sāktu jaunu dzīvi? Šajā rakstā apskatīsim vairākas lietas, par ko parūpēties vēl pirms jaunā gada.
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Dec. 2025
Saskaņā ar Nacionālās kiberdrošības likumu uzņēmumiem, kuri sevi uzskata par atbilstošiem būtisko vai svarīgo pakalpojumu sniedzēja statusam, jau līdz 2025.gada 1.aprīlim bija pienākums paziņot Nacionālajam kiberdrošības centram par šādu atbilstību. Kā izvērtēt atbilstību?
Uzņēmuma vadība
06:00, 11. Dec. 2025
Mūsdienās ir saglabājies paradums par labi paveiktu darbu izteikt komplimentu dzeramnaudas veidā. Tā ir neformāli iesakņojusies tradīcija, ar kuru klients novērtē profesionālu attieksmi, īpašu viesmīlību un kvalitatīvu apkalpošanu. Kā likums definē dzeramnaudu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Dec. 2025
Komandējumi vai darba braucieni daudziem ir ikdiena. Darbinieki dodas uz dažādām pasaules valstīm, un skaidrs, ka, aizbraucot uz komandējuma vietu, viņiem ir jāpārvietojas pilsētas vai pat valsts robežās. Bieži tas notiek ar nomas automašīnu. Kas jāņem vērā, nomājot automašīnu ārzemēs?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Dec. 2025
Ķīlas devējs pārdod ieķīlāto mantu bez ķīlas ņēmēja piekrišanas. Vai ķīlas devēja finansiālās grūtības attaisno šādu rīcību? Kad var izmantot pašpalīdzības tiesības? Šos jautājumus skaidro Senāts 2025.gada spriedumā lietā SKC-[C]/2025, kurā aplūkota situācija, kad bez ķīlas ņēmēja rakstveida atļaujas tika pārdots ieķīlātais 75 000 dzīvu ūdeļu ganāmpulks.
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Dec. 2025
Senāta 2025.gada 11.marta lēmums lietā SPC-4/2025 ir kļuvis par fundamentālu tiesu prakses atskaites punktu, kas pārtraucis bīstamu un likumam neatbilstošu praksi zemnieku saimniecību maksātnespējas lietās. Skaidrojam, kādi ir Senāta secinājumi un kā tas ietekmēs zemnieku saimniecības!
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Dec. 2025
Uzņēmējdarbības un informācijas tehnoloģiju nozares profesionāļi nav līdz galam pārliecināti, ko jēdziens “mākslīgais intelekts” ietver. To veicina terminu mainīgā, neviendabīgā lietošana un aizvien plašāks tehnoloģiju klāsts, kam tiek piešķirta mākslīgā intelekta pazīme. Tomēr tieši precīza risinājuma atbilstība mākslīgā intelekta definīcijai ir būtisks priekšnoteikums Eiropas Savienības finansējuma saņemšanai uzņēmumiem, kas ievieš mākslīgā intelekta rīkus savā darbā. Kas tad īsti ir “mākslīgais intelekts”?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Nov. 2025
Brīva preču aprite Eiropas Savienībā ir viena no tās pamatbrīvībām. Tā paredz ievedmuitas, izvedmuitas un citu līdzīgu nodokļu, kvantitatīvo ierobežojumu atcelšanu un citu ierobežojumu saskaņošanu starp dalībvalstīm. Vienlaikus brīvas preču aprites princips nosaka vienotu muitas tarifu piemērošanu trešajām valstīm. Kas jāņem vērā, ievedot preces Eiropas Savienībā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Nov. 2025
Operacionālais risks ir viens no būtiskākajiem, bet bieži vien vismazāk izprastais uzņēmuma darbības risks. Tas nav tik viegli izmērāms kā finanšu risks, taču tieši tas visbiežāk rada neplānotus zaudējumus, reputācijas kaitējumu un klientu uzticības zudumu. Kā operacionālos riskus iespējams mazināt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Nov. 2025
Latvija ir spērusi nozīmīgu soli kiberdrošības stiprināšanā, ieviešot Nacionālās kiberdrošības likumu, kas stājās spēkā 2024.gada vasarā. Uz šī likuma pamata izdoti Ministru kabineta noteikumi, kuros paredzēta arī prasība iesniegt kiberdrošības pašvērtējuma ziņojumu. Kam tas jāiesniedz, kā to aizpildīt un kas jāņem vērā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Nov. 2025
Domstarpības un viedokļu sadursmes ir normāla parādība ne tikai ikdienas dzīvē, bet arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 5.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Nov. 2025
Uzņēmējdarbībā ir svarīgi sasniegt augstu produktivitāti – ar mazākiem resursiem paveikt vairāk. Tas ļauj uzņēmumam ieguldīt attīstībā, algot darbiniekus un radīt jaunas preces. Kā uzņēmumā mērīt produktivitāti?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Nov. 2025
Vācijā dibinātais starptautiskais veikalu tīkls “Lidl” atkārtoti nokļuvis uzmanības centrā pēc Francijas apelācijas tiesas 2025.gada 4.jūlija sprieduma. Tiesa pieņēma plaši apspriestu spriedumu, nosakot, ka mazumtirdzniecības veikalam “Lidl” kā kompensācija konkurentam, Francijas veikalu tīklam “Intermarché”, jāmaksā 43 milj. eiro. Kompensācija saistīta ar “Lidl” negodīgu konkurenci un patērētājus maldinošu komercpraksi.
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Nov. 2025
Uzņēmējdarbībā viens no nevēlamākajiem scenārijiem ir ilgstošs strīds vai pat tiesvedība ar Valsts ieņēmumu dienestu. Lai no šādām situācijām izvairītos, ir jāzina, kā notiek nodokļu pārbaudes, kādi ir to posmi un biežākie iemesli, kas rada domstarpības ar nodokļu administrāciju. Kādi ir būtiskākie nodokļu pārbaužu veidi, kā izvairīties no nodokļu strīdiem un kā tos sekmīgāk risināt?
Uzņēmuma vadība
09:00, 30. Okt. 2025