Vai eksistē maģisks skaitlis biznesā?
2022-05-30
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Klausies
Tālajā 1956. gadā amerikāņu psihologs Džordžs Millers (George Armitage Miller) publicēja savu pētījumu par cilvēka spējām apstrādāt informāciju. Tajā viņš formulēja pieņēmumu, ka vidusmēra cilvēka spēju augšējā robeža apstrādāt informāciju par elementiem, kas mijiedarbojas vienlaikus, ir “septiņi plus mīnus divi” elementi. Kopš tā laika “septiņi plus mīnus divi” psihologi mēdz dēvēt par Millera maģisko skaitli. Bet vai šis skaitlis ir tikpat maģisks arī biznesā?
Maģiskais skaitlis
Džordžs Millers pētīja cilvēka uztveres īpatnības un atzina, ka vidusmēra cilvēka spējām apstrādāt informāciju ir zināmas robežas. Viņš uzsvēra, ka uztveres procesā nozīme ir tieši informācijas bloku kopskaitam, bet ne to saturam. Arī senākos laikos jau bija pētījumi, kas apliecināja – cilvēks bez skaitīšanas nekļūdīgi spēj uztvert ne vairāk kā sešus vai septiņus priekšmetus. Ja priekšmetu ir vairāk, tos jāsāk skaitīt, arī kļūdu iespējamība pieaug. Septiņnieks ir bieži pieminēts arī folklorā, varavīksnes krāsās, maģijā, reliģijā. Bet tieši Millera publikācija kļuva par vienu no visvairāk citētajiem darbiem psiholoģijā.
Mūsdienu zinātne jau ar citām metodēm ir apliecinājusi, ka septiņi ir cilvēka nervu sistēmas caurlaides spēja. Šo skaitli par nozīmīgu ir atzinuši arī citi pētnieki matemātiskajā modelēšanā, mārketingā un vēl citās jomās. Vienalga – tā tiešām ir maģija vai racionāli apsvērumi –, bet ar septiņi tomēr būtu jārēķinās.
Stratēģijas formulēšana
Viena no definīcijām skan: stratēģija ir savstarpēji saistītu lēmumu kopums, kas vērsts uz noteikta mērķa sasniegšanu. Tātad ar mērķa nosaukšanu vien nepietiek. Nepietiek pateikt, ka mēs būsim produktu līderis, piedāvāsim saviem klientiem zemāko cenu vai arī vēlamies nopelnīt miljonu. Ir jānoskaidro pašiem un jāpasaka saviem cilvēkiem, kā mēs savu mērķi gatavojamies sasniegt. Tāpēc rodas labs jautājums – cik un kādi lēmumi ir nepieciešami, lai izveidotu saprātīgu stratēģiju?
Lai sasniegtu noteiktu peļņas līmeni, vajag līdzsvarot ieņēmumus un izmaksas. Ieņēmumus nodrošina klienti, kas pērk mūsu produktus vai pakalpojumus. Lai nodrošinātu produktus, ir nepieciešams īstenot noteiktus ražošanas, pārdošanas un loģistikas procesus. Visi procesi rada izmaksas. Savukārt izmaksu līmenis ir saistīts ar investīcijām, tehnoloģijām, cilvēkresursiem.
Cenu politika ir viens no stratēģiski svarīgākajiem uzņēmuma instrumentiem, kas ietekmē ienākumus, konkurētspēju tirgū un klientu uztveri par produkta vai pakalpojuma vērtību. Tā nav tikai matemātisks aprēķins, bet stratēģiska izvēle, kas jābalsta tirgus izpētē, klientu vajadzību izpratnē, konkurences analīzē un radītajā vērtībā. Biežākās kļūdas rodas, ja uzņēmumi vērtē tikai izmaksas vai konkurentus, ignorējot klienta uztveri un tirgus dinamiku.
Uzņēmuma vadība
06:00, 27. Okt. 2025
Mikroagresija ir sīkas, bieži šķietami nenozīmīgas darbības vai izteikumi, kas kopumā grauj uzticēšanos, iekšējo vidi un darbinieku labbūtību. Ilgtermiņā tas samazina arī darba produktivitāti, palielina stresu, samazina motivāciju, paaugstina darbinieku mainību un var pat kaitēt uzņēmuma reputācijai. Tāpēc ir svarīgi atpazīt mikroagresijas un mērķtiecīgi tās risināt. Kas ir mikroagresija un kā vadītājam to atpazīt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Okt. 2025
Savlaicīgi pamanīti brīdinājuma signāli var pasargāt uzņēmumu no sadarbības ar partneriem, kuriem ir finanšu grūtības un iespējama drīza maksātnespēja. Kādiem galvenajiem finanšu, uzvedības un nozares signāliem pievērst uzmanību un kā rīkoties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Savienībā 2027.gadā paredzētas vērienīgas izmaiņas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā. Kamēr Eiropā tikai gatavojas šo izmaiņu ieviešanai, Latvijā jau drīzumā gaidāmi pamatīgi grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā. Kā šīs izmaiņas ietekmēs uzņēmumus un finanšu sektoru?
Uzņēmuma vadība
06:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Komisija ir uzsākusi procedūru pret tiešsaistes tirdzniecības platformu “AliExpress” par iespējamu Digitālo pakalpojumu akta noteikumu pārkāpumu, kas platformai var izmaksāt vairākus miljardus eiro. Kāds ir Eiropas Komisijas tiesiskais pamats tā rīkoties, kādus pārkāpumus izdarījusi tirdzniecības platforma un ko no šīs situācijas var mācīties uzņēmumi Latvijā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Okt. 2025
Finanšu riski ir neatņemama uzņēmējdarbības sastāvdaļa, kas ietekmē ikvienu uzņēmumu neatkarīgi no tā lieluma vai nozares. Tie var izpausties kā neparedzēti izdevumi, zaudējumi valūtas kursu svārstību dēļ, klientu maksātnespēja vai kredītu sadārdzinājums. Uzņēmumam, kas apzinās un pārvalda finanšu riskus, ir lielākas iespējas saglabāt stabilitāti un nodrošināt ilgtspējīgu izaugsmi. Kā finanšu riskus iespējams novērtēt un mazināt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Okt. 2025
Lai saprastu, kā no laba vadītāja nekļūt par sliktu, vispirms būtu jāsaprot, kādas ir laba vadītāja pazīmes. Pirms daudziem gadiem kādā “Harward Business Review” rakstā izlasīju, ka labs vadītājs drīzāk ir izņēmums kā likums. No vienas puses šāda atziņa nav nedz iepriecinoša, nedz uzmundrinoša, no otras puses – tā ir apliecinājums vadītāja darba grūtumam un tam, cik daudz pūļu varētu būt jāiegulda, lai kļūtu par labu vadītāju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Okt. 2025
Preces vai pakalpojuma cenas noteikšana ir viens no svarīgākajiem uzņēmuma stratēģiskajiem lēmumiem, jo tā ietekmē gan peļņas līmeni, gan konkurētspēju, gan arī to, vai klients vispār izvēlēsies konkrēto preci. Kā noteikt cenu savam produktam un kas jāņem vērā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Okt. 2025
Lai uzņēmums veiksmīgi darbotos un varētu attīstīties, nepieciešams sasniegt katra uzņēmuma mērķus – lielāku peļņu, vairāk klientu. Bet kā novērtēt, vai centieni ir efektīvi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Okt. 2025
Digitālās tirdzniecības laikmetā Ķīnas e-komercijas platformas – “AliExpress”, “Taobao”, “JD.com” un citas – ir kļuvušas par globāliem tirgus spēlētājiem, kas piedāvā milzīgu preču klāstu par pievilcīgām cenām. Tomēr šīs platformas rada arī nopietnus izaicinājumus Eiropas uzņēmumiem un pircējiem, īpaši saistībā ar viltotu preču izplatību, intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumiem un drošību. Vai uzņēmējs var cīnīties ar Ķīnas uzņēmumiem, ja tiek viltots viņa produkts?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Sep. 2025
Ir prieks par apņēmīgiem cilvēkiem, kuri rada jaunus produktus un veido jaunus uzņēmumus. Un ir skumji lasīt ziņas, kad dibinātāji paziņo, ka pēc dažu gadu izmisīgiem centieniem viņi ir spiesti slēgt savu ražotni, veikalu vai kafejnīcu. Kāpēc tā notiek un kā no tā izvairīties?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Sep. 2025
Nereti nākas dzirdēt stāstus par to, ka uzņēmumam sākts piedziņas process, bet neviens nav informējis par tiesvedību, tiesnesis nav objektīvi vērtējis pierādījumus, pieņemti aizmuguriski spriedumi, sadarbības partneris iepriekš nav izteicis pretenzijas. Proti, pēkšņi saņemts nelabvēlīgs spriedums, uzsākta piespiedu parāda piedziņa vai uzņēmums ievietots publiskajā nemaksātāju reģistrā. Vai tā patiešām ir, vai tomēr tie ir tikai mīti?
Uzņēmuma vadība
09:00, 4. Sep. 2025
Nereti izīrējot vai iznomājot īpašumu, tiek prasīta drošības nauda. Kā rīkoties, ja īrnieks vai nomnieks atstājis sabojātu īpašumu un ar iemaksāto drošības naudu nepietiek, lai nosegtu zaudējumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Sep. 2025
Komunikācija ir neatņemama ikdienas un darījumu vides sastāvdaļa. No spējas veiksmīgi un pārliecinoši vadīt sarunas ir atkarīga gan uzņēmējdarbības attīstība, gan veiksmīga sadarbība kopumā. Kas jāņem vērā, sazinoties ar tiesu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 27. Aug. 2025
Pasaulē ir dažādi populāri procesu optimizācijas rīki, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot darbības efektivitāti, samazināt zudumus un paaugstināt klientu apmierinātību. Katrs rīks piedāvā atšķirīgu skatījumu, taču tie nav pretrunā. Ja tiek izmantotas pareizi, šie rīki var savstarpēji papildināt viens otru.
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Aug. 2025