Vai eksistē maģisks skaitlis biznesā?
2022-05-30
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Klausies
Tālajā 1956. gadā amerikāņu psihologs Džordžs Millers (George Armitage Miller) publicēja savu pētījumu par cilvēka spējām apstrādāt informāciju. Tajā viņš formulēja pieņēmumu, ka vidusmēra cilvēka spēju augšējā robeža apstrādāt informāciju par elementiem, kas mijiedarbojas vienlaikus, ir “septiņi plus mīnus divi” elementi. Kopš tā laika “septiņi plus mīnus divi” psihologi mēdz dēvēt par Millera maģisko skaitli. Bet vai šis skaitlis ir tikpat maģisks arī biznesā?
Maģiskais skaitlis
Džordžs Millers pētīja cilvēka uztveres īpatnības un atzina, ka vidusmēra cilvēka spējām apstrādāt informāciju ir zināmas robežas. Viņš uzsvēra, ka uztveres procesā nozīme ir tieši informācijas bloku kopskaitam, bet ne to saturam. Arī senākos laikos jau bija pētījumi, kas apliecināja – cilvēks bez skaitīšanas nekļūdīgi spēj uztvert ne vairāk kā sešus vai septiņus priekšmetus. Ja priekšmetu ir vairāk, tos jāsāk skaitīt, arī kļūdu iespējamība pieaug. Septiņnieks ir bieži pieminēts arī folklorā, varavīksnes krāsās, maģijā, reliģijā. Bet tieši Millera publikācija kļuva par vienu no visvairāk citētajiem darbiem psiholoģijā.
Mūsdienu zinātne jau ar citām metodēm ir apliecinājusi, ka septiņi ir cilvēka nervu sistēmas caurlaides spēja. Šo skaitli par nozīmīgu ir atzinuši arī citi pētnieki matemātiskajā modelēšanā, mārketingā un vēl citās jomās. Vienalga – tā tiešām ir maģija vai racionāli apsvērumi –, bet ar septiņi tomēr būtu jārēķinās.
Stratēģijas formulēšana
Viena no definīcijām skan: stratēģija ir savstarpēji saistītu lēmumu kopums, kas vērsts uz noteikta mērķa sasniegšanu. Tātad ar mērķa nosaukšanu vien nepietiek. Nepietiek pateikt, ka mēs būsim produktu līderis, piedāvāsim saviem klientiem zemāko cenu vai arī vēlamies nopelnīt miljonu. Ir jānoskaidro pašiem un jāpasaka saviem cilvēkiem, kā mēs savu mērķi gatavojamies sasniegt. Tāpēc rodas labs jautājums – cik un kādi lēmumi ir nepieciešami, lai izveidotu saprātīgu stratēģiju?
Lai sasniegtu noteiktu peļņas līmeni, vajag līdzsvarot ieņēmumus un izmaksas. Ieņēmumus nodrošina klienti, kas pērk mūsu produktus vai pakalpojumus. Lai nodrošinātu produktus, ir nepieciešams īstenot noteiktus ražošanas, pārdošanas un loģistikas procesus. Visi procesi rada izmaksas. Savukārt izmaksu līmenis ir saistīts ar investīcijām, tehnoloģijām, cilvēkresursiem.
Mūsdienās sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un ilgtspējīgam attīstības modelim. Sertificēts ekomarķējums ir būtisks solis uz ilgtspējīgu attīstību un patērētāju informētību par videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Apr. 2024
Pēdējo 5 gadu laikā būtiski attīstījušās spēļu un spēļošanas industrijas, kas piedāvā jaunus veidus, kā apgūt kompetences, vieglāk atcerēties jaunu informāciju, panākt cilvēku uzmanību. Taču starptautisku pētījumu ietvaros ļoti skaidri atspoguļojas arī nopietno spēļu nozīmīgā loma organizāciju dzīvē.
Reklāmraksts
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Apr. 2024
E-komercija ir pakalpojumu un preču pirkšana un pārdošana tiešsaistē – interneta vidē, aplikācijās, sociālo tīklu vietnēs. Pastāv uzskats, ka uzņēmuma veiksmīgai attīstībai mazumtirdzniecības segmentā bez tās neiztikt. E-komercija uzņēmumā var būt gan vienīgais, gan papildu pārdošanas kanāls. Kādu pārdošanas stratēģiju izvēlēties un kad ieteicams izmantot e-komerciju? Kādas iespējas tā paver?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Apr. 2024
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024
Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgu sadarbību komersantu starpā. Šī jautājuma nonākšanu dienaskārtībā diktē galvenokārt Eiropas Savienības līmenī pieņemtais priekšlikums direktīvai par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2024
Turpinot janvārī aizsākto tēmu par uzņēmumu ilgtspējas jautājumiem, apskatīsim uzņēmumu ietekmi uz apkārtējo vidi, kas ir fundamentāla ilgtspējas daļa.
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Feb. 2024
Jebkurā uzņēmumā neatņemama komercdarbības sastāvdaļa ir darījumu slēgšana. Šajā procesā var būt iesaistītas vairākas personas. Ierasti uzņēmuma vārdā līgumus slēdz paraksttiesīgie valdes locekļi, prokūristi vai komercpilnvarnieki. Kādos gadījumos valdes loceklis ir atbildīgs arī par tiem līgumiem, kurus viņš personīgi nav parakstījis? Kā mazināt atbildības iestāšanās riskus, lai izvairītos no iespējamiem strīdiem un sarežģījumiem nākotnē?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Feb. 2024
Laikā, kad visapkārt arvien straujāk notiek pārmaiņas, arī uzņēmumos biežāk izskan jautājums – varbūt vajag mainīt stratēģiju? Ko nozīmē stratēģijas maiņa, kā to īstenot?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Feb. 2024
Vai tas, ka valdes loceklis balso “pret”, ietekmē viņa turpmāko amata pildīšanas gaitu? Vai balsošana “pret” atbrīvo valdes locekli no atbildības par pieņemto lēmumu, ja uzņēmumā ir vairāki valdes locekļi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jan. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums bija sarunājis iegādāties intelektuālā īpašuma objektu – patentētu dizainu. Tika uzsākta dokumentu noformēšana, parakstīti dokumenti. Vēlāk izrādījās, ka šajā starpposmā intelektuālā īpašuma objekta sākotnējam īpašniekam tika atņemtas tiesības uz šo dizainu, jo tās nebija atjaunotas. Kāda ir paša uzņēmuma atbildība par to, ka starpposmā netika pārbaudīta aktuālā informācija? Šī dizaina pārdevējs uzstāj, ka viņam nav bijusi informācija par to, ka viņam atņemtas tiesības uz konkrēto dizainu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Jan. 2024