Lai veiksmīgi investētu, ir svarīgi izprast uzņēmuma patieso vērtību. Ir vairāki rīki, kas ļauj šo vērtību noteikt, un viens no tiem ir fundamentālā analīze. Kas tā ir un kā palīdz pieņemt pārdomātus lēmumus?

Fundamentālā analīze ir metode, kas ļauj novērtēt publiski kotētu uzņēmumu patieso vērtību, pētot to finanšu datus, biznesa modeli un ārējos faktorus. Tā palīdz investoriem pieņemt pārdomātus lēmumus, identificējot, vai akcijas ir pārvērtētas vai nenovērtētas salīdzinājumā ar to tirgus cenu. Analīzes pamatā ir trīs principi:

  • katram uzņēmumam ir patiesā vērtība, ko nosaka, analizējot finanšu rādītājus;
  • ilgtermiņā tirgus koriģē akciju cenas, pielāgojot tās patiesajai vērtībai;
  • jāņem vērā nozares tendences, konkurence un makroekonomiskie rādītāji, kas ietekmē uzņēmuma darbību.

Fundamentālās analīzes priekšrocība ir dziļa izpratne par uzņēmuma darbību un tā vērtību. Tomēr tā ir laikietilpīga, prasa pamatīgas zināšanas, un rezultāti var būt subjektīvi, jo dažādi analītiķi datus interpretē atšķirīgi.

Publikācijā minētie uzņēmumi nav aicinājums veikt vai neveikt konkrētas investīcijas. Informācija paredzēta izglītojošiem nolūkiem. Investoriem jāveic sava izpēte un jāizvērtē riski pirms investīciju veikšanas.

Fundamentālās analīzes rādītāji

Analīzes pamatu veido finanšu rādītāji, piemēram, cena / peļņa, cena / apgrozījums, cena / pašu kapitāls, parāda / kapitāla attiecība, kā arī efektivitātes rādītāji, piemēram, pašu kapitāla atdeve un aktīvu atdeve. Tiek izmantoti arī citi rādītāji, tostarp peļņa uz akciju, dividenžu ienesīgums un ieņēmumi pirms procentu, nodokļu, nolietojuma un amortizācijas atskaitījumiem (EBITDA). Lai iegūtu visaptverošu ainu, jāņem vērā vairāki rādītāji.