Kā izvēlēties spēcīgu zīmola vārdu?
2022-07-29
Ieva Zvejsalniece, SIA "Intellectual Agency", patentpilnvarniece, intelektuālā īpašuma vērtētāja
Klausies
Zīmola vārds un produktu nosaukumi ir tas, kā klienti atpazīst un savā starpā sauc preces un pakalpojumus. Tie ir nozīmīgi vārdi, aiz kuriem stāv zīmola tēls, produkta dizains un pazīstama garša vai cita sajūta. "Serenāde", "Pols", "Domina", "Golfs", "Bite" vai "Kārums" ir produktu nosaukumi, kas sevī iemiesojuši ražotāja solījumu par to, kāda būs konkrētā produkta lietošanas pieredze. Kā radīt līdzvērtīgu nosaukumu un iekarot patērētāju "atmiņu"?
Izdzirdot atpazīstamu produkta nosaukumu, prātā veidojas vizuālas ainas un ķermenī raisās sajūtas. Ja kāds saka: "Tāds karstums – sagribējās "Polu"!", tad prātā uzreiz veidojas saldējuma tēls ar krāsu, formu, smaržu un garšu.
Šāda skaidrība patērētāju vidū iespējama, ja produkta nosaukums ir unikāls. Ja kāds palūgtu: "Nopērc man lielveikalā jauno dubultās šokolādes saldējumu!", prāts sāktu meklēt pa plauktiņiem, vai tas būs konkrētas firmas saldējums vai jebkurš dubultās šokolādes saldējums, un domātu, pēc kādiem kritērijiem to atrast veikalā.
Aprakstoši nosaukumi rezultātu nesasniedz
Ikviens uzņēmējs vēlētos, lai viņa zīmols un produktu nosaukumi raisa skaidras sajūtas potenciālo klientu lokā un klients iekāro, izvēlas un citiem iesaka tieši viņa produktu. Tas ir mārketinga uzdevums. Bet pirms tam, lai varētu aizsargāt investīcijas produktu dizainā, reklāmās un pārdošanā, ir jāizvēlas unikāls vārds, ko var aizsargāt, – vārds, ko var aizliegt lietot identiskiem un līdzīgiem produktiem.
Diemžēl daudzi uzņēmēji ir tendēti uzņēmējdarbības sākumā izvēlēties tādus zīmola un produktu nosaukumus, kas apraksta produktu. Piemēram, "Dubultās šokolādes saldējums", "Mastermind" vai "Bizness-Hub". Galvenā motivācija par labu šādai izvēlei ir tas, ka klientam būs skaidrs, kas ir produkts vai ko no tā sagaidīt. Tāpat šķiet, ka pircējiem internetā būs vieglāk atrast produktu pēc atslēgvārdiem, īpaši tad, ja konkrētais atslēgvārds iekļauts domēna vārdā.
Tomēr jārēķinās, ka, izvēloties aprakstošu produkta nosaukumu, ir divi galvenie riski:
- nebūs iespējams iegūt izņēmuma tiesības uz attiecīgo apzīmējumu, proti, nevarēs aizliegt citiem lietot tādus pašus vai līdzīgus apzīmējumus saviem produktiem;
- meklējot pēc atslēgvārdiem internetā, būs grūti atrast konkrētā pakalpojuma sniedzēja piedāvājumus, jo parādīsies viss, kas atbilst minētajiem atslēgvārdiem.
Preču zīmes reģistrācija ir būtisks solis jebkura zīmola aizsardzībā un attīstībā – tā ne tikai nostiprina uzņēmuma tiesības uz nosaukumu vai logotipu, bet arī kalpo kā juridisks instruments, kas ļauj aizsargāt zīmolu pret viltojumiem, negodīgu konkurenci un reputācijas aizskaršanu. Tomēr arī pareizi sagatavotam pieteikumam var sekot atteikuma paziņojums no reģistrācijas iestādes. Ko darīt, ja preču zīmes reģistrācija atteikta?
Mārketings
09:00, 16. Mai. 2025
Laba valsts pārvalde vairs nav iedomājama bez datu analītikas un personalizētas komunikācijas. Valsts ieņēmumu dienests (VID) šo principu aktīvi ievieš savā stratēģijā. Masu izsūtņu kampaņas nav tikai informatīvi paziņojumi – tās ir rūpīgi izstrādātas sistēmas, kas, izmantojot detalizētu uzvedības analīzi, palīdz mainīt sabiedrības attieksmi un rīcību nodokļu jautājumos. Kāda loma masu komunikācijā ir zinātniekiem? Un ko uzņēmumi var mācīties no VID?
Mārketings
09:00, 30. Apr. 2025
Lai gan dzīvojam laikmetā, kurā dominē personalizēta reklāma, plašai auditorijai domātā komunikācija joprojām ir ļoti nozīmīga. Sadarbība ar zinātniekiem, lielo datu analīze un jauno tehnoloģiju izmantošana ir atslēga uz masu komunikācijas efektivitāti mūsdienās.
Mārketings
06:00, 25. Apr. 2025
Dzenoties pēc skatījumiem sociālajos tīklos un pirkumiem tīmekļa vietnē, sekojot dažādu satura veidotāju padomiem, uzņēmumi nereti izmanto šķietami legālas metodes pircēja uzmanības piesaistīšanai, tomēr ne vienmēr tās ir ētiskas un godīgas pret pircējiem. Kāda prakse tiek uzskatīta par maldinošu, un kas jāatceras uzņēmējiem, tirgojot preces tiešsaistes veikalā?
Mārketings
06:00, 15. Apr. 2025
Ikviens uzņēmums, neatkarīgi no tā lieluma vai nozares, agri vai vēlu ir saskāries ar nepieciešamību mārketingu veidot no nulles. Tas nav vienkāršs uzdevums, tāpēc apskatām, kam pievērst uzmanību, būvējot savu mārketinga stratēģiju.
Mārketings
06:00, 7. Mar. 2025
Digitālajā vidē uzticība ir vairāk nekā tikai modes termins – tā ir fundamentāla zīmola un tā klientu attiecību sastāvdaļa. Sākot no lietotnes līdz mājaslapai, uzticēšanās balstās uz zīmola konsekvenci visos lietotāja mijiedarbības punktos. Ja lietotāja pieredze atgādina šķīvi ar nejauši sajauktām sastāvdaļām, tas ne tikai rada apjukumu, bet arī grauj uzticību. Klienti vēlas drošību, nevis pārsteigumus.
Mārketings
06:00, 14. Feb. 2025
Inovāciju sacensībās digitālie pakalpojumi strauji attīstās, taču uzticamība nereti paliek otrajā plānā. Rezultāts? Plaisa starp zīmolu un lietotājiem, kas var šķist tikpat dziļa kā kanjons. Uzticamība nav tikai viena no prasībām digitālā produkta izstrādē, tā ir emocionāla saikne, kas lietotājus vieno ar zīmolu. Bez tās pat visinovatīvākās funkcijas digitālajā produktā lietotājiem var izklausīties pēc tukšiem solījumiem.
Mārketings
06:00, 24. Jan. 2025
Mūsdienu pasaulē, kurā vides un sociālās problēmas kļūst arvien aktuālākas, uzņēmumiem un organizācijām ir jāpārveido savas inovāciju stratēģijas, lai veicinātu ilgtspēju. Ilgtspējīga ideju vadība ir kļuvusi par nozīmīgu elementu šajā procesā, nodrošinot, ka jaunās idejas un risinājumi ne tikai uzlabo uzņēmumu darbību, bet arī palīdz aizsargāt planētu un radīt vērtību sabiedrībai.
Uzņēmēji pastāvīgi meklē jaunas metodes, lai sasniegtu vēlamo mērķauditoriju digitālajā vidē. Viena no šādām metodēm ir raidieraksts jeb podkāsts – vienkāršs, bet joprojām ļoti efektīvs formāts. Podkāsti ir kļuvuši par neatņemamu mārketinga stratēģijas sastāvdaļu, īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem. Kā to ieviest savā uzņēmuma mārketinga stratēģijā?
Mārketings
06:00, 29. Nov. 2024
Reklāmas nogurums ir stāvoklis, kad patērētāji ikdienā saskaras ar pārlieku daudzām reklāmām un mārketinga ziņojumiem, kas rada vienaldzību pret piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem. Uzņēmējiem tā ir būtiska problēma, jo var ievērojami ietekmēt pārdošanas rezultātus un negatīvi ietekmēt zīmola tēlu. Kas to izraisa un kā to risināt?
Mārketings
06:00, 8. Nov. 2024
Ja agrāk intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģija tika uzskatīta, galvenokārt, par lielo uzņēmumu jautājumu, tad šodien katram uzņēmējam – no jaunuzņēmuma līdz globālai korporācijai – ir jāsaprot, ka efektīva intelektuālā īpašuma pārvaldība var būt izšķirošais faktors biznesa izaugsmei, drošībai un vērtībai. Kā tiešsaistē aizsargāt zīmolu un izvairīties no dārgām kļūdām?
Mārketings
09:00, 15. Okt. 2024
Lai arī daļa uzņēmumu izvēlas algot mārketinga speciālistu, kas veic publicitātes aktivitātes uzņēmuma sociālajos kontos, e-pastos un citur, šobrīd lielu popularitāti gūst arī sadarbība ar mārketinga aģentūrām. Kā izvēlēties savām vajadzībām atbilstošāko variantu?
Mārketings
06:00, 12. Sep. 2024
Mūsdienās lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz datiem. Efektīvai klientu piesaistei nepieciešama rūpīga datu analīze, lai sasniegtu vēlamos mērķus. Kā nonākt līdz pārdomātai biznesa stratēģijai, analizējot datus?
Mārketings
09:00, 30. Aug. 2024
Mūsdienu konkurences apstākļos, kad labas idejas ir viegli nokopēt un atdarināt, produktu dizainu aizsardzība ir būtiska priekšrocība. Neatkarīgi no tā, vai dizains ir divdimensionāls (2D) vai trīsdimensionāls (3D), to var aizsargāt ar dizainparauga reģistrāciju. Kā to izdarīt?
Mārketings
06:00, 22. Aug. 2024
Vispārīgā datu aizsardzības regula, kas Eiropas Savienībā stājās spēkā 2018.gada 25.maijā, ir būtiski (un sāpīgi!) mainījusi digitālā mārketinga ainavu. Tika ieviestas stingras privātuma prasības, kas ievērojami apgrūtināja lietotāju informācijas vākšanu un apstrādi. Sīkdatnes kļuva mazāk efektīvas, reklāma sociālajos tīklos, tostarp “Meta” pasaulē, kļuva mazāk “mērķtiecīga”. Ko darīt šajos sarežģītajos apstākļos?
Mārketings
09:00, 15. Aug. 2024