Korporatīvo dāvanu kultūras "ēnas puses"
2020-03-05
Karīna Javtušenko, Korporatīvās ilgtspējas un atbildības institūts, korporatīvo attiecību vadītāja
Korporatīvo dāvanu kultūra, kas savulaik radās ļoti organiski, mūsdienās tiek uzturēta mākslīgi. To veicinājis ne tikai fakts, ka šī industrija ar laiku ievērojami attīstījusies, nodrošinot neierobežotas iespējas, kas būtiski apgrūtina dāvanu izvēli, bet mainījusies arī izpratne par korporatīvo dāvanu mērķiem biznesa vidē.
Viens no galvenajiem jebkuras organizācijas veiksmīgas attīstības priekšnosacījumiem ir spēja izveidot un uzturēt kvalitatīvas attiecības ar klientiem, partneriem un darbiniekiem. Šim nolūkam mūsdienās izmanto dažādus instrumentus, tostarp korporatīvās dāvanas, kurām biznesa vidē vienmēr piešķirta samērā liela vērtība. Piemēram, saskaņā ar laikraksta "Forbes" datiem 57% uzņēmēju joprojām atzīst, ka korporatīvās dāvanas var ietekmēt viņu viedokli par esošo vai potenciālo biznesa partneri, turklāt gan pozitīvā, gan negatīvā nozīmē.
Tomēr gadu laikā korporatīvo dāvanu kultūra būtiski mainījusies. Tās arvien biežāk dāvina, pieņemot, ka tā vajag, jo tā dara visi. Tādējādi dāvanas nereti kļūst par apgrūtinājumu gan dāvinātājam, gan saņēmējiem. Pirmajiem – jo "kaut kas" taču ir jāsarūpē un tukšām rokām pie klienta vai partnera neiesi. Savukārt otrajiem – jo plaukti aritmētiskā progresijā pildās ar nejēdzīgajām dāvanām. Tas ir iemesls, kāpēc daudzviet pasaulē, tostarp Latvijā, uzņēmumi sagatavo noteikumus vai politiku, kas regulē korporatīvo dāvanu saņemšanas un dāvināšanas kārtību.
Lai neradītu nepareizu priekšstatu par sevi un savu organizāciju, izstrādājot šādu politiku (ja vien tā neparedz, ka organizācija pārtrauc dāvināt dāvanas pavisam) vai arī turpinot dzīvot bez tās, ir svarīgi domāt ne vien par korporatīvo dāvanu saturu, bet arī par to dāvināšanas iemesliem un pasniegšanas veidu.
Apģērbs ir viena no spēcīgākajām neverbālās komunikācijas izpausmēm, tas runā un stāsta par cilvēku, pirms vēl pagūts izveidot acu kontaktu un sasveicināties. Vizuālais tēls ir tas, ko smadzenes novērtē automātiski, savukārt prāts analizē, klasificē un sintezē neatkarīgi no tā, vai cilvēks pats to vēlas vai nē. Paralēli tādi paši procesi norisinās arī citu cilvēku prātos. Kā ģērbties, lai radītu patīkamu pirmo iespaidu?
Mārketings
06:00, 19. Apr. 2024
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024
Publiskajā telpā plaši izskanējusi kritika par sociālo tīklu “Facebook” un “Instagram” jauno praksi – maksas piemērošanu par pakalpojuma lietošanu bez reklāmām. Kā vērtējama šī prakse? Vai sociālie tīkli drīkst šādi rīkoties?
Mārketings
06:00, 21. Mar. 2024
Ar sīkdatnēm jeb cookies saskaramies katru dienu, apmeklējot visdažādākās mājaslapas. Ikvienam mājaslapas lietotājam ir iespējams izvēlēties, kādām sīkdatnēm piekrist un kādām – nē. Kas jāņem vērā, saskaroties ar sīkdatņu politiku?
Mārketings
06:00, 12. Mar. 2024
Dinamiskā un konkurētspējīgā uzņēmējdarbības vidē uzņēmumi pastāvīgi meklē veidus, kā atšķirties un piesaistīt patērētāju uzmanību. Viens no spēcīgiem instrumentiem, kas ir pierādījis savu spēju mainīt spēles noteikumus, ir dizaina izmantošanas stratēģija, kas atbalsta uzņēmuma misiju un mērķus.
Mārketings
06:00, 1. Feb. 2024
Izveidojot unikālu dizainu produktam – preces vai pakalpojuma noformējumam –, rodas jautājums, kā to vislabāk aizsargāt pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu.
Mārketings
09:00, 11. Jan. 2024
Daudzu uzņēmumu komunikācijas stratēģija ir saistīta ar satura veidošanu “Instagram”. Tas palīdz sasniegt uzņēmuma mērķus, piesaistot auditorijas uzmanību dažādu produktu vai pakalpojumu iegādei. Lai gan jāatzīst, ka šobrīd pēc daudzu algoritmu maiņas “Instagram” vide ir ievērojami mainījusies, proti, ne visu auditoriju ir iespējams sasniegt. Tas nozīmē, ka liela daļa sekotāju vairs neredz visus jaunākos ierakstus. Vai kontaktu pirkšana šo problēmu atrisinātu?
Mārketings
14:00, 12. Dec. 2023
Sadarbība ar influenceriem ar katru dienu uzņem apgriezienus. Pēc Eiropas Parlamenta datiem sešu gadu laikā influenceru mārketinga tirgus ir pieaudzis par vēl nepieredzētiem 700% – no 1,7 mljrd. ASV dolāru 2016.gadā līdz 13,8 mljrd. ASV dolāru 2021.gadā. 2023.gadā pieaugumam vajadzētu būt par vēl 15%. Ņemot vērā reklāmas akluma tendenci, kā arī “Meta” piedāvātās jaunās reklāmas bloķēšanas iespējas un vispārējo mērķtiecīgas reklāmas vājināšanos Eiropas Savienībā, ir saprotams, ka influenceru mārketingam tiek pievērsta liela uzmanība. Kā izvērtēt potenciālo sadarbības partneri – influenceri?
Mārketings
06:00, 6. Dec. 2023
Pēdējie pieci gadi ir bijuši izaicinājumu pilni gan mārketinga speciālistiem, gan reklāmdevējiem, un visi ir vienisprātis – reklāma vairs nav tāda, kāda tā bija agrāk. Reizēm mārketinga speciālists jūtas tā, it kā ar naudu kurinātu krāsni, – tiek tērēta milzīga naudas summa, bet rezultāti ir, maigi izsakoties, apšaubāmi. Vai taisnība, ka reklāmas efektivitāte ir samazinājusies, vai arī mēs vienkārši vēl neesam apguvuši “jaunus trikus”? Ja tā tiešām ir samazinājusies, kāds ir iemesls un kā uzlabot tās efektivitāti?
Mārketings
06:00, 30. Nov. 2023
Pie dažādu zīmolu vārdiem nereti manāms apzīmējums ®. Tas apzīmē reģistrētu preču zīmi, bet vai jālieto vienmēr? Kādos gadījumos izmanto šo apzīmējumu?
Mārketings
06:00, 3. Nov. 2023
Laikā, kad praktiski jebkurš var piekļūt sociālajiem tīkliem un izvietot tur saturu, daloties ar pieredzi, viedokli vai sasniegumiem, svarīgi saprast organizācijas kā medija lomu. Kad organizācija kļūst par mediju? Kādi ir svarīgākie komunikācijas kanāli?
Klausies
Mārketings
06:00, 20. Okt. 2023
Ieraugot “Nike” simbolu, “Netflix” sarkanos burtus vai izdzirdot vārdu “McDonald’s”, patērētāja prātā projicējas skaidra aina – šo produktu izcelsme, īpašības un radītās emocijas. Apzīmējumi, ko uzņēmumi lieto, lai atšķirtu un izceltu savas preces vai pakalpojumus, var tikt aizsargāti kā preču zīmes.
Mārketings
06:00, 10. Okt. 2023
Pirmais iespaids ir svarīgs aspekts mūsu ikdienas dzīvē – ne tikai profesionālajā, bet arī personīgajā. Tas var ietekmēt mūsu attiecības, karjeru un vispārējo dzīves kvalitāti. Kā radīt veiksmīgu pirmo iespaidu prezentācijās, lietišķajās sarunās un ikdienas dzīvē? Kāpēc tas ir tik būtiski?
Ja tiktu jautāts, kas uzņēmumā ir vērtīgāks – nemateriālās vai materiālās lietas -, 90% uzņēmumu atbildētu, ka nemateriālā vērtība ievērojami pārsniedz materiālo.
Mārketings
06:00, 8. Sep. 2023
Mūsdienās digitālā transformācija maina veidu, kā uzņēmumi, izmantojot digitālās tehnoloģijas, izstrādā jaunus digitālos biznesa modeļus, tā palīdzot uzņēmumiem iegūt lielāku vērtību klientu acīs. Uzņēmumi atver tiešsaistes veikalus, veido oficiālas mājaslapas, sociālo mediju kontus un tos izmanto, lai pārdotu preces vai pakalpojumus un sazinātos ar klientiem. Daudzi uzņēmumi pāriet no vienkanāla klientu iesaistīšanas stratēģijas uz daudzkanālu stratēģiju. Apskatīsim, kādas ir tās priekšrocības!
Mārketings
06:00, 18. Aug. 2023