E-komercija ir kā dzīvs organisms, kas nemitīgi mainās, attīstās un paplašinās, arvien neatlaidīgāk piedaloties pircēju ikdienā. Līdz ar tehnoloģiju attīstību uzņēmējiem rodas jaunas iespējas nodrošināt izcilu iepirkšanās pieredzi, ko čaklākie arī steidz izmantot. Kādas tendences tad sagaidāmas e-komercijā 2023.gadā, un kādiem risinājumiem ir vērts pievērst uzmanību, lai mazliet apsteigtu laiku, nevis censtos to panākt, stāsta e-komercijas informācijas tehnoloģiju risinājumu izstrādātāja "Magebit" izpilddirektors Artūrs Krūze.

Autentiska lietotāju pieredze

"Cilvēki arvien vairāk ilgojas pēc autentiskuma – ne tik ļoti safabricētas reklāmas, dabiskām atsauksmēm. Tāpēc nākamgad pieaugs lietotāju pieredzes nozīme. Cilvēki ir gatavi maksāt vairāk un regulāri, ja pieredze ir patīkama (un tas attiecas ne tikai uz dizainu, bet uz visu iepirkšanās ciklu). Daudzi iepērkas no mobilajām ierīcēm, tāpēc arī mobilajam dizainam jābūt ļoti ērtam un pārdomātam," norāda Artūrs Krūze. Interneta veikala "saskaldīšana" un pārcelšana uz telefonu nebūs risinājums, jo pat pircējs ar vidēja līmeņa lietošanas prasmēm pamanīs atšķirību.

Vairāk uzmanības pilnam iepirkšanās ciklam

Joprojām aktuāla būs daudzkanālu iepirkšanās. "Pasaulē šāda prakse jau ir ļoti izplatīta, tomēr Latvijā daudzi uzņēmumi vēl joprojām nav izkāpuši no savas komforta zonas un rosās ierastajos kanālos. Taču netrūkst arī to, kuri cenšas savu klientu sasniegt pa dažādiem kanāliem, un tieši viņi arī būs lielākie ieguvēji. Domājams, ka pieaugs pieprasījums pēc B2B tiešsaistes risinājumiem: šādu tendenci varējām vērot jau šogad, bet 2023.gadā tā, visticamāk, kļūs vēl izteiktāka," skaidro Artūrs Krūze.

Svarīgi būs ilgtspējīgi risinājumi, par kuriem klientu interese aug lēnām, taču neatlaidīgi: ekoloģiski iepakojumi, CO2 neitrāla uzņēmējdarbība, videi draudzīga piegāde utt. Turklāt piegādei nāksies kļūt arvien ātrākai (vēlams bezmaksas), lai nezaudētu konkurētspēju – it īpaši valstīs, kur standarta piegādēm joprojām ir vajadzīga nedēļa.

Gudrāki pircēji

Pircēji pamazām sāk saprast un atpazīt situācijas, kad pārdevēji cenšas izmantot psiholoģiskus paņēmienus, lai izdarītu spiedienu uz klientu un liktu ātrāk pieņemt lēmumu par preces vai pakalpojuma iegādi. "Līdz ar to pircējus šādi pārliecināt būs arvien grūtāk, kaut arī tas joprojām ir gana iedarbīgs līdzeklis," atklāj Artūrs Krūze.

Lielāka loma B2B un tehnoloģiju pilnveidojumiem

Lai arī B2B vairumam tirgotāju ienes lielāko peļņu, B2B lietotāju pieredze bieži vien tiek atstāta novārtā, jo "viņi taču tāpat pirks." Nu jau kādu laiku ledus ir sakustējies un ir vērojama B2B segmenta attīstība valstīs, kur agrāk to nevarēja tik izteikti redzēt (tostarp Latvijā).

"Uzņēmumi, kas to var atļauties, arvien biežāk pievērsīsies gudrai personalizācijai savās e-platformās. Piemēram, gudrs meklētājs interneta veikalos nu jau ir standarts arī ārpus Amerikas Savienotajām Valstīm. Turpinot palielināties iepirkšanās apjomiem no tādām platformām kā "Instagram" un "TikTok", Eiropas Savienības valstu uzņēmumi nevar vien sagaidīt, kad beidzot varēs piedāvāt reklāmu vietējai auditorijai "TikTok". Ļoti iespējams, ka 2023.gadā tas beidzot būs iespējams," cerīgi izsaka Artūrs Krūze.

Tehnoloģiju jomā arvien lielāks pieprasījums gaidāms pēc Headless (loģika un vizuālā daļa atdalītas, lai katra sistēma atbild par savu jomu), PWA (mobile-like experience mājaslapas) un Composable Commerce (nevis viena megasistēma, bet vairāki integrēti nelieli rīki) risinājumiem.

Nākotnes filozofija – ilgtspēja

"E-komercija var būt ļoti efektīva no ilgtspējas viedokļa: ja, piemēram, 100 cilvēku pasūta preci no vienas noliktavas, to var ļoti efektīvi apstrādāt un piegādāt ar minimālu ietekmi uz apkārtējo vidi. Tā kā e-komercija nu jau ir standarts cilvēku ikdienā, tas ir milzīgs tirdzniecības apjoms, kur visas transakcijas notiek digitālajā vidē, tādējādi būtiski veicinot ilgtspējas mērķu sasniegšanu," atklāj Artūrs Krūze.

Domājot par videi draudzīgiem iepakojumiem, ražošanu un piegādi, tirgotāji var pozitīvi ietekmēt ilgtspējas procesus. Paredzams, ka arvien vairāk uzņēmumu iesaistīsies apsveicamā sacensībā par videi draudzīgākā e-komercijas uzņēmuma godu.