Īstais laiks pārmaiņām
2022-03-07
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Klausies
Pārmaiņas agrāk vai vēlāk ienāk katrā uzņēmumā. Tās notiek arī cilvēku dzīvē. Dažkārt pārmaiņas pienāk negaidot un neplānoti – kā krīzes, negadījuma vai kādu cilvēku tīšas vai netīšas rīcības sekas. Šoreiz runāsim par pārmaiņām, kas tiek plānotas un gatavotas, un viens no jautājumiem būtu – kad tām ir labākais laiks?
1. janvāris jau ir pagājis. Un labi, ka tā!
Daudzi uzņēmumi un organizācijas turas pie biznesa plānošanas un budžeta veidošanas procesiem, kas ir piesaistīti kalendārajam gadam. Tas nozīmē, ka gada beigās vai pašā gada sākumā tiek apstiprināti mērķi un arī resursu plāns laika posmam no 1. janvāra līdz 31. decembrim. Iespējams, šādos plānos tiek paredzēti arī līdzekļi šajā periodā plānotajām pārmaiņām. Kādam tā var būt ražotnes rekonstrukcija, citam – procesu automatizācija, jaunu pakalpojumu izstrāde vai darbinieku izglītošana. Kalendārajam gadam piesaistīts laika rāmis uzliek arī savus ierobežojumus.
Nepieciešamās pārmaiņas nevar sākt īstenot pirms jaunā gada, jo tām vēl nav apstiprināts budžets. No brīža, kad budžets būs apstiprināts, arī vajadzēs kādu mēnesi vai dažus, lai nepieciešamos projektus iekustinātu. Visbeidzot, arī projekta noslēgums būtu jāiespiež šā paša gada robežās, jo nav pārliecības par to, kas tiks iekļauts un apstiprināts nākamā gada budžetā. Katrā ziņā mēģinājums ieplānot un īstenot pārmaiņas viena kalendārā gada budžeta robežās rada daudz stresa un problēmu.
Arī privātajā dzīvē daudziem ir sava ironiska pieredze ar jaunā gada apņemšanos īstenošanu. Solījums ievērot diētu, turēties pie sportiska dzīvesveida vai atmest kādu netikumu bieži vien ir izčibējis, pirms vēl pienācis februāris. Varbūt arī uzņēmumos nevajadzētu sākt plānot jaunu dzīvi tieši ar 1. janvāri?!
Kad vajag rezultātu?
Daudz noderīgāk būtu plānot pārmaiņas “no beigām”. Vispirms būtu jāpaskatās, kad patiešām ir nepieciešams gaidāmais rezultāts. Ja ir vēlme atvērt jaunu tirdzniecības vietu pludmalē, būtu prātīgi to atvērt vasaras sezonas sākumā. Ja ir jārok zeme un jāieliek mājai pamati, būtu prātīgi to izdarīt līdz pirmajam salam. Jaunā mācību gada reklāmas kampaņai un produktiem jābūt gataviem vismaz vasaras vidū.
Digitālās tirdzniecības laikmetā Ķīnas e-komercijas platformas – “AliExpress”, “Taobao”, “JD.com” un citas – ir kļuvušas par globāliem tirgus spēlētājiem, kas piedāvā milzīgu preču klāstu par pievilcīgām cenām. Tomēr šīs platformas rada arī nopietnus izaicinājumus Eiropas uzņēmumiem un pircējiem, īpaši saistībā ar viltotu preču izplatību, intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumiem un drošību. Vai uzņēmējs var cīnīties ar Ķīnas uzņēmumiem, ja tiek viltots viņa produkts?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Sep. 2025
Ir prieks par apņēmīgiem cilvēkiem, kuri rada jaunus produktus un veido jaunus uzņēmumus. Un ir skumji lasīt ziņas, kad dibinātāji paziņo, ka pēc dažu gadu izmisīgiem centieniem viņi ir spiesti slēgt savu ražotni, veikalu vai kafejnīcu. Kāpēc tā notiek un kā no tā izvairīties?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Sep. 2025
Nereti nākas dzirdēt stāstus par to, ka uzņēmumam sākts piedziņas process, bet neviens nav informējis par tiesvedību, tiesnesis nav objektīvi vērtējis pierādījumus, pieņemti aizmuguriski spriedumi, sadarbības partneris iepriekš nav izteicis pretenzijas. Proti, pēkšņi saņemts nelabvēlīgs spriedums, uzsākta piespiedu parāda piedziņa vai uzņēmums ievietots publiskajā nemaksātāju reģistrā. Vai tā patiešām ir, vai tomēr tie ir tikai mīti?
Uzņēmuma vadība
09:00, 4. Sep. 2025
Nereti izīrējot vai iznomājot īpašumu, tiek prasīta drošības nauda. Kā rīkoties, ja īrnieks vai nomnieks atstājis sabojātu īpašumu un ar iemaksāto drošības naudu nepietiek, lai nosegtu zaudējumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Sep. 2025
Komunikācija ir neatņemama ikdienas un darījumu vides sastāvdaļa. No spējas veiksmīgi un pārliecinoši vadīt sarunas ir atkarīga gan uzņēmējdarbības attīstība, gan veiksmīga sadarbība kopumā. Kas jāņem vērā, sazinoties ar tiesu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 27. Aug. 2025
Pasaulē ir dažādi populāri procesu optimizācijas rīki, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot darbības efektivitāti, samazināt zudumus un paaugstināt klientu apmierinātību. Katrs rīks piedāvā atšķirīgu skatījumu, taču tie nav pretrunā. Ja tiek izmantotas pareizi, šie rīki var savstarpēji papildināt viens otru.
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Aug. 2025
Domēna vārds ir uzņēmuma un zīmola vizītkarte, kā arī digitālās infrastruktūras centrālais elements. Tādēļ – pat, ja tā izmantošana tiek pārtraukta, tam jāpieiet ar tādu pašu rūpību un atbildību kā jebkuram citam biznesa resursam. Kā rīkoties, ja domēna vārds vairs nav nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jūl. 2025
Viedokļu sadursme ir dabiska parādība, kas var skart arī uzņēmumus. Kā izpaužas konflikta 4.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Jūl. 2025
Deleģēšana, iespējams, ir viena no svarīgākajām vadītāja prasmēm, tomēr daudzi vadītāji atzīst, ka tā sagādā grūtības. Kāpēc ir vērts pacensties un attīstīt prasmi deleģēt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Jūl. 2025
Elektriskie skrejriteņi, velosipēdi, elektrovelosipēdi un citi ar elektrību darbināmi rīki arvien biežāk parādās transporta risinājumu sarakstā. Tie ir praktisks, funkcionāls un videi draudzīgs veids, kā darba devēji var nodrošināt ātru un elastīgu pārvietošanos pilsētā. Kā šie līdzekļi ietekmē darba ikdienu? Kādas ir to priekšrocības, ar kādiem izaicinājumiem jārēķinās un kā tos pārdomāti ieviest darba vidē?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Jūn. 2025
Bez lielākām vai mazākām domstarpībām neiztikt nevienā dzīves jomā, arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 3.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 16. Jūn. 2025
Mūsdienu nestabilajā ekonomiskajā vidē nenoteiktība ir vienīgā nemainīgā parādība. Neatkarīgi no tā, cik liels uzņēmums tiek vadīts, jebkura uzņēmuma ikdienā pastāv dažāda veida riski – stratēģiskie, finanšu, darbības un reputācijas. Kas ir risku novērtēšanas matrica, un kā to lietot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 9. Jūn. 2025
Jēdziens “attālinātais darbs” vairs nerada ne pārsteigumu, ne izbrīnu. Publiskajā telpā plaši apspriests, vai un cik bieži darbiniekiem jāatrodas birojā, kā arī analizētas attālinātā darba priekšrocības un trūkumi. Taču arī attālināts darbs tiek veikts konkrētā fiziskā vietā, visbiežāk – darba veicēja dzīvesvietā: mājā vai dzīvoklī. Vai dzīvesvietā ir atļauts reģistrēt saimniecisko darbību, un kādas var būt šādas rīcības sekas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 26. Mai. 2025
Darba vidē konflikti nav retums – tie var rasties atšķirīgu vērtību, prioritāšu, komunikācijas stilu vai vienkārši dažādas informācijas interpretācijas dēļ. Taču ne visi konflikti attīstās vienādi. Kas notiek brīdī, kad saruna no viedokļu apmaiņas pāriet cīņā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Mai. 2025
Vairums grāmatvežu ir saskārušies ar situāciju, ka Valsts ieņēmumu dienesta konsultanti telefoniski sniedz atšķirīgus skaidrojumus uz vienu un to pašu jautājumu. Kāpēc tā notiek? Kā uzņēmumam rīkoties, ja tiek saņemti pretrunīgi skaidrojumi? Vai uz telefoniski sniegtām konsultācijām var paļauties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 20. Mai. 2025