“Baymard Institute” starptautiskais pētījums par 2025.gadu liecina, ka vairāk nekā 70% pasūtījumu tiešsaistē tā arī nekad netiek pabeigti un apmaksāti. Būtiskākie iemesli, kurus norāda pircēji – slēptās izmaksas, kurām klients nebija gatavs (39%), pārāk ilgs piegādes termiņš (21%), neuzticami pasūtījuma apmaksas veidi (19%) un prasība reģistrēties vietnē (19%), stāsta SIA “VENIPAK LATVIJA” vadītāja Sanita Bērziņa.
1.kļūda – nav iespējams izvēlēties piegādes veidu. Pircējam ir svarīga ne tikai cena, bet arī piegādes termiņi un elastīga iespēja izvēlēties pasūtījuma saņemšanas veidu. Ir cilvēki, kas vēlas sūtījumu saņemt pakomātā, citi – ar piegādi mājās vakarā, vēl kāds – saņemt darbā. Ja internetveikals piedāvā tikai vienu veidu, piemēram, piegādi mājās darba laikā, tas acīmredzami zaudē daļu klientu.
Vienlaikus pircēju vēlmes dažādās valstīs ir atšķirīgas. Baltijā dominē pakomāti, savukārt Skandināvijā lielākā daļa izvēlas izņemšanas punktus (piemēram, degvielas uzpildes stacijās vai tirdzniecības centros).
Aktuāla informācija par piegādi, kā arī elastīga sūtījuma saņemšanas izvēle ir viens no panākumu noslēpumiem. Pēc 2025.gada maijā veiktā “VENIPAK” pētījuma secināts, ka 51% klientu kļūst aizkaitināti, ja nezina sūtījuma piegādes laiku – to ir svarīgi norādīt saziņā ar klientu.
2.kļūda – pārāk augsta vai necaurspīdīga maksa par piegādi. Pircējiem negatīvas emocijas mēdz sagādāt nepatīkami pārsteigumi, kas atklājas pēdējā pasūtījuma noformēšanas solī. Tādēļ svarīgi skaidri norādīt maksu par piegādi jau pasūtījuma noformēšanas sākumā. Necaurspīdīgi piegādes nosacījumi ne tikai neveicina pirkuma pabeigšanu, bet arī rada nepatīkamas mieles, kas kaitē uzņēmuma tēlam. Citiem vārdiem sakot, ir risks zaudēt klientu pavisam.
3.kļūda – pārāk ilga piegāde. Pirms 15 gadiem nedēļu ilgs piegādes gaidīšanas laiks tika uzskatīts par normu. Šodien tas ir teju personīgs apvainojums. Modernie pircēji sagaida piegādi 1–2 dienu laikā. Ja piegāde būs ilga, ir liela varbūtība, ka klients nākamo pirkumu veiks pie konkurentiem. Taču vēl sliktāka par ilgu piegādi ir solīto piegādes termiņu neievērošana, jo daudzi klienti uz tiem nopietni paļaujas.
Dati liecina, ka gadījumos, ja sūtījums ir svarīgs (piemēram, dzimšanas dienas dāvana), katrs otrais klients (51%) regulāri pārbauda piegādes statusu, baidoties no tā kavēšanās. Ja tika solīta piegāde divu dienu laikā, klients jau otrās dienas rītā gaida paziņojumu par tuvojošos piegādi. Klientu uzticību ir viegli zaudēt – bieži pietiek ar vienu nepildītu solījumu, lai viņš vairs neatgrieztos. Tāpēc nevajadzētu apsolīt vairāk, nekā iespējams izpildīt. Labāk norādīt reālu piegādes laiku un patīkami pārsteigt ar ātrāku piegādi, nekā skaidrot piegādes kavēšanos.
4.kļūda – nav sūtījuma izsekošanas iespēju. Pircēji vēlas redzēt ikvienu sava pasūtījuma posmu: kad nosūtīts, kur atrodas pašlaik, kad tiks piegādāts. Izsekošanas vai precīza piegādes laika neesamība liek bažīties un neļauj plānot saņēmēja laiku. Tas nopietni kaitina 44% klientu, īpaši jauniešus un vīriešus.
5.kļūda – pārāk garš pasūtījuma noformēšanas process. Klientiem nepatīk gari, piņķerīgi soļi ceļā līdz pirkumam. “Pierakstieties mūsu izsūtnei,” “Reģistrējieties, lai turpinātu,” “Šāds e-pasts jau eksistē,” “Izvēlieties unikālu paroli ar vismaz vienu pūķa zvīņu...” – šādi uznirstoši logi un prasības drīzāk atgrūž nekā motivē.
Pārāk garas veidlapas, obligāta reģistrācija un neskaidri apmaksas risinājumi – tas viss ir šķērslis pirkumam. Jo vienkāršāks, ātrāks un saprotamāks ir ceļš no preces izvēles līdz apmaksai, jo lielāka iespēja, ka klients pirkumu pabeigs. Mūsdienu pircējs nevēlas tērēt laiku, viņš gaida ērtu un efektīvu pieredzi. Nodrošinot to, tiks samazināts nepabeigto pasūtījumu skaits un palielināta iespēja, ka klients atgriezīsies.