Pārkvalificēšanās – risinājums darbaspēka trūkuma mazināšanai?
2024-10-30
Arta Biruma, SIA "Eiro personāls" , īpašniece, personāla vadības eksperte
Rūpniecības un tehnoloģiju attīstība liek sabiedrībai un uzņēmumiem mainīties līdzi laikam. Ja iepriekšējos gadsimtos cilvēks varēja iegūt izglītību vienā profesijā un visu mūžu tajā nostrādāt, tad šobrīd tā nav. Vai pārkvalificēšanās ir risinājums darbaspēka trūkuma mazināšanai?
Visi pārkvalificējas
Pat nemainot darbavietu, gadiem ejot, darbiniekiem ir jāpārkvalificējas. Proti, jāiemācās lietot dažādas jaunas procedūras, procesus un pieejas, lai darbošanās būtu efektīvāka un konkurētspējīgāka. Mūsdienās, attīstoties mākslīgajam intelektam (MI) un citām tehnoloģijām, ir arī virkne profesiju, kuras diemžēl nolemtas izmiršanai. Šo profesiju pārstāvjiem pārkvalificēšanās ir īpaši svarīga, lai turpinātu savu profesionālo darbību.
Ļoti bieži darba devēji par pārkvalificēšanos uzskata cilvēku nosūtīšanu uz kursiem, bet ne vienmēr, iegūstot diplomu vai sertifikātu, cilvēks uzreiz spēj pielietot jaunās zināšanas. Ļoti svarīga pārkvalificēšanās sastāvdaļa ir prakse, kuru nodrošināt ir pienākums darba devējam. Piemēram, ja darbiniekam lūdz apmeklēt angļu valodas kursus, reālajā darbā jārada iespējas svešvalodu izmantot, tādējādi gan pārliecinoties, kādā līmenī darbinieks to apguvis, gan radot iespēju pilnveidot jauno prasmi.
Līdzīgi ir arī citās jomās – vai tās būtu pārdošanas prasmes, jaunas tehnoloģijas vai jebkas cits. Ja darbiniekam tiek lūgts apmeklēt kursus, darba devēja pienākums ir nodrošināt, ka cilvēkam būs iespēja jaunās prasmes pielietot darbā. Svarīgi arī veidot atbalsta kultūru organizācijā, lai darbinieki nebaidītos lūgt palīdzību kolēģiem vai īpaši apmācītiem darbiniekiem, ja kaut kas nav skaidrs par jaunajiem pienākumiem. Tādā veidā organizācijās tiek stiprināta kopējā kompetence.
Zināšanu ieguve, lai pielāgotos
Pārkvalificēšanās ir process, kurā cilvēks iegūst jaunas prasmes vai zināšanas, lai pielāgotos mainīgajam darba tirgum vai atrastu darbu citā jomā. Šī prakse ir īpaši svarīga mūsdienu strauji mainīgajā ekonomikā, kur tehnoloģiskās inovācijas un tirgus pieprasījuma izmaiņas var prasīt ātru pielāgošanos.
Šobrīd uzņēmumos plecu pie pleca strādā gan tie, kas piedzīvojuši pasauli bez interneta un izbaudījuši faksu laikmetu, gan arī tie, kuri dzimuši 2000.gadā un uzauguši ar viedtālruņiem rokās, kļūstot par pilnvērtīgiem darba tirgus spēlētājiem. Vai šāda paaudžu mijiedarbība darba vidē rada uzņēmumam vairāk problēmu vai tomēr ir kā ieguvums?
Personāla vadība
09:00, 10. Okt. 2024
Darbinieku pārvilināšana ir aktuāla tēma daudzos uzņēmumos, īpaši laikā, kad talantīgi darbinieki kļūst arvien pieprasītāki. Straujā attīstība lielajās pilsētās, labāka infrastruktūra un karjeras iespējas bieži vien piesaista darbiniekus no reģioniem, savukārt pandēmija un attālinātā darba popularitāte ir izraisījusi pretēju tendenci – cilvēki vēlas dzīvot ārpus pilsētām, baudīt mierīgāku dzīvi un strādāt attālināti. Kā darba devēji var izmantot piedāvājumus, lai piesaistītu darbiniekus? Kā pasargāt sevi no darbinieku pārvilināšanas mēģinājumiem?
Personāla vadība
06:00, 23. Sep. 2024
Mūsdienu straujajā uzņēmējdarbības vidē ilgtspējīga cilvēkresursu vadība kļūst par būtisku elementu, kas ietekmē uzņēmumu ilgtermiņa veiksmi un konkurētspēju. Lielās organizācijās cilvēkresursi ir ne tikai viens no svarīgākajiem resursiem, bet arī nozīmīgs faktors ilgtspējības nodrošināšanā. Efektīva darbinieku vadība, atbildīga pieeja viņu labklājībai un kompetenču attīstībai var ievērojami uzlabot uzņēmuma izvirzītos mērķus un palīdzēt nodrošināt ilgstošu konkurētspēju. Kā īstenot ilgtspējīgu cilvēkresursu vadību lielā organizācijā?
Personāla vadība
06:00, 20. Sep. 2024
Daudziem uzņēmumiem dažādības un iekļaušanas politika ir kļuvusi par ierastu pieeju uzņēmējdarbībā un komandas vadīšanā, savukārt tikai atklāj šo paradigmu. Kas ir daudzveidība un iekļaušana un kā tā var palīdzēt uzņēmējdarbībai? Kādas izmaiņas ieviestas Starptautiskās Standartizācijas organizācijas (International Organization for Standardization (ISO)) standartā 30415:2021 “Cilvēkresursu vadība. Dažādība un iekļaušana”?
Personāla vadība
06:00, 9. Sep. 2024
Laikā, kad daudzi strādā attālināti vai hibrīdrežīmā, arvien aktuālāks kļūst jautājums par darba laika elastību – vai var to piemērot un kādos gadījumos? Kā īsti izpaužas darba laika elastība un vai visi to saprot vienādi?
Klausies
Personāla vadība
06:00, 20. Aug. 2024
Jautājums par labvēlīgu un drošu komunikāciju starp darbinieku un klientu visbiežāk aktualizējas tajās jomās, kas saistītas ar klientu apkalpošanu gan klātienē, gan citā formātā. Izteiciens “klientam vienmēr taisnība” nebūt nenozīmē, ka klientam pieļaujama rupja, naidīga vai kāda cita agresīvas uzvedības izpausme. Kā darba devējs var atbalstīt savu darbinieku, ja šādu attieksmi tomēr nākas piedzīvot?
Personāla vadība
09:00, 30. Jūl. 2024
Uzņēmuma vērtības ir pamats, uz kura balstās visa tā darbība. Tās nosaka, kā uzņēmums pieņem lēmumus, kā sadarbojas ar klientiem un darbiniekiem un kādu tēlu veido sabiedrībā. Savukārt darbinieku vērtības veido viņu motivāciju, attieksmi pret darbu un savstarpējās attiecības. Lai panāktu uzņēmuma ilgtermiņa panākumus un pozitīvu darba vidi, ir svarīgi, lai darbinieku personīgās vērtības būtu saskaņotas ar uzņēmuma vērtībām. Kā veiksmīgi integrēt darbinieku vērtības uzņēmuma vērtībās, izmantojot dažādas pieejas un metodes?
Personāla vadība
06:00, 19. Jūl. 2024
Laikā, kad ir manāms darba spēka trūkums, darba devēji meklē aizvien jaunus veidus, kā piesaistīt darbiniekus. Viens no tiem ir tiešā atlase jeb headhunting, ar kuras palīdzību visbiežāk tiek piesaistīti uzņēmuma vadītāji vai darba tirgū pieprasīti speciālisti. Kāpēc izvēlēties šo darbinieku meklēšanas metodi un kādas ir tās priekšrocības?
Personāla vadība
06:00, 5. Jūl. 2024
Teju katram cilvēkam patīk saņemt komplimentus, tomēr rodas jautājums – vai komplimentu izteikšana darba vietā ir pieņemama? Kādus komplimentus var izteikt darba vidē? Kā nepārkāpt trauslo komplimentu izteikšanas robežu?
Personāla vadība
06:00, 17. Jūn. 2024
Līdz ar tehnoloģiju attīstību pasaulē ir izveidojusies pieejamās informācijas pārbagātība. Cik daudz no pieejamās informācijas spējam uztvert, atcerēties un pielietot? Kādi ir efektīvākie paņēmieni prasmju un kompetenču attīstīšanā?
Personāla vadība
09:00, 11. Jūn. 2024
Uzņēmuma ikdienas darbībā konflikti ir neizbēgama sastāvdaļa. Tie rodas, kad vairāku pušu intereses ir savstarpēji nesaderīgas, nespējot atrisināt darba jautājumus. Tomēr reizēm konflikti ir neredzami. Kā atpazīt un risināt šos slēptos draudus? Kādas metodes vadītājs var izmantot konfliktu prevencijai un risināšanai?
Personāla vadība
06:00, 7. Jūn. 2024
Izvēle starp personāla atlases uzņēmumu un iekšēju personāla speciālistu ir stratēģisks lēmums, kas ietekmē uzņēmuma efektivitāti, izmaksas un darba kvalitāti. Brīdi, kad jāizlemj par labu vienam no abiem variantiem, var salīdzināt ar izvēli starp ātru take-out maltīti un mājās gatavotu ēdienu. Abiem variantiem ir savas priekšrocības un trūkumi, un katrs ir piemērotāks atšķirīgiem mērķiem.
Personāla vadība
09:00, 31. Mai. 2024
Lasītājs jautā: Darbinieks jūtas depresīvi noskaņots un darba laikā, darba telpās atklāti runā par dažādiem paškaitēšanas veidiem, ko apsver. Vadītājam nav saprotams, vai tādā veidā darbinieks cenšas pievērst sev uzmanību vai tiešām tā jūtas. Tāpēc rodas jautājums – kā rīkoties, ja ir aizdomas par darbinieka mentālā stāvokļa izmaiņām? Kā pareizāk runāt ar darbinieku? Ko darba devējs var un ko nevar šādā situācijā darīt?
Personāla vadība
09:00, 25. Apr. 2024
Mūsdienu darba tirgus izaicinājums ir darbinieku trūkums. Jau šobrīd lielākā daļa uzņēmumu vadītāju atzīst, ka darbinieku trūkums tuvākajā laikā ietekmēs uzņēmuma rentabilitāti. Kā panākt, lai darbinieki nemaina darba vietu?
Personāla vadība
06:00, 8. Apr. 2024