Pēc Krievijas iebrukuma Ukrainā naftas produktu cenas tirgū būtiski palielinājās, savukārt pieprasījums pat pieauga, nevis saruka, – kur loģika? Un kā ir būt degvielas tirgus spēlētājam ar vietējo kapitālu, konkurējot ar kompānijām, kam ir ārvalstu "mammas"? Par to intervijā kompānijas "Virši-A" valdes priekšsēdētājs Jānis Vība.

Kāda šobrīd ir situācija Latvijas degvielas tirgū? Kā to ietekmējuši šāgada ģeopolitiskie notikumi, proti, Krievijas iebrukums Ukrainā?

Visi novērojām, ka Krievijas agresijas Ukrainā dēļ degviela, naftas produkti no Krievijas savā ziņā kļuva toksiski. Tas nozīmē, ka šīs agresijas un no tās izrietošo sankciju rezultātā daudzas valstis cenšas atteikties no Krievijas naftas produktiem.

Tāpat zināms, ka Krievijas naftas produkti veido ap 10% to tirgus daļas. Tas nozīmē – Krievijas naftas toksiskuma dēļ naftas produktu piedāvājums tirgū kļūst mazāks, savukārt pieprasījums joprojām ir salīdzinoši augsts. Situācijās, kad pieprasījums pēc kāda produkta ir augsts, bet piedāvājums – mazs, mēs redzam spiedienu uz cenām. Rezultātā dīzeļdegvielas produktu cena biržā ir palielinājusies par vairāk nekā 50% salīdzinājumā ar šāgada sākumu. Attiecīgi gan mūsu uzpildes stacijās, gan arī visos tīklos Latvijā degvielas cena ir būtiski augusi.