Decembris ir piemērots laiks nākamā gada budžeta plānošanai. Kāda stratēģija tiek izmantota uzņēmuma budžeta plānošanā, kas tajā būtiskākais un kā izvairīties no dārgām kļūdām? To decembrī vaicājām dažādu jomu uzņēmumiem.

Nepieciešama elastīga pieeja

AAS “BALTA” valdes priekšsēdētājs Īans Kenedijs (Iain Kennedy) stāsta: “Mēs strādājam nozarē, kuru būtiski ietekmē ne tikai ekonomiskie faktori, bet arī ģeopolitiskā situācija, un pēdējos gados īpaši aktuāli – klimata pārmaiņu radītie riski. Tādēļ budžeta plānošanā svarīgi paredzēt dažādus scenārijus – gan piesardzīgus, gan optimistiskus –, lai riska iestāšanās gadījumā mēs spētu nodrošināt elastību turpmāko lēmumu pieņemšanā.”

“Protams, plānojot budžetu, kā mērķi tiek izvirzīti arī precīzi finanšu rādītāji (bruto parakstītās prēmijas, atlīdzību apmēri, peļņa). Taču šiem mērķiem ir jābūt balstītiem stratēģijā un izvirzītajās prioritātēs,” norāda “BALTA” pārstāvis. “Apdrošināšanas nozarē nākotnes riskus kalkulējam pastāvīgi, tomēr visu paredzēt nav iespējams. Piemēram, 2021.gadā gan Latvijas Banka, gan citi eksperti prognozēja, ka inflācija nākamos 3 gadus būs 2–2,4% robežās. Pēc Krievijas pilna mēroga iebrukuma Ukrainā inflācija 2022.gadā bija 17,3%, savukārt gadu vēlāk – 9,1%. Tā ir milzu atšķirība no prognozētā. Šādu scenāriju budžeta plānošanā ne tikai nav iespējams, bet arī nav nepieciešams paredzēt, jo pareizi saplānots budžets ir elastīgs un pielāgojas svārstībām tirgū.”

Ī. Kenedijs norāda: “Ilgtermiņa budžeta plānošana ir neatņemama finanšu stratēģijas daļa. Papildus ikgadējam budžetam mēs veidojam 3 gadu stratēģiju, jo tikai ar skaidru skatu nākotnē varam turpināt būt nozares līderi.”