Nesens "Kaspersky" pētījums liecina, ka pandēmijas sākumā 2020. gada martā 31% mazo uzņēmumu reaģēja uz neparasti sarežģīto situāciju ar jaunu preču izstrādi. Stingrie ierobežojumi satricināja lielākās daļas mazo un vidējo uzņēmumu (55%) finansiālo labklājību, un tiem bija jāveic daudz taupības pasākumu. Tādējādi jaunu piedāvājumu vai uzņēmējdarbības iespēju uzsākšana, kā arī citi veiktie pasākumi bija centieni izdzīvot, informē "Kaspersky".

Spēja adekvāti reaģēt uz krīzi var dot iespēju uzņēmumam to maksimāli izmantot. Stanforda uzņēmējdarbības augstskolas politekonomijas profesors Stīvens Kalanders uzskata, ka "uzdevums ir izturēties pret krīzi kā pret vadības problēmu" un "gūt panākumus prožektoru gaismā". Pandēmijas dēļ lēmumi bija sevišķi sarežģīti. Organizācijām bija jārēķinās ar ārējiem faktoriem – stingriem ierobežojumiem, jaunām sanitārajām prasībām, radikāli mainītu dzīvesveidu – un sava uzņēmuma iespējām.

Līdztekus jaunu preču un pakalpojumu izlaišanai (31%) piektdaļas organizāciju aktīvā reakcija bija iesaistīšanās jaunās uzņēmējdarbības nozarēs (22%). Uzņēmumiem, kas darbojas sarīkojumu, izklaides, mākslas un kultūras vai pat veselības aprūpes nozarē, tas var nozīmēt fizisko piedāvājumu digitālās alternatīvas izlaišanu; veikaliem un restorāniem – tiešsaistes pārdošanas nodrošināšanu un piegādes procesa izveidi; ražotājiem – masku, dezinfekcijas līdzekļu un citu medicīnas piederumu ražošanu vai koncentrēšanos uz mājīguma radīšanai paredzētām precēm.

Citu pretkrīzes pasākumu vidū paredzami visizplatītākā bija atļauja visiem vai vairumam darbinieku strādāt attāli (39%). Taču lielākā daļa lēmumu tik un tā bija vērsta uz izdevumu optimizēšanu – organizācijas apcirpa budžetu (31%), samazināja samaksu vai darbalaiku (28%), pārvirzīja līdzekļus vai apturēja ieguldījumu plānus (30%). Desmitdaļa uzņēmumu bija spiesta veikt galējus pasākumus, piemēram, atlaist darbiniekus (11%) vai pārtraukt rēķinu samaksu (14%).

"Lai gan daži lēmumi bija smagi, tie bija vajadzīgi. Tagad ir labi apzināties, ka kopumā mazo uzņēmumu viedoklis par pandēmijas rezultātiem ir mazliet pozitīvs: divas trešdaļas (69 %) piekrīt, ka uzņēmums labi reaģēja uz globālo problēmu. Gūtajām mācībām tagad vajadzētu palīdzēt labāk sagatavoties turpmākajām problēmām, uzlabot pašreizējo ieguldījumu plānu un procesus, droši izmēģināt jauno un kļūt digitālākiem. Es arī uzskatu, ka reaģējot izlaistās preces un pakalpojumi paliks aktuāli, jo pret Covid-19 vērstie ierobežojumi joprojām pastāv un ļaudis turpina rīkoties saskaņā ar pandēmijas laikā iegūtajiem digitālajiem paradumiem," komentē "Kaspersky" vecākais preču tirgvedības vadītājs Andrejs Dankevičs.