Zviedrijas vēstniecība Igaunijā, Latvijā un Lietuvā kopā ar "Team Sweden" un ar akciju sabiedrības  "Swedbank", sabiedrības ar ierobežotu atbildību (SIA) "Telia Latvija" un advokātu biroja SIA "Glimstedt ZAB" atbalstu veica uzņēmējdarbības vides novērtējumu "The Business Climate Survey in the Baltic States", aptaujājot uzņēmumus ar zviedru kapitālu, vietējos uzņēmumus ar zviedru vadību un citus ar Zviedriju saistītus uzņēmumus. Aptaujas mērķis bija noskaidrot tirgus tendences un problēmjautājumus, ar kuriem sastopas uzņēmumi Igaunijā, Latvijā un Lietuvā, informē Zviedrijas vēstniecība Latvijā.

Kopumā vērtojot, zviedru investori uzskata, ka uzņēmējdarbības vide Baltijas valstīs ir laba, lai arī kopš 2018. gada situācija ir nedaudz pasliktinājusies visās trīs valstīs. Visizteiktākais kritums redzams Latvijā, kur respondentu skaits, kas uzskata uzņēmdarbības vidi par labu vai ļoti labu, samazinājies no 74% 2018. gadā līdz 39% 2021. gadā.

Zviedru uzņēmumos Baltijas valstīs ir redzama izteikta uzticēšanās tirgum, un uzņēmēji pozitīvi raugās nākotnē. Šī tendence ir izteikta Latvijā, kur lielākā daļa respondentu paredz apgrozījumā kāpumu (74%). Arī Lietuvā un Igaunijā katrs otrais uzņēmums paredz izaugsmi nākamā gada laikā. Turpretim katrs piektais respondents Igaunijā paredz apgrozījuma kritumu.

Ilgtspējīgas attīstības jautājumos vēl tāls ceļš ejams ir visās trīs Baltijas valstīs. Lai arī pēdējo desmit gadu laikā Baltijas valstīs korporatīvā sociālā atbildība ir manāmi attīstījusies, aptaujas respondenti uzskata, ka uzņēmumu klientiem Baltijas valstīs nav būtiski, vai uzņēmums ir apņēmies īstenot koporatīvās sociālās atbildības mērķus un Apvienoto Nāciju Organizācijas ilgstpējīgas attīstības mērķus 2030. gadam vai nē. Zviedru uzņēmumi redz, ka ne vides aizsardzības, ne sociālas atbildības aspekti būtiski neietekmē klientu izvēli. Produktu vai pakalpojumu izvēlē vides aizsardzības un sociālās atbildības aspekti vēl nespēlē lielu lomu Baltijas klientu acīs. Latvijā un Lietuvā vides aizsardzības jautājumus par būtiskiem norāda katrs ceturtais respondents, tikmēr Igaunijā retāk nekā katrs piektais respondents norāda vides aizsardzības aspektu kā būtisku, izvēloties preci vai pakalpojumu.

Neskaitot ilgtējīgas attīstības apsektus, tirgus apstākļi ir pieņemami zviedru uzņēmumiem visās trīs Baltijas valstīs. Igaunijā uzņēmumi visaugstāk novērtē digitalizācijas attīstību un uzņēmumu nodokļu sistēmu. Lietuvā darba kultūra un uz uzņēmējdarbību vērsta domāšana tiek vērtēta nedaudz augstāk nekā Latvijā un Igaunijā. Savukārt Latvijā zviedru uzņēmumi ir nedaudz optimistiskāki par uzņēmumiem kaimiņvalstīs.