Reklāmas veids, kas nenoveco
2022-05-13
Sanita Kacuba, radošās aģentūras “Grizzly Riga” vadītāja
Klausies
Beidzamajos divos gados digitālie kanāli piedzīvoja strauju augšupeju, taču tagad, kad atsācies ierastāks dzīves ritms, pircēji no digitālās komunikācijas jūtas noguruši, tāpēc, pilsētā atgriežoties pavasarim un aktīvākai cilvēku plūsmai pēc pandēmijas ierobežojumiem, efektivitāti atguvušas arī vides reklāmas.
Vides reklāmas efektivitāte
Reklāma vidē (out-of-home advertising) ir viena no vecākajām reklāmas formām, kuras vēsture attīstījusies līdz ar urbanizāciju, sākot jau ar klaigājošiem pārdevējiem tirgū vēl pirms mūsu ēras. Mūsdienās pie šīs formas esam tā pieraduši, ka bieži aizmirstam, ka ne tikai lieli plakāti autobusu pieturās, bet arī veikalu izkārtnes, ar uzlīmēm noklātas automašīnas un mazi klipiņi sabiedriskajā transportā ir vides reklāma. Ārpus mājām ar reklāmu sastopamies tikpat bieži kā digitālajos kanālos, tikai kā iedzīvotāji esam tik ļoti pie tā pieraduši, ka uztveram to kā daļu no pilsētvides.
No vienas puses, reklāmdevējiem tā ir pozitīva ziņa – pircēji pret šo reklāmas veidu nav tik negatīvi noskaņoti kā pret to, kas traucē skatīties izklaidējošu video “YouTube” platformā. No otras – noturība pret reklāmu nozīmē arī mazākas reklāmas pamanīšanas iespējas. Līdz ar to vides reklāmas efektivitāte slēpjas spējā uzrunāt auditoriju ar atbilstīgu un aktuālu ziņojumu, kā arī izcelšanos starp citiem vides stimuliem, jo tā konkurē ar visu pilsētvidē notiekošo – skaņām, automašīnām, gājējiem utt.
Tāpat būtiski, vai reklāmdevējam aktuālā auditorija uzturas vides reklāmas biežākajās izvietošanas vietās (pilsētās) vai pārvietojas pa lielajām šosejām, brauc ar sabiedrisko transportu. Reklāmas reitingi rāda, ka pagājušajā gadā ierobežojumu dēļ vides reklāmu sasniedzamība bija kritusies – ar šo reklāmas veidu varēja sasniegt 20% Latvijas pirktspējīgo iedzīvotāju vecumā no 16 līdz 74 gadiem (Kantar Atlas, 2021) ar paredzamo pieaugumu šim gadam. Salīdzinājumā ar, piemēram, sociālajiem medijiem (70% iedzīvotāju pārklājums) šis skaitlis var nešķist liels, tāpēc, pirms izvēlas vides reklāmu, būtiski ir saprast, kāda būs reklāmas kanālu kombinācija un funkcija, lai panāktu vēlamo efektu.
Kad izvēlēties vides reklāmu risinājumus?
Vides reklāmas nebūs plašākais iespējamais pircēju sasniegšanas kanāls, taču tas var būt ļoti efektīvs un lielisks rīks uzņēmuma tēla uzlabošanai, informētības veicināšanai un piederības izjūtas radīšanai. Turklāt, ja vides reklāma izvietota pie uzņēmuma vai skatlogā, – arī pārdošanas veicināšanai!
Tēla komunikācijai parasti izvēlas lielāka formāta plakātus un reklāmas stendus jeb billboard. Tāpat kā ar TV reklāmām – dārgus izvietojumus pircēji arī uzskata par prestižākiem. Tomēr arī lētākus izvietojumus pīlāros vai autobusu pieturās var veiksmīgi izmantot tēla stiprināšanai, taču tad ar skaistu produkta attēlu vien nepietiks – reklāmas tendencēs dominē pircēju pievienotās vērtības un jēgas meklējumi vai vienmēr aktuālais humors. Arī veiksmīgas vietas izvēle vienkāršai vides reklāmai dos savu artavu – populāri kļūst izvietojumi pie uzņēmuma biroja, veikaliem u. c.
Visi sociālo tīklu lietotāji ir informēti par izmaiņām, kas saistītas ar “Meta” jauno politiku. Kā mainīsies reklāmas tirgus līdz ar jauninājumiem – maksas versiju bez reklāmām vai bezmaksas lietotnes versiju ar tiesībām uzkrāt lietotāju datus?
Mārketings
06:00, 12. Apr. 2024
Publiskajā telpā plaši izskanējusi kritika par sociālo tīklu “Facebook” un “Instagram” jauno praksi – maksas piemērošanu par pakalpojuma lietošanu bez reklāmām. Kā vērtējama šī prakse? Vai sociālie tīkli drīkst šādi rīkoties?
Mārketings
06:00, 21. Mar. 2024
Ar sīkdatnēm jeb cookies saskaramies katru dienu, apmeklējot visdažādākās mājaslapas. Ikvienam mājaslapas lietotājam ir iespējams izvēlēties, kādām sīkdatnēm piekrist un kādām – nē. Kas jāņem vērā, saskaroties ar sīkdatņu politiku?
Mārketings
06:00, 12. Mar. 2024
Dinamiskā un konkurētspējīgā uzņēmējdarbības vidē uzņēmumi pastāvīgi meklē veidus, kā atšķirties un piesaistīt patērētāju uzmanību. Viens no spēcīgiem instrumentiem, kas ir pierādījis savu spēju mainīt spēles noteikumus, ir dizaina izmantošanas stratēģija, kas atbalsta uzņēmuma misiju un mērķus.
Mārketings
06:00, 1. Feb. 2024
Izveidojot unikālu dizainu produktam – preces vai pakalpojuma noformējumam –, rodas jautājums, kā to vislabāk aizsargāt pret tīšu vai netīšu kopēšanu un atdarināšanu.
Mārketings
09:00, 11. Jan. 2024
Daudzu uzņēmumu komunikācijas stratēģija ir saistīta ar satura veidošanu “Instagram”. Tas palīdz sasniegt uzņēmuma mērķus, piesaistot auditorijas uzmanību dažādu produktu vai pakalpojumu iegādei. Lai gan jāatzīst, ka šobrīd pēc daudzu algoritmu maiņas “Instagram” vide ir ievērojami mainījusies, proti, ne visu auditoriju ir iespējams sasniegt. Tas nozīmē, ka liela daļa sekotāju vairs neredz visus jaunākos ierakstus. Vai kontaktu pirkšana šo problēmu atrisinātu?
Mārketings
14:00, 12. Dec. 2023
Sadarbība ar influenceriem ar katru dienu uzņem apgriezienus. Pēc Eiropas Parlamenta datiem sešu gadu laikā influenceru mārketinga tirgus ir pieaudzis par vēl nepieredzētiem 700% – no 1,7 mljrd. ASV dolāru 2016.gadā līdz 13,8 mljrd. ASV dolāru 2021.gadā. 2023.gadā pieaugumam vajadzētu būt par vēl 15%. Ņemot vērā reklāmas akluma tendenci, kā arī “Meta” piedāvātās jaunās reklāmas bloķēšanas iespējas un vispārējo mērķtiecīgas reklāmas vājināšanos Eiropas Savienībā, ir saprotams, ka influenceru mārketingam tiek pievērsta liela uzmanība. Kā izvērtēt potenciālo sadarbības partneri – influenceri?
Mārketings
06:00, 6. Dec. 2023
Pēdējie pieci gadi ir bijuši izaicinājumu pilni gan mārketinga speciālistiem, gan reklāmdevējiem, un visi ir vienisprātis – reklāma vairs nav tāda, kāda tā bija agrāk. Reizēm mārketinga speciālists jūtas tā, it kā ar naudu kurinātu krāsni, – tiek tērēta milzīga naudas summa, bet rezultāti ir, maigi izsakoties, apšaubāmi. Vai taisnība, ka reklāmas efektivitāte ir samazinājusies, vai arī mēs vienkārši vēl neesam apguvuši “jaunus trikus”? Ja tā tiešām ir samazinājusies, kāds ir iemesls un kā uzlabot tās efektivitāti?
Mārketings
06:00, 30. Nov. 2023
Pie dažādu zīmolu vārdiem nereti manāms apzīmējums ®. Tas apzīmē reģistrētu preču zīmi, bet vai jālieto vienmēr? Kādos gadījumos izmanto šo apzīmējumu?
Mārketings
06:00, 3. Nov. 2023
Laikā, kad praktiski jebkurš var piekļūt sociālajiem tīkliem un izvietot tur saturu, daloties ar pieredzi, viedokli vai sasniegumiem, svarīgi saprast organizācijas kā medija lomu. Kad organizācija kļūst par mediju? Kādi ir svarīgākie komunikācijas kanāli?
Klausies
Mārketings
06:00, 20. Okt. 2023
Ieraugot “Nike” simbolu, “Netflix” sarkanos burtus vai izdzirdot vārdu “McDonald’s”, patērētāja prātā projicējas skaidra aina – šo produktu izcelsme, īpašības un radītās emocijas. Apzīmējumi, ko uzņēmumi lieto, lai atšķirtu un izceltu savas preces vai pakalpojumus, var tikt aizsargāti kā preču zīmes.
Mārketings
06:00, 10. Okt. 2023
Pirmais iespaids ir svarīgs aspekts mūsu ikdienas dzīvē – ne tikai profesionālajā, bet arī personīgajā. Tas var ietekmēt mūsu attiecības, karjeru un vispārējo dzīves kvalitāti. Kā radīt veiksmīgu pirmo iespaidu prezentācijās, lietišķajās sarunās un ikdienas dzīvē? Kāpēc tas ir tik būtiski?
Ja tiktu jautāts, kas uzņēmumā ir vērtīgāks – nemateriālās vai materiālās lietas -, 90% uzņēmumu atbildētu, ka nemateriālā vērtība ievērojami pārsniedz materiālo.
Mārketings
06:00, 8. Sep. 2023
Mūsdienās digitālā transformācija maina veidu, kā uzņēmumi, izmantojot digitālās tehnoloģijas, izstrādā jaunus digitālos biznesa modeļus, tā palīdzot uzņēmumiem iegūt lielāku vērtību klientu acīs. Uzņēmumi atver tiešsaistes veikalus, veido oficiālas mājaslapas, sociālo mediju kontus un tos izmanto, lai pārdotu preces vai pakalpojumus un sazinātos ar klientiem. Daudzi uzņēmumi pāriet no vienkanāla klientu iesaistīšanas stratēģijas uz daudzkanālu stratēģiju. Apskatīsim, kādas ir tās priekšrocības!
Mārketings
06:00, 18. Aug. 2023
Tehnoloģiju attīstība nemitīgi virzās uz priekšu, tā radot jaunas iespējas un vajadzības. Šajā kontekstā nozīmīgs ir metaverss – virtuālā pasaule, kas ir kļuvusi par būtisku mūsdienu digitālās ainavas komponenti. Tā ne tikai maina individuālo lietotāju dzīvi, bet arī ver durvis jaunām biznesa iespējām un rada potenciālos riskus.
Mārketings
06:00, 14. Jūl. 2023