Ģeopolitiskā situācija jeb Krievijas iebrukums Ukrainā ir radījis faktiski jaunu ēru daudzās jomās, būtiski skarot arī uzņēmējdarbību. Šajā kontekstā ir svarīgi saprast, cik liela ir mūsu valstī strādājošo uzņēmumu eksportspēja un ar kādiem riskiem un izaicinājumiem tiem jāsaskaras.

AS “Dobeles dzirnavnieks” valdes priekšsēdētājs Kristaps Amsils norāda, ka saspringtā ģeopolitiskā situācija, ko izraisījis karš Ukrainā, nenovēršami ietekmējusi pārtikas eksportu – auguši gan pārdošanas apmēri, gan produktu cenas. Tomēr Latvijā neesot jāsatraucas par to, ka varētu trūkt pārtikas, jo “Dobeles dzirnavnieka”, tāpat kā daudzu citu ražotāju, prioritāte ir vietējais tirgus un tirdzniecības apmēri eksporta valstīs tiek plānoti tā, lai primāri tiktu nodrošināti Latvijas klientu pasūtījumi.

“Mūsu nozarē karš Ukrainā vislielāko ietekmi atstās uz izejvielu cenām Eiropā, jo Ukraina ir viena no lielākajām graudu, īpaši kviešu un kukurūzas, audzētājvalstīm pasaulē. Pārtikas produktu cenas aug visā pasaulē – to izraisījis izejvielu, iepakojuma, loģistikas un citu saistīto resursu izmaksu pieaugums. Daudzās Eiropas reģiona valstīs krietni palielinājies pasūtījumu daudzums, jo cilvēki, baidoties no turpmāka cenu kāpuma, veido pārtikas krājumus ar ilgi glabājamiem produktiem,” skaidro K. Amsils.

Tiek norādīts, ka pasūtījumu apmērs audzis arī līdz ar bēgļu skaita pieaugumu atsevišķās Eiropas Savienības (ES) valstīs. Pieprasījums pēc pārtikas produktiem ir ne tikai no uzņēmuma līdzšinējiem klientiem, bet arī jauniem. Tāpat auguši kompānijas pārdošanas apmēri klientiem Ukrainā – īpaši pieprasīti ir tādi produkti kā pasta un auzu pārslas.