Vai labs produkts var pārdot pats sevi?
2022-02-23
Ksenija Miļča, Ekonomikas un kultūras augstskolas studiju programmas “Zīmola dizains” direktore
Lai gan veiksmīgākie zīmoli digitalizējās jau pirms pandēmijas, kopumā attālinātais darbs un pulcēšanās ierobežojumi sekmēja šo tendenci. Aizvien vairāk uzņēmumu, tostarp mazie un vidējie apzinās, cik liela nozīme ir zīmola attīstībai, domājot ne tikai par grafisko dizainu, bet arī par mārketingu, komunikāciju sociālajos medijos u.tml. Arī analizējot tendences pasaulē un Latvijā, vērojama pandēmijas ietekme – zīmoli tiecas izmantot dabas, sirreālisma un nereti arī dumpinieciskus elementus, lai uzrunātu patērētāju.
Kas šobrīd aktuāls?
Pēdējos gados aizvien vairāk tiek novērtēta zīmola izkopšanas nozīme, runājot par biznesa attīstību kopumā. Arī mazajos un nelielajos uzņēmumos tam tiek pievērsta aizvien lielāka nozīme, turklāt, no tā izriet arī sociālo mediju komunikācija, sabiedriskās attiecības un citas aktivitātes. Uzņēmumi aizvien vairāk sākuši analizēt, cik veiksmīga būs attiecīgā reklāma, kāds ieguldījums nepieciešams attiecībā pret to, cik klientus spēs piesaistīt katra aktivitāte vai kampaņa u. tml.
Ja runājam par aktuālākajām tendencēm zīmolu pasaulē, noteikti jāizceļ papildinātā realitāte. Pandēmijas ietekmē, kad pulcēšanās bija būtiski ierobežota un patērētājiem nebija iespējas doties uz veikaliem, mērīt apģērbu vai apavus, aktīvi tika izmantotas aplikācijas, kas sniedz klientam iespēju augšupielādēt savu attēlu, norādīt izmērus un virtuāli “pielaikot” apģērbu un apavus. Līdzīgas lietotnes izmantoja arī mēbeļu un interjera priekšmetu zīmoli, kad, augšupielādējot attiecīgās telpas fotogrāfiju, bija iespējams pārbaudīt, kā tajā izskatīsies viens vai otrs priekšmets.
Viens no aktuālākajiem zīmolu dizaina elementiem šobrīd ir arī daba – arī to zināmā mērā sekmējusi pandēmija. Laikā, kad tika slēgtas visas ierastās izklaides vietas, pozitīvās emocijas sniedza tieši daba – pastaigas svaigā gaisā, sports un citas aktivitātes. Tas ir viens no iemesliem, kādēļ aizvien vairāk zīmolu tiecas izmantot dabas elementus, lai sniegtu saviem klientiem un potenciālajiem klientiem šīs asociācijas. Tāpat starp vadošajām tendencēm ir arī sirreālisms mūsdienu kontekstā. Pieļauju, ka ilgstošā mājsēde un ierobežojumi mudinājuši daudzus meklēt mierinājumu fantāziju pasaulē un tas atspoguļojas arī zīmolos.
Iedvesmas vērti piemēri
Lai gan katrā valstī un uzņēmumā, protams, ir atšķirīgas finansiālās iespējas, noteikti iesaku pievērst uzmanību veiksmīgākajiem un drosmīgākajiem zīmoliem. Ir daudzi labās prakses piemēri, no kuriem varam mācīties un iedvesmoties.
Darbinieku trūkums ir problēma, ar kuru pēdējos gados uzņēmumi sastopas arvien skaudrāk. Tāpēc šomēnes vaicājām uzņēmumiem, vai viņiem ir brīvas vakances, kur viņi meklē darbiniekus un kādi ir izaicinājumi šajā procesā.
Viedokļi
06:00, 17. Apr. 2024
Ja nepatraucēs nekas negaidīts, 2024.gada 6.jūnijā Eiropas Centrālā banka (ECB) varētu “nogriezt” nelielu daļiņu no eiro procentu likmēm. Tas būtu pirmais eiro procentu likmju pazeminājums kopš 2019.gada rudens. 2019.gada septembrī ECB pazemināja eiro depozīta procentu likmi no -0,40% uz -0,50%, bet pēc tam no 2022.gada jūlija sekoja 10 likmes paaugstinājumi kopumā par 450 bāzes punktiem.
Viedokļi
14:55, 15. Apr. 2024
Uzņēmums nav tikai logo, sauklis un tā pārdotie pakalpojumi un produkti. Uzņēmums ir arī cilvēki un šo cilvēku radītais uzņēmuma tēls, kā arī paša vadītāja tēls jeb reputācija. Tā ir daļa no nemateriāla, bet ļoti vērtīga aktīva. Mūsdienu komplicētājos sabiedriskajos procesos reputācijas vērtības nozīme arvien pieaug, bet vienlaikus tā kļūst arī trauslāka un tāpēc jo īpaši sargājama.
Viedokļi
09:26, 11. Apr. 2024
Ir ierasts dzirdēt par to, cik svarīgi, lai dzīve ir stabila, mierīga un paredzama, tomēr tāda dzīve nav piemērota visiem. Zīmola “Dreiling” radītāja un īpašniece Daiga Zaiceva izvēlējās mainīt nodarbošanos, darīt to, kas aizrauj, un iesaka arī citiem nebaidīties un sekot sirdsbalsij.
Viedokļi
09:00, 10. Apr. 2024
Investīciju vide un globālā finanšu tirgus kapitāla plūsmas dzīvo roku rokā ar izmaiņām pasaulē, tāpēc ik gadu ir vērts aplūkot, kā mainījušās ieguldījumu tendences un kuras nozares kļuvušas pievilcīgākas investīciju veikšanai.
Viedokļi
09:34, 4. Apr. 2024
Pēc gandrīz divu gadu pārtraukuma 1.aprīlī tiek atjaunota biodīzeļdegvielas piejaukuma prasība fosilajai dīzeļdegvielai 7% apjomā. Bioetanols tiek pievienots benzīnam jau no 1.janvāra. Šajā periodā pēc valdības aprēķiniem solītais un gala patērētāju cerētais degvielas cenu samazinājums netika panākts, un Latvija vēl vairāk atpalika Eiropas Savienības transporta emisiju mazināšanas prasību izpildē.
Viedokļi
09:11, 28. Mar. 2024
Investīciju pasaule parasti nav statiska. Investori saskaras ne vien ar raksturīgajiem tirgus kāpumiem un kritumiem, bet arī ar pastāvīgu ārējo draudu straumi – no ekonomikas lejupslīdes un ģeopolitiskās spriedzes līdz dabas katastrofām un tehnoloģiskiem traucējumiem. Šie ārējie draudi var izraisīt nestabilitāti, mainīt riska profilus un visu aktīvu klašu kursu.
Viedokļi
06:00, 28. Mar. 2024
Katrā uzņēmumā rodas atkritumi, un tas nav nekāds pārsteigums. Tomēr svarīgi tos apsaimniekot tā, lai videi nodarītais kaitējums būtu pēc iespējas mazāks. Šomēnes jautājām uzņēmējiem par atkritumu apsaimniekošanu, izaicinājumiem šajā jomā, kā arī plāniem vēl ilgtspējīgāku risinājumu ieviešanai.
Viedokļi
09:00, 27. Mar. 2024
Šogad elektrības mājražotājiem ir būtisku pārmaiņu periods, kas jau šī gada pirmajos mēnešos liek izskanēt skaļām pārdomām par saules paneļu izdevīgumu, nevienlīdzīgu norēķinu sistēmu un vai vispār ir vērts ieguldīt zaļajā enerģijā. Jā, no maija jaunā neto norēķinu sistēma neļaus virtuāli uzkrāt enerģijas pārpalikumu izmantošanai vēlāk, bet tas būs jāpārdod tūlīt un tagad. Kas mainīsies?
Viedokļi
11:16, 18. Mar. 2024
Skolēnu mācību uzņēmumu Latvijā netrūkst, bet jaunieši no mācību uzņēmuma “Fortfull Group” ir īpaši. Viņi izveidojuši palīgu cilvēkiem ar redzes problēmām un atmiņas traucējumiem – rokaspulksteni.
Viedokļi
06:00, 13. Mar. 2024
Jaunā Eiropas Savienības Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīva paredz uzņēmumiem sniegt ziņojumus par tādiem ilgtspējas jautājumiem kā vides, sociālā un korporatīvā pārvaldība jeb ESG (environment – vide, social – sociālā atbildība, governance – pārvaldība). Kā to uztver uzņēmēji?
Viedokļi
15:53, 6. Mar. 2024
Saeima pirmajā lasījumā atbalstījusi grozījumus Biedrību un nodibinājumu likumā un izstrādāti arī grozījumi Sabiedriskā labuma organizāciju likumā. Tie paredz izmaiņas nevalstisko organizāciju darbības regulējumā. Analizējam, kādas izmaiņas paredzētas un kā tās ietekmēs nevalstisko organizāciju darbību.
Viedokļi
09:00, 29. Feb. 2024
2023.gads nekustāmā īpašuma sektorā paliks atmiņā ar agresīvo procentlikmju kāpumu un hipotekāro kredītu sadārdzināšanos. Tikmēr aktuālie notikumi viņpus okeānam mudina domāt, ka 2024.gads nekustamo īpašumu jomā varētu ne tikai sagaidīt zemākas procentlikmes, bet arī moderno tehnoloģiju izrāvienu. Kā tas izpaustos, un vai Latvijas tirgus tam būtu gatavs?
Viedokļi
16:20, 28. Feb. 2024
Nav noslēpums, ka līdztekus tehnoloģiju attīstībai arvien vairāk pieaug uzņēmēju interese par jaunām inovācijām, risinājumiem un rīkiem, kurus varētu integrēt uzņēmuma ikdienas darbā, lai to padarītu efektīvāku un kvalitatīvāku. Šomēnes jautājām uzņēmējiem par investīcijām jaunajās tehnoloģijās un to lomu uzņēmējdarbības ceļā uz ilgtspēju.
Viedokļi
06:00, 21. Feb. 2024
Starptautisks finanšu konsultāciju uzņēmums sabiedrība ar ierobežotu atbildību “Grant Thornton Baltic” aicina pārskatīt nekustamo īpašumu atsavināšanas valsts un pašvaldību interesēs regulējumu, atsakoties no iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemērošanas šiem darījumiem.
Viedokļi
15:04, 16. Feb. 2024