Ko nozīmē parāda piedziņa un tā pārdošana?
2023-07-13
Ilga Neretniece, Rīgas šķīrējtiesa, administratīvā direktore
Klausies
Saskaroties ar situācijām, kad kāda no līguma pusēm nepilda uzdotās saistības, ir nepieciešams panākt, lai tās tiktu izpildītas, proti, – piedzīt parādu. Tomēr, kā novērots praksē, līguma slēdzēju pusēm (gan kreditoram, gan parādniekam) līdz galam nav izpratnes, ko nozīmē parāda piedziņa, kas ir pirmstiesas parāda piedziņa un kādas iespējas parādu piedziņā ir kreditoram un kādas sekas var būt parādniekam.
Ja gadās strīds starp pircēju un pārdevēju, jāatceras, ka pircēja tiesības aizsargā likums, bet tas nebūt nenozīmē, ka pircējam vienmēr ir taisnība. Tomēr, ja netiek reaģēts uz pircēja sūdzībām un iesniegumiem, var attapties Patērētāju tiesību aizsardzības centra melnajā sarakstā. Kā rīkoties, lai tur nenokļūtu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Mar. 2025
Ikvienai juridiskai un fiziskai personai saskaņā ar likumu ir jābūt sasniedzamai tās juridiskajā vai deklarētajā adresē. Tomēr ne vienmēr šī adrese nozīmē arī to, ka nekustamais īpašums ir personai piederošs – tas var būt arī nomāts vai īrēts. Kā īpašniekam noskaidrot, kas ir deklarēts vai reģistrēts tā nekustamajā īpašumā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Mar. 2025
Vai sabiedrības dalībnieku pieņemtais lēmums ir atzīstams par spēkā esošu gadījumā, ja kāds no dalībniekiem uz šo sapulci nav uzaicināts? Un kā situācija mainās, ja netiek uzaicināts mazākumdalībnieks, kura balss neietekmētu balsojuma rezultātu? Šādu jautājumu analizēja Senāts, uzsverot vairākus svarīgus tiesību aspektus, kas jāņem vērā, sasaucot dalībnieku sapulci.
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mar. 2025
Elektronisko sakaru komersantiem kopš 2020.gada decembra ir pienākums pirms pakalpojumu līguma noslēgšanas galalietotājiem izsniegt līguma kopsavilkumus, kas viegli uztveramā veidā informē par galvenajiem nosacījumiem. Šādu pienākumu uzņēmumiem nosaka Eiropas īstenošanas regula 2019/2243, kuras mērķis ir nodrošināt iespēju pirms līguma noslēgšanas pārskatāmā veidā iepazīties ar paredzamajām līgumsaistībām, salīdzināt pakalpojumu nosacījumus dažādu komersantu starpā un pieņemt apzinātu lēmumu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2025
Zemi apbūvei iegādājas dažādiem mērķiem – gan privātmājas celtniecībai, gan biznesa attīstīšanai, piemēram, rūpnīcas būvniecībai, tomēr jebkurā gadījumā jāņem vērā dažādi apstākļi, kas iecerēto būvniecību var būtiski ietekmēt, padarīt neiespējamu vai arī citā veidā nelabvēlīgi ietekmēt iecerēto projektu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Feb. 2025
Lai uzlabotu uzraudzību un izpratni par uzņēmuma darbību, tā vadība var ierosināt izveidot revīzijas komiteju. To var iniciēt arī investori un darījumu partneri, kas vēlas gūt lielāku uzņēmuma caurskatāmību, proti, skaidrāku informāciju par uzņēmuma darbību. Kā izveidot revīzijas komiteju, lai tās pieņemtie lēmumi būtu efektīvi?
Uzņēmuma vadība
09:00, 24. Feb. 2025
Veiksmīgs bizness balstās ne tikai uz labām idejām un kompetentu vadību, bet arī uz spēju novērtēt riskus. Bez pienācīgas iespējamo risku analīzes pat visdaudzsološākā ideja var izgāzties – mainās apstākļi un viss pajūk. Kā noteikt riska iespējamību un potenciālās sekas? Kā izstrādāt efektīvu risku pārvaldības stratēģiju, kas palīdzēs samazināt zaudējumus un palielināt panākumu izredzes?
Uzņēmuma vadība
06:00, 17. Feb. 2025
Lasītājs jautā: Darbiniekam piešķirta darba automašīna, ko drīkst izmantot arī privātām vajadzībām, uzpildot degvielu par saviem līdzekļiem. Darbinieks vēlas doties ar darba automašīnu uz ārvalstīm savā brīvajā laikā. Vai darbinieks to drīkst darīt? Ja drīkst, tad kā tas jānoformē uzņēmumā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 11. Feb. 2025
Stratēģija – tas ir par izvēlēm – ko darīt un vēl jo vairāk – ko nedarīt! Šādu stratēģijas definīciju pirms dažiem gadu desmitiem formulēja ekonomists Maikls Porters (Michael Porter). Laiki mainās, bet jautājums paliek – kā pieņemt pareizos lēmumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Feb. 2025
Aktīva klausīšanās un skaidra komunikācija ir pamats veiksmīgai konfliktu risināšanas stratēģijai. Taču, lai patiesi efektīvi atrisinātu domstarpības un virzītos uz priekšu, ir nepieciešams vēl viens svarīgs elements – problēmas fokusēšana. Noslēdzot rakstu sēriju par konfliktu risināšanu biznesa vidē, analizēsim, kāpēc problēmas fokusēšana ir tik nozīmīga un kā to pielietot dažādās situācijās.
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Feb. 2025
Līdz ar ilgtspējas ziņojumu ienākšanu uzņēmumu ikdienā, parādījušās arī jaunas prasības, jauni termini, kas jāizprot un pareizi jāpielieto. Viens no šādiem terminiem ir “dažādības dati”. Kādi dažādības dati atbilstoši Eiropas ilgtspējas ziņošanas standartam jāiekļauj ilgtspējas ziņojumos un kādas sekas var iestāties, ja tos atspoguļo neatbilstoši?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Jan. 2025
CO2 izmešu mērīšana kļūst aizvien aktuālāka ne tikai tāpēc, lai uzlabotu vides kvalitāti, bet arī tāpēc, lai uzņēmumi kļūtu klimatneitrālāki. Kas par CO2 izmešu mērīšanu jāatceras uzņēmējiem?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Jan. 2025
Ikviens piekritīs, ka kontrole ir svarīga biznesa vadības funkcija. Taču problemātiski ir noteikt, kas ir kontrole, kāda ir tās nozīme un kā to piemērot. Praksē kļūdas bieži tiek pieļautas tāpēc, ka nav pilnībā izprasta kontroles loma. Lai nodrošinātu optimālu, racionālu, drošu un efektīvu darbību, jebkurai sistēmai ir nepieciešama kontrole. Arī uzņēmumā – kā vienotas vadības sistēmas darbībā – tā nav izņēmums. To izmanto, lai pārvaldītu, plānotu un kontrolētu uzņēmuma norises, lai nodrošinātu efektīvus procesus un sasniegtu izvirzītos mērķus. Kā nepārspīlēt ar kontroli?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Jan. 2025
Šobrīd informācija medijos izplatās ātrāk nekā jebkad agrāk, tāpēc arvien aktuālāks kļūst jautājums par uzņēmumu reputācijas aizsardzību pret aizskarošiem izteikumiem. Nereti tiek lietots jēdziens “naida runa”, bet patiesībā, runājot par izteikumiem, kas vērsti pret uzņēmumiem, runa ir par reputācijas aizskārumu. Atšķirībā no fiziskām personām uzņēmumiem nepiemīt personiska dimensija. Kā cīnīties, ja aizskarts uzņēmuma gods?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Jan. 2025
Aktīva klausīšanās ir pirmais solis ceļā uz veiksmīgu konflikta risināšanu, bet ar to vien nepietiek. Lai atrisinātu domstarpības un virzītos uz priekšu, ir nepieciešama arī skaidra un efektīva komunikācija. Apskatām, kā komunicēt skaidri un nepārprotami, neradot domstarpības biznesa partneru starpā.
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Jan. 2025