Uzņēmuma organizatoriskās struktūras. 2. daļa
2022-01-10
Helēna Rozalinska, iBizness
Turpinot izskatīt uzņēmuma organizatorisko struktūru veidus, aplūkosim horizontālo, matricas, komandas, tīkla un projicēto organizatorisko struktūru. Lai saprastu, kas ir piemērotākā konkrētajam uzņēmumam, izskatīsim to priekšrocības un trūkumus.
Horizontālā jeb plakanā struktūra
Decentralizēta organizatoriskā struktūra, kurā gandrīz visiem darbiniekiem ir vienāda vara. Šajā gadījumā vadītājiem var būt tikai nedaudz lielākas pilnvaras nekā pārējiem darbiniekiem. Šis struktūras veids ir izplatīts starp jaunizveidotiem uzņēmumiem, kuri izmanto mūsdienīgu pieeju darbam vai kuriem vēl nav pietiekams darbinieku skaits, lai dalītos nodaļās.
Organizēts darba mērķis – produkta vai pakalpojuma izstrāde. Uzņēmums veidots tā, ka var uzņemt vairākus klientus vienlaikus (līdzīgi kā slimnīcā, kad tiek pieņemti pacienti). Raksturīga lojalitāte savai profesijai, nevis vadītājam.
Tiek noorganizētas neatkarīgas funkcijas, kas ir kā atbalsta aktivitātes, lai apkalpotu klientu plūsmu, jo organizācijas optimizācija ir vērsta uz aprūpes sniegšanu. Raksturīga pilnīga ziņošanas attiecību neesamība, jo saskarne un ziņojumu apmaiņa veidojas galvenokārt ar klientu. Šāda veida organizācijās pamatu veido darba organizēšanas plūsma, nevis autoritāte. Nav skaidras komandķēdes, pilnvaru līniju izplūšana.
Jaunā pieeja darbam nodrošina to, ka labāk izglītots darbaspēks apvienojumā ar modernām tehnoloģijām ļauj izstrādāt integrētus procesus, kas apvieno kopā saistītos uzdevumus un nodrošina nepieciešamos resursus, kontrolējot tos un “turot redzeslokā”.
Nereti izīrējot vai iznomājot īpašumu, tiek prasīta drošības nauda. Kā rīkoties, ja īrnieks vai nomnieks atstājis sabojātu īpašumu un ar iemaksāto drošības naudu nepietiek, lai nosegtu zaudējumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Sep. 2025
Komunikācija ir neatņemama ikdienas un darījumu vides sastāvdaļa. No spējas veiksmīgi un pārliecinoši vadīt sarunas ir atkarīga gan uzņēmējdarbības attīstība, gan veiksmīga sadarbība kopumā. Kas jāņem vērā, sazinoties ar tiesu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 27. Aug. 2025
Pat visrūpīgāk izsvērtie biznesa lēmumi negarantē panākumus un neveiksmes gadījumā tie var radīt būtiskus zaudējumus. Komerclikuma 169.pants paredz valdes locekļa pienākumu tos atlīdzināt, taču rodas jautājums – vai personīga atbildība draud arī tad, ja zaudējumi radušies, īstenojot riskantus, taču uzņēmuma attīstībai nepieciešamus lēmumus? Vai ir iespējams nodrošināt personīgās atbildības imunitāti?
Uzņēmuma vadība
06:00, 27. Aug. 2025
Lasītājs jautā: Sabiedrībai ar ierobežotu atbildību ir viens dalībnieks. Kas notiek ar sabiedrību un tās valdi, ja dalībnieks nomirst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Aug. 2025
Pasaulē ir dažādi populāri procesu optimizācijas rīki, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot darbības efektivitāti, samazināt zudumus un paaugstināt klientu apmierinātību. Katrs rīks piedāvā atšķirīgu skatījumu, taču tie nav pretrunā. Ja tiek izmantotas pareizi, šie rīki var savstarpēji papildināt viens otru.
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Aug. 2025
Senāts ir secinājis, ka valdes loceklim nevar piemērot personisku atbildību par likvidētas sabiedrības dzēstiem nodokļu parādiem. Ar šo spriedumu Senāts ir uzsvēris, ka nodokļu iekasēšanai ir jānotiek likumā noteiktajā kārtībā, un tas liks pārvērtēt līdzšinējo Valsts ieņēmumu dienesta praksi.
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Aug. 2025
Domēna vārds ir uzņēmuma un zīmola vizītkarte, kā arī digitālās infrastruktūras centrālais elements. Tādēļ – pat, ja tā izmantošana tiek pārtraukta, tam jāpieiet ar tādu pašu rūpību un atbildību kā jebkuram citam biznesa resursam. Kā rīkoties, ja domēna vārds vairs nav nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jūl. 2025
Viedokļu sadursme ir dabiska parādība, kas var skart arī uzņēmumus. Kā izpaužas konflikta 4.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Jūl. 2025
Deleģēšana, iespējams, ir viena no svarīgākajām vadītāja prasmēm, tomēr daudzi vadītāji atzīst, ka tā sagādā grūtības. Kāpēc ir vērts pacensties un attīstīt prasmi deleģēt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Jūl. 2025
Elektriskie skrejriteņi, velosipēdi, elektrovelosipēdi un citi ar elektrību darbināmi rīki arvien biežāk parādās transporta risinājumu sarakstā. Tie ir praktisks, funkcionāls un videi draudzīgs veids, kā darba devēji var nodrošināt ātru un elastīgu pārvietošanos pilsētā. Kā šie līdzekļi ietekmē darba ikdienu? Kādas ir to priekšrocības, ar kādiem izaicinājumiem jārēķinās un kā tos pārdomāti ieviest darba vidē?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Jūn. 2025
Eiropas Savienības (ES) starptautiskās konkurētspējas veicināšanai šobrīd tiek pieņemti vairāki normatīvie akti, kas vienkāršo esošos noteikumus un samazina administratīvo slogu. Ilgtspēja ir viena no jomām, kuru skar šie vienkāršošanas pasākumi. Kas šobrīd notiek ar ilgtspējas ziņojumiem un kādas izmaiņas vēl gaidāmas?
Uzņēmuma vadība
09:00, 25. Jūn. 2025
Bez lielākām vai mazākām domstarpībām neiztikt nevienā dzīves jomā, arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 3.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 16. Jūn. 2025
Mūsdienu nestabilajā ekonomiskajā vidē nenoteiktība ir vienīgā nemainīgā parādība. Neatkarīgi no tā, cik liels uzņēmums tiek vadīts, jebkura uzņēmuma ikdienā pastāv dažāda veida riski – stratēģiskie, finanšu, darbības un reputācijas. Kas ir risku novērtēšanas matrica, un kā to lietot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 9. Jūn. 2025
Jēdziens “attālinātais darbs” vairs nerada ne pārsteigumu, ne izbrīnu. Publiskajā telpā plaši apspriests, vai un cik bieži darbiniekiem jāatrodas birojā, kā arī analizētas attālinātā darba priekšrocības un trūkumi. Taču arī attālināts darbs tiek veikts konkrētā fiziskā vietā, visbiežāk – darba veicēja dzīvesvietā: mājā vai dzīvoklī. Vai dzīvesvietā ir atļauts reģistrēt saimniecisko darbību, un kādas var būt šādas rīcības sekas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 26. Mai. 2025
Darba vidē konflikti nav retums – tie var rasties atšķirīgu vērtību, prioritāšu, komunikācijas stilu vai vienkārši dažādas informācijas interpretācijas dēļ. Taču ne visi konflikti attīstās vienādi. Kas notiek brīdī, kad saruna no viedokļu apmaiņas pāriet cīņā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Mai. 2025