Uzņēmuma organizatoriskās struktūras. 2. daļa
2022-01-10
Helēna Rozalinska, iBizness
Turpinot izskatīt uzņēmuma organizatorisko struktūru veidus, aplūkosim horizontālo, matricas, komandas, tīkla un projicēto organizatorisko struktūru. Lai saprastu, kas ir piemērotākā konkrētajam uzņēmumam, izskatīsim to priekšrocības un trūkumus.
Horizontālā jeb plakanā struktūra
Decentralizēta organizatoriskā struktūra, kurā gandrīz visiem darbiniekiem ir vienāda vara. Šajā gadījumā vadītājiem var būt tikai nedaudz lielākas pilnvaras nekā pārējiem darbiniekiem. Šis struktūras veids ir izplatīts starp jaunizveidotiem uzņēmumiem, kuri izmanto mūsdienīgu pieeju darbam vai kuriem vēl nav pietiekams darbinieku skaits, lai dalītos nodaļās.
Organizēts darba mērķis – produkta vai pakalpojuma izstrāde. Uzņēmums veidots tā, ka var uzņemt vairākus klientus vienlaikus (līdzīgi kā slimnīcā, kad tiek pieņemti pacienti). Raksturīga lojalitāte savai profesijai, nevis vadītājam.
Tiek noorganizētas neatkarīgas funkcijas, kas ir kā atbalsta aktivitātes, lai apkalpotu klientu plūsmu, jo organizācijas optimizācija ir vērsta uz aprūpes sniegšanu. Raksturīga pilnīga ziņošanas attiecību neesamība, jo saskarne un ziņojumu apmaiņa veidojas galvenokārt ar klientu. Šāda veida organizācijās pamatu veido darba organizēšanas plūsma, nevis autoritāte. Nav skaidras komandķēdes, pilnvaru līniju izplūšana.
Jaunā pieeja darbam nodrošina to, ka labāk izglītots darbaspēks apvienojumā ar modernām tehnoloģijām ļauj izstrādāt integrētus procesus, kas apvieno kopā saistītos uzdevumus un nodrošina nepieciešamos resursus, kontrolējot tos un “turot redzeslokā”.
Ātrā mode, lielas atlaides un vēl lielāki sodi. E-komercijas platformai “Shein” Francijā dārgi jāmaksā par “atlaidēm”, kas lielākoties izrādījās maldinošas. Kas jāievēro, lai atlaides tiktu norādītas korekti?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Okt. 2025
Cenu politika ir viens no stratēģiski svarīgākajiem uzņēmuma instrumentiem, kas ietekmē ienākumus, konkurētspēju tirgū un klientu uztveri par produkta vai pakalpojuma vērtību. Tā nav tikai matemātisks aprēķins, bet stratēģiska izvēle, kas jābalsta tirgus izpētē, klientu vajadzību izpratnē, konkurences analīzē un radītajā vērtībā. Biežākās kļūdas rodas, ja uzņēmumi vērtē tikai izmaksas vai konkurentus, ignorējot klienta uztveri un tirgus dinamiku.
Uzņēmuma vadība
06:00, 27. Okt. 2025
Mikroagresija ir sīkas, bieži šķietami nenozīmīgas darbības vai izteikumi, kas kopumā grauj uzticēšanos, iekšējo vidi un darbinieku labbūtību. Ilgtermiņā tas samazina arī darba produktivitāti, palielina stresu, samazina motivāciju, paaugstina darbinieku mainību un var pat kaitēt uzņēmuma reputācijai. Tāpēc ir svarīgi atpazīt mikroagresijas un mērķtiecīgi tās risināt. Kas ir mikroagresija un kā vadītājam to atpazīt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Okt. 2025
Savlaicīgi pamanīti brīdinājuma signāli var pasargāt uzņēmumu no sadarbības ar partneriem, kuriem ir finanšu grūtības un iespējama drīza maksātnespēja. Kādiem galvenajiem finanšu, uzvedības un nozares signāliem pievērst uzmanību un kā rīkoties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Savienībā 2027.gadā paredzētas vērienīgas izmaiņas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā. Kamēr Eiropā tikai gatavojas šo izmaiņu ieviešanai, Latvijā jau drīzumā gaidāmi pamatīgi grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā. Kā šīs izmaiņas ietekmēs uzņēmumus un finanšu sektoru?
Uzņēmuma vadība
06:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Komisija ir uzsākusi procedūru pret tiešsaistes tirdzniecības platformu “AliExpress” par iespējamu Digitālo pakalpojumu akta noteikumu pārkāpumu, kas platformai var izmaksāt vairākus miljardus eiro. Kāds ir Eiropas Komisijas tiesiskais pamats tā rīkoties, kādus pārkāpumus izdarījusi tirdzniecības platforma un ko no šīs situācijas var mācīties uzņēmumi Latvijā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Okt. 2025
Finanšu riski ir neatņemama uzņēmējdarbības sastāvdaļa, kas ietekmē ikvienu uzņēmumu neatkarīgi no tā lieluma vai nozares. Tie var izpausties kā neparedzēti izdevumi, zaudējumi valūtas kursu svārstību dēļ, klientu maksātnespēja vai kredītu sadārdzinājums. Uzņēmumam, kas apzinās un pārvalda finanšu riskus, ir lielākas iespējas saglabāt stabilitāti un nodrošināt ilgtspējīgu izaugsmi. Kā finanšu riskus iespējams novērtēt un mazināt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Okt. 2025
Lai saprastu, kā no laba vadītāja nekļūt par sliktu, vispirms būtu jāsaprot, kādas ir laba vadītāja pazīmes. Pirms daudziem gadiem kādā “Harward Business Review” rakstā izlasīju, ka labs vadītājs drīzāk ir izņēmums kā likums. No vienas puses šāda atziņa nav nedz iepriecinoša, nedz uzmundrinoša, no otras puses – tā ir apliecinājums vadītāja darba grūtumam un tam, cik daudz pūļu varētu būt jāiegulda, lai kļūtu par labu vadītāju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Okt. 2025
Preces vai pakalpojuma cenas noteikšana ir viens no svarīgākajiem uzņēmuma stratēģiskajiem lēmumiem, jo tā ietekmē gan peļņas līmeni, gan konkurētspēju, gan arī to, vai klients vispār izvēlēsies konkrēto preci. Kā noteikt cenu savam produktam un kas jāņem vērā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Okt. 2025
Lai uzņēmums veiksmīgi darbotos un varētu attīstīties, nepieciešams sasniegt katra uzņēmuma mērķus – lielāku peļņu, vairāk klientu. Bet kā novērtēt, vai centieni ir efektīvi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Okt. 2025
Digitālās tirdzniecības laikmetā Ķīnas e-komercijas platformas – “AliExpress”, “Taobao”, “JD.com” un citas – ir kļuvušas par globāliem tirgus spēlētājiem, kas piedāvā milzīgu preču klāstu par pievilcīgām cenām. Tomēr šīs platformas rada arī nopietnus izaicinājumus Eiropas uzņēmumiem un pircējiem, īpaši saistībā ar viltotu preču izplatību, intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumiem un drošību. Vai uzņēmējs var cīnīties ar Ķīnas uzņēmumiem, ja tiek viltots viņa produkts?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Sep. 2025
Ir prieks par apņēmīgiem cilvēkiem, kuri rada jaunus produktus un veido jaunus uzņēmumus. Un ir skumji lasīt ziņas, kad dibinātāji paziņo, ka pēc dažu gadu izmisīgiem centieniem viņi ir spiesti slēgt savu ražotni, veikalu vai kafejnīcu. Kāpēc tā notiek un kā no tā izvairīties?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Sep. 2025
Nereti nākas dzirdēt stāstus par to, ka uzņēmumam sākts piedziņas process, bet neviens nav informējis par tiesvedību, tiesnesis nav objektīvi vērtējis pierādījumus, pieņemti aizmuguriski spriedumi, sadarbības partneris iepriekš nav izteicis pretenzijas. Proti, pēkšņi saņemts nelabvēlīgs spriedums, uzsākta piespiedu parāda piedziņa vai uzņēmums ievietots publiskajā nemaksātāju reģistrā. Vai tā patiešām ir, vai tomēr tie ir tikai mīti?
Uzņēmuma vadība
09:00, 4. Sep. 2025
Nereti izīrējot vai iznomājot īpašumu, tiek prasīta drošības nauda. Kā rīkoties, ja īrnieks vai nomnieks atstājis sabojātu īpašumu un ar iemaksāto drošības naudu nepietiek, lai nosegtu zaudējumus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Sep. 2025
Komunikācija ir neatņemama ikdienas un darījumu vides sastāvdaļa. No spējas veiksmīgi un pārliecinoši vadīt sarunas ir atkarīga gan uzņēmējdarbības attīstība, gan veiksmīga sadarbība kopumā. Kas jāņem vērā, sazinoties ar tiesu?
Uzņēmuma vadība
09:00, 27. Aug. 2025