Eiropas Transporta drošības padome jeb European Transport Safety Council (ETSC) 2024.gada 14.novembrī publicētajā ziņojumā “Improving the Road Safety of E-scooters” aicinājusi izstrādāt obligātās tehniskās prasības visiem Eiropas Savienībā (ES) pārdotajiem elektroskrejriteņiem, aizstājot pašreizējo valstu prasību un brīvprātīgo standartu sakopojumu. Saskaņā ar ETSC standartos jāiekļauj ātruma ierobežotājs, kas iestatīts uz 20 kilometriem stundā, kā arī stabilitātes, minimālās bremzēšanas un maksimālā paātrinājuma prasības, informē Satiksmes ministrija.

Ziņojumā pētnieki iesaka valstu valdībām noteikt elektroskrejriteņu braucēju minimālo vecumu – ne jaunāki par 16 gadiem, kā arī prasību par obligātu aizsargķiveru lietošanu un aizliegumu braukt alkohola vai narkotisko vielu ietekmē, arī aizliegumu vest pasažieri.

Izpētot ES valstu datus, pētnieki atklāja 119 letālus gadījumus uz ceļiem 2022.gadā sadursmēs, kurās bija iesaistītas “motorizētas mikromobilitātes ierīces” – tā ir vieglo elektrisko transportlīdzekļu kategorija, kurā dominē elektroskrejriteņi, taču tajā ietilpst arī retāk sastopami transportlīdzekļi, piemēram, elektriskie vienriteņi. Daudzos negadījumos, kuros iesaistīti elektroskrejriteņi, ir cietis tikai braucējs, nevis citi satiksmes dalībnieki. Šādos gadījumos policiju uz notikuma vietu var neizsaukt, kā rezultātā pastāv iespēja, ka sadursme nav iekļauta nacionālajā statistikā. Valsts līmenī ir jādara vairāk, lai slimnīcu datus saistītu ar policijas ierakstiem, lai iegūtu pilnīgāku priekšstatu par traumu rādītājiem.

Pētījumā ietvertie ziņotie nāves gadījumi, kur iesaistīta elektroskrejriteņu lietošana, bieži ir saistīti ar alkoholu, un pieejamie ierobežotie dati liecina, ka puse līdz divas trešdaļas bojā gājušo bija lietojuši alkoholu pirms braukšanas. Pasākumos pret braukšanu dzērumā jāietver juridiski ierobežojumi ar atbilstošu izpildes līmeni. Somijā un Norvēģijā pilsētas varas iestādes ir pieprasījušas koplietošanas elektroskrejriteņu pakalpojumu sniedzējiem ierobežot ātrumu naktī vai vispār aizliegt koplietotos elektroskrejriteņus nakts stundās. Īstenojot šos pasākumus, tika samazināts traumu skaits.

Ātruma ierobežojumi apdzīvotās vietās ir būtiski un pašvaldības var tos izmantot, lai samazinātu riskus elektroskrejriteņu lietotājiem apdzīvotās vietās. Automobiļu vadītāji, kuri brauc ar ātrumu ne lielāku par 30 kilometriem stundā, būtiski samazina risku, ka sadursmē tie radīs dzīvībai bīstamas traumas mazaizsargātiem ceļu satiksmes dalībniekiem, piemēram, elektroskrejriteņu braucējiem, gājējiem un velosipēdistiem.

Elektroskrejriteņiem tiek attiecināti vairāki ES tiesību akti, tostarp produktu noteikumi, piemēram, noteikumi, kas attiecas uz mašīnām un akumulatoriem. Tomēr elektroskrejriteņiem nav obligātu vienotu standartu, kas aptvertu tādus faktorus kā stabilitāte, maksimālais ātrums un bremzēšanas veiktspēja. Bet, tā kā nav vienotu kopīgu ES noteikumu, vairākas ES dalībvalstis, tostarp Vācija un Spānija, ir izstrādājušas savus nacionālos transportlīdzekļu standartus. Tādējādi ETSC iesaka ES izstrādāt vienotu obligāto tehnisko prasību kopumu, tostarp rūpnīcā noteikto obligāto maksimālā ātruma ierobežojumu. Tas tiktu attiecināts uz jauniem elektroskrejriteņiem, kurus turpmāk laidīs tirdzniecībā.

ETSC iesaka, ka jaunajiem standartiem būtu jānorāda arī minimālais bremzēšanas veiktspējas līmenis, maksimālā paātrinājuma ierobežojums, priekšējās un aizmugurējās bremzes, skaņas signālierīce (piemēram, zvans), kā arī priekšējie un aizmugurējie lukturi.