Kāpēc un kādos gadījumos veic lietotāju testus?
2022-01-14
Elita Freiberga, SIA “Mailigen”
Klausies
Mūsdienās arvien biežāk dzirdam, cik svarīgas ir lietotāja pieredzes (UX) un lietotāja saskarsmes (UI) prasmes, un arvien vairāk uzņēmumu meklē darbiniekus, kuriem tādas piemistu. Šīs jomas profesionāļi šobrīd ir ļoti pieprasīti. Bet kas ir lietotāja pieredze un lietotāja saskarsme? Kāpēc tas pēkšņi ir tik populāri un svarīgi?
Lietotāju saskarsme un lietotāja pieredze
Lietotāju saskarsme jeb UI (user interface) apzīmē elementus, ar ko lietotājs mijiedarbojas. Tas ietver ekrānu, tastatūru, skaņas, gaismas un izvietotos elementus.
Katras mājaslapas un produkta lietotāja saskarsmei ir jābūt ne tikai maksimāli pielāgotai klienta vēlmēm un uzņēmumam, bet arī skaidri saprotamai un ļoti vienkāršai, lai veidotos laba lietotāju pieredze.
Piemēram, jums pieder veikals iepirkšanās centrā, bet neviens nenāk iekšā. Kāpēc? Varbūt nav durvju roktura? Varbūt izkārtne ir par mazu vai arī ir tik niecīgs apgaismojums, ka šķiet – tas ir slēgts? Iespējams, cilvēki nāk, tomēr neko nepērk, jo trūkst pielaikošanas kabīņu.
Savukārt lietotāja pieredze jeb UX (user experience) ir lietotāja saskarsmes rezultāts. Tā ir pieredze, kas veidojas klientam, mijiedarbojoties ar visiem elementiem. Protams, pieredze mēdz būt gan pozitīva, gan negatīva, gan neitrāla.
Piemēram, jums pieder veikals iepirkšanās centrā, tomēr cilvēki, mirkli uzkavējušies, uzreiz dodas prom. Problēma? Varbūt tajā slikti ož? Vai arī pārdevējai ir tik negants skatiens, ka tā neviļus aizbiedē visus klientus? Iespējams, klienti nevar uzreiz ieraudzīt meklēto, jo visvairāk pieprasītās preces ir paslēptas pašā aizmugurē?
Lietotāju pieredzes un saskarsmes dizains
UIn/UXvisbiežāk tiek lietoti kopā, runājot par dizainu un dizaineriem. Šāda veidadizains tiek balstīts uz klientiem un viņu ceļu mājaslapā. Viss tiek pielāgots tam, lai veicinātu mājaslapas mērķa sasniegšanu (piemēram, pirkumu). Dizainers veido mājaslapu tā, lai lietotājs nepamestu to pirmajās sekundēs un vēlētos uzturēties ilgāk. Lai to panāktu, ir jārada vizuāli patīkams, strukturēts un pareizi noformēts saturs, jāiekļauj piemērotas pogas, kas aicina uz darbību (click-to-action). Katrai mājaslapas detaļai jābūt orientētai uz klientu, un UI/UX dizaineri strādā, lai to panāktu.
Tātad UI ir lietotāja saskarsme ar uzņēmuma produktu, un ir svarīgi elementus pielāgot tā, lai veidotos laba UX pieredze jeb ceļšprodukta izmantošanai. UI/UX dizaineri ir rūķīši, kas ar burvju nūjiņu (tai skaitā lietotāju testiem) to panāk.
Tiešsaistes mārketings pēdējos gados ir būtiski mainījis uzņēmējdarbības vidi. Vairs nav nepieciešami lieli reklāmas budžeti, lai sasniegtu auditoriju – pietiek ar pārdomātu stratēģiju, radošumu un piemērotu rīku izvēli. Internets piedāvā plašas iespējas, un to veiksmīga izmantošana ir katra uzņēmēja rokās.
Mārketings
09:00, 3. Jūn. 2025
Preču zīmes reģistrācija ir būtisks solis jebkura zīmola aizsardzībā un attīstībā – tā ne tikai nostiprina uzņēmuma tiesības uz nosaukumu vai logotipu, bet arī kalpo kā juridisks instruments, kas ļauj aizsargāt zīmolu pret viltojumiem, negodīgu konkurenci un reputācijas aizskaršanu. Tomēr arī pareizi sagatavotam pieteikumam var sekot atteikuma paziņojums no reģistrācijas iestādes. Ko darīt, ja preču zīmes reģistrācija atteikta?
Mārketings
09:00, 16. Mai. 2025
Laba valsts pārvalde vairs nav iedomājama bez datu analītikas un personalizētas komunikācijas. Valsts ieņēmumu dienests (VID) šo principu aktīvi ievieš savā stratēģijā. Masu izsūtņu kampaņas nav tikai informatīvi paziņojumi – tās ir rūpīgi izstrādātas sistēmas, kas, izmantojot detalizētu uzvedības analīzi, palīdz mainīt sabiedrības attieksmi un rīcību nodokļu jautājumos. Kāda loma masu komunikācijā ir zinātniekiem? Un ko uzņēmumi var mācīties no VID?
Mārketings
09:00, 30. Apr. 2025
Lai gan dzīvojam laikmetā, kurā dominē personalizēta reklāma, plašai auditorijai domātā komunikācija joprojām ir ļoti nozīmīga. Sadarbība ar zinātniekiem, lielo datu analīze un jauno tehnoloģiju izmantošana ir atslēga uz masu komunikācijas efektivitāti mūsdienās.
Mārketings
06:00, 25. Apr. 2025
Dzenoties pēc skatījumiem sociālajos tīklos un pirkumiem tīmekļa vietnē, sekojot dažādu satura veidotāju padomiem, uzņēmumi nereti izmanto šķietami legālas metodes pircēja uzmanības piesaistīšanai, tomēr ne vienmēr tās ir ētiskas un godīgas pret pircējiem. Kāda prakse tiek uzskatīta par maldinošu, un kas jāatceras uzņēmējiem, tirgojot preces tiešsaistes veikalā?
Mārketings
06:00, 15. Apr. 2025
Ikviens uzņēmums, neatkarīgi no tā lieluma vai nozares, agri vai vēlu ir saskāries ar nepieciešamību mārketingu veidot no nulles. Tas nav vienkāršs uzdevums, tāpēc apskatām, kam pievērst uzmanību, būvējot savu mārketinga stratēģiju.
Mārketings
06:00, 7. Mar. 2025
Digitālajā vidē uzticība ir vairāk nekā tikai modes termins – tā ir fundamentāla zīmola un tā klientu attiecību sastāvdaļa. Sākot no lietotnes līdz mājaslapai, uzticēšanās balstās uz zīmola konsekvenci visos lietotāja mijiedarbības punktos. Ja lietotāja pieredze atgādina šķīvi ar nejauši sajauktām sastāvdaļām, tas ne tikai rada apjukumu, bet arī grauj uzticību. Klienti vēlas drošību, nevis pārsteigumus.
Mārketings
06:00, 14. Feb. 2025
Inovāciju sacensībās digitālie pakalpojumi strauji attīstās, taču uzticamība nereti paliek otrajā plānā. Rezultāts? Plaisa starp zīmolu un lietotājiem, kas var šķist tikpat dziļa kā kanjons. Uzticamība nav tikai viena no prasībām digitālā produkta izstrādē, tā ir emocionāla saikne, kas lietotājus vieno ar zīmolu. Bez tās pat visinovatīvākās funkcijas digitālajā produktā lietotājiem var izklausīties pēc tukšiem solījumiem.
Mārketings
06:00, 24. Jan. 2025
Mūsdienu pasaulē, kurā vides un sociālās problēmas kļūst arvien aktuālākas, uzņēmumiem un organizācijām ir jāpārveido savas inovāciju stratēģijas, lai veicinātu ilgtspēju. Ilgtspējīga ideju vadība ir kļuvusi par nozīmīgu elementu šajā procesā, nodrošinot, ka jaunās idejas un risinājumi ne tikai uzlabo uzņēmumu darbību, bet arī palīdz aizsargāt planētu un radīt vērtību sabiedrībai.
Uzņēmēji pastāvīgi meklē jaunas metodes, lai sasniegtu vēlamo mērķauditoriju digitālajā vidē. Viena no šādām metodēm ir raidieraksts jeb podkāsts – vienkāršs, bet joprojām ļoti efektīvs formāts. Podkāsti ir kļuvuši par neatņemamu mārketinga stratēģijas sastāvdaļu, īpaši maziem un vidējiem uzņēmumiem. Kā to ieviest savā uzņēmuma mārketinga stratēģijā?
Mārketings
06:00, 29. Nov. 2024
Reklāmas nogurums ir stāvoklis, kad patērētāji ikdienā saskaras ar pārlieku daudzām reklāmām un mārketinga ziņojumiem, kas rada vienaldzību pret piedāvātajiem produktiem vai pakalpojumiem. Uzņēmējiem tā ir būtiska problēma, jo var ievērojami ietekmēt pārdošanas rezultātus un negatīvi ietekmēt zīmola tēlu. Kas to izraisa un kā to risināt?
Mārketings
06:00, 8. Nov. 2024
Ja agrāk intelektuālā īpašuma aizsardzības stratēģija tika uzskatīta, galvenokārt, par lielo uzņēmumu jautājumu, tad šodien katram uzņēmējam – no jaunuzņēmuma līdz globālai korporācijai – ir jāsaprot, ka efektīva intelektuālā īpašuma pārvaldība var būt izšķirošais faktors biznesa izaugsmei, drošībai un vērtībai. Kā tiešsaistē aizsargāt zīmolu un izvairīties no dārgām kļūdām?
Mārketings
09:00, 15. Okt. 2024
Lai arī daļa uzņēmumu izvēlas algot mārketinga speciālistu, kas veic publicitātes aktivitātes uzņēmuma sociālajos kontos, e-pastos un citur, šobrīd lielu popularitāti gūst arī sadarbība ar mārketinga aģentūrām. Kā izvēlēties savām vajadzībām atbilstošāko variantu?
Mārketings
06:00, 12. Sep. 2024
Mūsdienās lēmumi tiek pieņemti, balstoties uz datiem. Efektīvai klientu piesaistei nepieciešama rūpīga datu analīze, lai sasniegtu vēlamos mērķus. Kā nonākt līdz pārdomātai biznesa stratēģijai, analizējot datus?
Mārketings
09:00, 30. Aug. 2024
Mūsdienu konkurences apstākļos, kad labas idejas ir viegli nokopēt un atdarināt, produktu dizainu aizsardzība ir būtiska priekšrocība. Neatkarīgi no tā, vai dizains ir divdimensionāls (2D) vai trīsdimensionāls (3D), to var aizsargāt ar dizainparauga reģistrāciju. Kā to izdarīt?
Mārketings
06:00, 22. Aug. 2024