Scenāriju plānošana biznesā
2022-01-03
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Klausies
Kinoindustrijā ir pieņemts, ka ikviens jaunas filmas projekts sākas ar scenāriju. Atbilstoši tam tiek piemeklēti aktieri, filmēšanas vietas un rekvizīti, bet atbilstoši filmas budžetam un režisora iecerēm scenārijs var tikt izmainīts uz vienu vai citu pusi. Uzņēmējdarbībā līdzīgiem mērķiem kalpo stratēģija un biznesa plāns. Bet šo to uzņēmēji varētu mācīties un pārņemt savā praksē arī no kinoindustrijas, piemēram, scenāriju veidošanu.
Viens scenārijs vai vairāki?
Pirmsākumos viss bija vienkārši – kāds bija scenārijs, tādu filmu arī veidoja. Taču, attīstoties televīzijai un seriālu kultūrai, mainījās arī pieeja, kā strādā scenāriju autori. Seriāliem scenāriji tika rakstīti jau darba gaitā, un, lai radītu lielāku intrigu skatītājos vai lai reaģētu uz mainīgajiem apstākļiem filmēšanas laukumā, autori vienam darbam varēja radīt vairākus scenārijus – kādu ar laimīgām beigām, citu ar dramatisku izskaņu. Intriga, kā stāsts beigsies, bieži saglabājās līdz pat sērijas pirmizrādei vai tiešraidei.
Arī biznesā bieži izrādās, ka ar vienu plānu nav pietiekami. Ārējā vidē ir daudz nezināmu un grūti prognozējamu notikumu. Arī pašu spējas tikt galā ar situācijām vai izaicinājumiem var izrādīties dažādas. Lai šo neskaidrību un daudzveidību atspoguļotu savā stratēģijā, scenāriju pieeja var būt ļoti noderīga.
Biznesā par scenāriju varētu saukt skatījumu uz iespējamo nākotnes notikumu attīstību noteiktās kopsakarībās, ņemot par atskaites punktu pašreizējo situāciju. Vienkāršāk sakot – kā būtu, ja būtu? Un scenāriju plānošanas pieeja biznesā paredz, ka scenāriji var būt vairāki.
Optimistiskie un pesimistiskie scenāriji
Cilvēki visbiežāk uz pasauli skatās katrs caur savu prizmu. Vieni ir optimisti, tāpēc saskata dažādas iespējas. Savukārt citi ir apdomīgi vai skeptiski, tāpēc vairāk pievērš uzmanību iespējamām problēmām un riskiem. Jebkurā darba kolektīvā un vadības komandā ir sastopami gan vieni, gan otri.
Arī uzņēmumu vadītāji mēdz būt dažādi. Vieni izvirza ambiciozus mērķus un ir gatavi riskēt, un par to ir bažīgi piesardzīgākie kolēģi. Tikmēr citi vadītāji ir pārlieku piesardzīgi, un par to nebūs sajūsmā straujākie un drosmīgākie darbinieki. Panākt vienošanos par vienu vienīgu plānu var būt sarežģīti gan vienā, gan otrā gadījumā. Tomēr katra kolēģa zināšanas un prasmes ir vērtīgs resurss, un tas būtu jāizmanto uzņēmuma labā, nevis ar to jācīnās. Tāpēc viena no pieejām scenāriju plānošanā paredz izstrādāt vismaz divus scenārijus, no kuriem viens būtu optimistiskāks un otrs – piesardzīgāks.
Jēdziens “attālinātais darbs” vairs nerada ne pārsteigumu, ne izbrīnu. Publiskajā telpā plaši apspriests, vai un cik bieži darbiniekiem jāatrodas birojā, kā arī analizētas attālinātā darba priekšrocības un trūkumi. Taču arī attālināts darbs tiek veikts konkrētā fiziskā vietā, visbiežāk – darba veicēja dzīvesvietā: mājā vai dzīvoklī. Vai dzīvesvietā ir atļauts reģistrēt saimniecisko darbību, un kādas var būt šādas rīcības sekas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 26. Mai. 2025
Darba vidē konflikti nav retums – tie var rasties atšķirīgu vērtību, prioritāšu, komunikācijas stilu vai vienkārši dažādas informācijas interpretācijas dēļ. Taču ne visi konflikti attīstās vienādi. Kas notiek brīdī, kad saruna no viedokļu apmaiņas pāriet cīņā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Mai. 2025
Vairums grāmatvežu ir saskārušies ar situāciju, ka Valsts ieņēmumu dienesta konsultanti telefoniski sniedz atšķirīgus skaidrojumus uz vienu un to pašu jautājumu. Kāpēc tā notiek? Kā uzņēmumam rīkoties, ja tiek saņemti pretrunīgi skaidrojumi? Vai uz telefoniski sniegtām konsultācijām var paļauties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 20. Mai. 2025
Globalizācijas laikmetā uzņēmējdarbība arvien retāk aprobežojas ar vienas valsts robežām – kapitāla, zināšanu un cilvēkresursu brīva kustība kļuvusi par normu. Arī Latvijas komercsabiedrību valdēs arvien biežāk tiek iecelti ārvalstu pilsoņi. Šī prakse paver plašākas iespējas uzņēmumu izaugsmei un konkurētspējai, taču vienlaikus rada virkni praktisku un tiesisku jautājumu. Kam jāpievērš uzmanība, ja valdē tiek iecelts ārzemnieks?
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Mai. 2025
Darījumu vidē ierasts, ka puses līgumā vienojas arī par summas apmaksas veidu, proti, kādā veidā un apjomā tiks izpildītas uzņemtās saistības. Parasti apmaksa tiek noteikta divos veidos: kā priekšapmaksa pirms darījuma izpildes vai kā pēcapmaksa pēc darījuma izpildes. Taču mēdz būt arī gadījumi, kad darījumu partneri izvēlas citu norēķinu veidu, proti, dalītos maksājumus.
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mai. 2025
Lasītājs jautā: Individuālais komersants (IK) nodarbojas ar lauksaimniecību – aitkopību un sieru ražošanu. Vai īpašniece var noslēgt darba līgumu ar IK, proti, izveidot darba attiecības ar sevi?
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Mai. 2025
Iekļaujoša līderība nav par laimīgiem uzņēmuma darbiniekiem, jo ne viss, kas dara darbiniekus laimīgus, ir noderīgs uzņēmumam, piemēram, neproduktīvas socializēšanās sapulces. Tomēr darbinieki, visticamāk, jutīsies apmierināti, ja viņiem būs iespēja atklāti apspriest idejas, dalīties zināšanās, izmantot pieredzi, lai veicinātu uzņēmuma darbības efektivitāti, kā arī ja viņiem būs iespēja mācīties no citu kolēģu pieredzes un veicināt profesionālo izaugsmi. Kā nodrošināt iekļaujošu līderību uzņēmumā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 13. Mai. 2025
Valdes locekļa statuss uzņēmumā nav tikai ieraksts komercreģistrā – tas sevī ietver arī reālu atbildību, īpaši nodokļu jomā. Kādos gadījumos Valsts ieņēmumu dienests var atzīt personu par riska personu, un kā rīkoties, lai no šāda statusa izvairītos?
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Mai. 2025
Valdes loceklim savu darba pienākumu veikšanai rodas dažādi izdevumi. Kādi izdevumi tiek uzskatīti par uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem, bet kādi – par valdes locekļa labumu, kam jāpiemēro attiecīgi nodokļi? Piemēram, vai dārga uzvalka iegāde uzskatāma par reprezentācijas izdevumiem, ja valdes loceklim jādodas vizītē pie Valsts prezidenta?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Mai. 2025
Nereti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļvietnē parādās informācija par kvalitātei neatbilstošas preces atsaukumu. Kā rīkoties uzņēmumam, ja tas iegādājies preci, kuru PTAC ir atsaucis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Mai. 2025
Pārmaiņu vadības kontekstā viens no populārākajiem un pretrunīgākajiem konceptiem ir “cilvēku pretestība”. Tomēr tā vietā, lai jautātu “kā samazināt pretestību?”, vērtīgāk būtu apskatīt, kāpēc rodas pretestība un kā to vadīt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mai. 2025
Reputācija ir viens no būtiskākajiem uzņēmuma nemateriālajiem aktīviem, kas ļauj piesaistīt un noturēt klientus, darbiniekus, investīcijas, kā arī sekmēt tā attīstību un konkurētspēju. Nepatiesas informācijas vai neglaimojošu ziņu izplatīšana var ne tikai samazināt uzņēmuma finanšu rādītājus, bet pat novest pie nespējas turpināt darbību. Vai tiešām internetā drīkst publicēt jebko? Kā cīnīties pret nomelnojošu ziņu izplatīšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Apr. 2025
Konflikti ierauj uzņēmējus dārgās un ilgstošās tiesvedībās, noved pie peļņas samazināšanās un pat zaudējumiem. “Principa vadīts” konflikts var apturēt uzņēmuma attīstību un veicināt tirgus nišas zaudēšanu. Kā risināt konfliktus tā, lai pēc iespējas mazāk kaitētu uzņēmumam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2025
Iekšējais audits ir būtiska organizācijas pārvaldības un kontroles sastāvdaļa. Tas palīdz nodrošināt, ka uzņēmuma procesi ir efektīvi, atbilst normatīvajiem aktiem un veicina risku vadības izveidi. Kādi ir iekšējā audita pamatprincipi un kāpēc tas nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 28. Apr. 2025
Valdes loceklim jārīkojas kā krietnam un rūpīgam saimniekam, bet kā savlaicīgi parūpēties, ka nākotnē pret viņu netiks vērsta prasība par zaudējumu piedziņu, jo viņš tāds nav bijis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Apr. 2025