Pirms vairāk nekā 10 gadiem Latvijā veiktais “Lursoft” veiktais pētījums parādīja, ka tobrīd likvidēto uzņēmumu vidējais mūža ilgums Latvijā bija 7,5 gadi. Nesenākā “Lursoft” pētījumā šis rādītājs bija jau 9 gadi. Vai tas nozīmē, ka uzņēmēji tagad var justies mazliet labāk? Vai varbūt uzņēmumam, kura vecums tuvojas 7 vai 9 gadiem, būtu jāsāk nopietni uztraukties?

Faktiem un statistikai ir nozīmīga loma ne tikai zinātnē un sabiedrībā, bet arī uzņēmējdarbībā. Tomēr ikviens statistikas rādītājs ir jāuztver ar zināmu piesardzību. Jebkurš “vidējais” lielums ir noteiktu matemātisku aprēķinu rezultāts. Arī uzņēmumu vidējais mūža ilgums tiek aprēķināts, skaitot kopā gan tādus uzņēmumus, kas nekad faktiski tā arī nebija uzsākuši savu darbību, gan tos, kas darbojušies tirgū 20 vai 30 gadu garumā.

__________________________________________________________________________

Jo biežāk un straujāk notiek pārmaiņas, jo lielāka nozīme ir biznesa plānošanai, dažādu scenāriju analīzei un pieņemtajiem lēmumiem
__________________________________________________________________________

Uzņēmumu darbību un rezultātus ietekmē globālās tendences un arī vietēja mēroga notikumi. Un gadu skaits nav tas svarīgākais. Lielāka ietekme ir tam, kāda ir darba organizācija un kādi lēmumi tiek pieņemti uzņēmumā.

Organizāciju dzīvescikli

Dažādi pētnieki un eksperti ir mēģinājuši analizēt, kādas ir likumsakarības dažādos uzņēmumu attīstības posmos. Viens no viņiem – organizāciju un vadības konsultants Ichaks Kalderons Adizess (Ichak Kalderon Adizes) – salīdzina uzņēmuma dzīves ciklu ar cilvēka dzīvi. Tikko dibināts uzņēmums, līdzīgi kā jaundzimušais, prasa īpašas rūpes un uzmanību, un ne katram izdodas nostāties uz kājām. Ja uzņēmumam izdodas spert pirmos soļus, tad tas gluži kā mazs bērns var arī sāpīgi krist un sasisties. Ir jāuzmanās. Pusaudzis jau ir apguvis daudzas prasmes un ieguvis zināmu popularitāti, bet arī var pieļaut kļūdas vai izdarīt kādas muļķības. Un tas ir normāli, dabiski. Tāpat kā cilvēka dzīvē ir posms, kad tiek dibināta ģimene, iekārtots mājoklis, audzināti bērni, arī uzņēmumā var būt savi “skaistākie dzīves gadi”. Tāpat kā cilvēkam līdz ar vecumu var parādīties dažādas problēmas, arī uzņēmumu var pārņemt augstprātība, birokrātijas slogs un citas bīstamas kaites.

Būtiskākā atšķirība ir tāda, ka daba cilvēkam ir ieprogrammējusi noteiktu dzīves ilgumu ar katram vecuma posmam raksturīgām iespējām un problēmām. Cilvēks pats savu dzīves ritējumu nevar būtiski ietekmēt. Savukārt uzņēmuma mūža ilgums un attīstības posmi nav tik stingri noteikti. Viens uzņēmums var ilgstoši atrasties agrīnā attīstības stadijā, kamēr cits strauji aug un iet uz priekšu. Kāds uzņēmums pie pirmajām problēmām var piedzīvot fatālu neveiksmi, kamēr cits var ilgstoši stagnēt un nīkuļot.

Tomēr biznesā pastāv iespēja, kāda nav dota cilvēkam, proti, mainot piedāvājumu klāstu un stratēģiju vai uzņēmējdarbības modeli, pārkārtojot procesus vai darba organizāciju, mainot cilvēkus un vadības komandu, uzņēmumu var uzlikt uz izaugsmes, attīstības un veselīgas darbības takas.

Cikli uzņēmumā un ārējā vidē

Katrs uzņēmums ir visai unikāls cilvēku, resursu, procesu un arī pieredzes kopums, tāpēc  katram ir savi attīstības cikli un atšķirīga dinamika. Ja uzņēmums nolemj būvēt pats savu ražotni, tad paies vairāki mēneši vai pat gadi, līdz iecerētais produkts nonāks tirgū. Tas, kurš nolemj tirgot jau gatavu produktu vai izmantot ārpakalpojumu, var pieteikt sevi tirgū krietni ātrāk. Tāpat vienam var paiet gadi, līdz iegūst atpazīstamību un klientu lojalitāti, kamēr citam izdodas ātri ielēkt kādā brīvā nišā. Mēdz būt produkti, kas jau pēc dažiem mēnešiem ir izgājuši no modes vai tiem ir uzradušies aizstājēji.

__________________________________________________________________________

Vadītāja personībai un attieksmei ir liela ietekme uz klimatu un procesiem uzņēmumā, kā arī uz biznesa rezultātiem
__________________________________________________________________________

Arī ekonomikas tendences, politiski notikumi un pat dabas procesi uzņēmumus var ietekmēt dažādi – vieniem tie var dot papildu stimulus, bet citus piebremzēt. Ilgstošs karstums apdraud lauksaimniekiem ražu, toties veicina saldējuma tirdzniecību. Krīzes tuvākās un tālākās zemēs maina ierastās preču un pakalpojumu plūsmas, bet rada pieprasījumu pēc citiem risinājumiem. Vieniem pārvarēt krīzes palīdz veiklība un elastība, citiem – pieredze un resursu rezerves.

Tāpēc nevar salīdzināt uzņēmumus un prognozēt to nākotni tikai pēc to vecuma. Katram ir jādomā par cikliem un attīstības posmiem, kas ir raksturīgi tieši viņa uzņēmumam un nozarei. Jo biežāk un straujāk notiek pārmaiņas, jo lielāka nozīme ir biznesa plānošanai, dažādu scenāriju analīzei un pieņemtajiem lēmumiem.

Tehnoloģijas un cilvēki

Ir redzams, ka katru gadu un pat biežāk tirgū parādās arvien jaunas tehnoloģijas un risinājumi – maksājumu platformas, preču pasūtīšanas un piegādes risinājumi, informācijas apstrādes programmas un jaunas ražošanas iekārtas. Ja uzņēmuma klienti, partneri un arī darbinieki ievieš šādus jauninājumus savā dzīvē un ikdienas procesos, tad arī uzņēmumiem ir jāseko līdzi un ir jāatjauno savi produkti, procesi, piedāvājumi. Un jautājums par procesiem, tehnoloģijām, piedāvājumiem parasti ir vadītāju darba kārtībā.

Tomēr bieži tiek aizmirsts cits nozīmīgs faktors – cilvēki. Gan uzņēmuma darbinieki, gan klienti, gan partneri – visi ir cilvēki, un arī viņu dzīvē notiek pārmaiņas. Cilvēki mēdz veidot ģimenes un mainīt dzīvesvietu, citi mācās un meklē jaunas izaugsmes iespējas, daži veselības dēļ vai ģimenes apstākļu dēļ vēlas ierobežot savas aktivitātes, bet vēl kādam mainās prioritātes vai intereses. Tas viss ir cilvēciski un dabiski. Un, ja līdz šim stabilā darba kolektīvā īsā laikā nomainās būtiska daļa darbinieku, ir jāspēj izšķirt, vai tās ir sekas nopietnām problēmām uzņēmumā vai tomēr citu dabisku ciklu rezultāts.  

Uzņēmēja vecums un dzīves cikls

Vēl ir jārēķinās, ka arī paša uzņēmēja vai vadītāja dzīves ritējums ietekmē uzņēmumu un tā darbību. Cilvēkam 25 vai 30 gadu vecumā ir citādas prasmes un spējas nekā 50 vai 60 gados. Uzņēmējs, kurš ir vadījis savu uzņēmumu 10, 20 vai 30 gadu garumā, arī mainās. Kāds šajā laikā kļūst par pieredzējušu padomdevēju un iedvesmojošu līderi saviem darbiniekiem, bet cits var kļūt neiecietīgs par to, ka pārējie nesaprot it kā pašsaprotamas lietas. Vadītāja personībai un attieksmei ir liela ietekme uz klimatu un procesiem uzņēmumā, kā arī uz biznesa rezultātiem.

__________________________________________________________________________

Cilvēku dzīves cikli ietekmē uzņēmumus tikpat lielā mērā kā ekonomika, tirgus un tehnoloģijas
__________________________________________________________________________

Arī tad, ja uzņēmuma dibinātājs vai īpašnieks nolemj nodot sava uzņēmuma vadību cita, algota vadītāja rokās, iznākums var būt dažāds. Jauns vadītājs un jauna komanda var ienest uzņēmumā līdz šim nebijušas prasmes un spējas. Bet var gadīties, ka ieguvumi nav šādu papildu izmaksu vērti. Jautājumi par pēctecības plānošanu gan lielākās organizācijās, gan mazākos privātos vai ģimenes uzņēmumos ir aktuāli ne tikai pie Latvijā, bet arī citās zemēs un kultūrās. Cilvēku dzīves cikli ietekmē uzņēmumus tikpat lielā mērā kā ekonomika, tirgus un tehnoloģijas.

Ir daudzas paralēlas norises, kas ietekmē uzņēmumus. Dažas no tām ir cikliskas, bet citas – teju neprognozējamas. Ne velti viens no vadītāja svarīgākajiem uzdevumiem ir lēmumu pieņemšana. Ja vienlaikus notiek vairāki sarežģīti procesi, tad arī lēmumu pieņemšana var kļūt sarežģīta un sāpīga. Daudzpusīga situācijas analīze, sistēmiska pieeja un regulāra plānošana nevar garantēt vienmēr pozitīvu rezultātu, tomēr ievērojami palielina izredzes uz panākumiem.