Cik sabiedrībai izmaksātu atvērt jaunu ražotni, veikalu vai restorānu? Vai tās bilancē šāda summa ir pieejama jebkurā laikā? Turklāt, dibinot uzņēmumu, nepieciešams ilgs laiks, lai izveidotu to ilgtspējīgu un ienesīgu, taču franšīze ļauj to izdarīt daudz ātrāk, tikai ar saviem nosacījumiem. Kas jāzina par franšīzi un kā tas var kalpot uzņēmuma labā?

Franšīze ir biznesa organizācijas veids, kur komersants ar veiksmīgu darbības modeli un labu reputāciju (franšīzes devējs) ļauj otram komersantam (franšīzes ņēmējam) kļūt par daļu sava biznesa. Franšīzes ņēmējam ir tiesības piedāvāt franšīzes devēja preces vai pakalpojumus, izmantot franšīzes devēja nosaukumu, preču zīmes, darbības modeli un citus elementus. Franšīzes devējs sniedz sākotnējo apmācību un turpmāku informatīvu, tehnisku un organizatorisku atbalstu, savukārt franšīzes ņēmējs darbojas saskaņā ar tā noteikumiem un instrukcijām un maksā par franšīzi nolīgto maksu.

Šobrīd pasaulē franšīzes ir pieejamas jebkurā komercdarbības sektorā. Pēc Starptautiskās Franšīzes asociācijas mājaslapas datiem vispopulārākās ir pakalpojumu sniegšanas franšīzes – restorānu, viesnīcu, skaistumkopšanas, finanšu u. c.