Kādi izdevumi ir attiecināmi uz saimniecisko darbību?
2021-10-28
Helēna Rozalinska, iBizness
Ziedi un dekoratīvie augi birojā, tēja un kafija – šīs, no vienas puses, ir pilnīgi pašsaprotamas lietas birojos, bet, no otras, – vai izdevumus par to iegādi var attiecināt uz saimniecisko darbību? Uzņēmēju un Valsts ieņēmumu dienesta izpratne šajos jautājumos ir atšķirīga – kas vieniem ir pašsaprotama biroja labiekārtošana, lai nodrošinātu mūsdienām atbilstošu darba vidi, tas otriem ir nodokļu objekts. Skaidrojam, ko par šo tēmu saka Valsts ieņēmumu dienests, grāmatvedības un nodokļu speciālisti.
Revidenta skatījums
Katrīna Linarte, zvērināta revidenta palīdze publikācijā Ko var iekļaut saimnieciskās darbības izdevumos? (iFinanses, 20.07.2021.) atgādina būtisko – uz saimnieciskās darbības izdevumiem vienmēr var attiecināt to, kas ietilpst pakalpojuma vai preces cenā.
Izdevumi par ziedu, balonu un citu rotājumu iegādi diez vai ietilps pakalpojuma cenā. Pakalpojumu sniedzējs, piemēram, frizieris, piedāvā klientam tēju vai kafiju, kamēr klientam tiek sniegts pakalpojums. To varētu uzskatīt par maltīti, kas piedāvāta darījuma partnerim, taču tā nebūt nav. Šajā gadījumā tēja vai kafija, kas piedāvāta klientam, ir iekļaujama pakalpojuma cenā, līdz ar to šos izdevumus droši var norakstīt kā ar saimniecisko darbību saistītus izdevumus.
Ja ir jāizvērtē telpu aprīkošanas un iekārtošanas jautājums, tad jāņem vērā tas, vai izdevumi telpu iekārtošanai un aprīkošanai ir ar mērķi nodrošināt komfortablus un mūsdienu izpratnei atbilstošus apstākļus darba vietā, un vai šis pirkums vērsts uz nodokļa maksātāja tālāko ar nodokli apliekamo darījumu nodrošināšanu. Tātad ir jākonstatē saikne starp iegādāto pirkumu un tālāk sniegto pakalpojumu vai realizēto preci. Piemēram, klientam ir svarīgi labvēlīgi apstākļi, jo tad tas jūtas komfortabli un vēlēsies atnākt vēl, līdz ar to pieaugs uzņēmuma peļņa - šādā gadījumā varētu novērot saikni starp dīvāna iegādi klienta komforta nodrošināšanai un uzņēmuma peļņas paaugstināšanai. Savukārt darba devēja vēlme radīt ērtus apstākļus darbiniekiem faktiski vērsta uz to, lai darbinieki pie sava darba devēja justos nodrošināti ar labiem darba apstākļiem, kas motivē darba pienākumus veikt kvalitatīvi - tā ir saikne starp labvēlīgiem darba apstākļiem un produktivitātes paaugstināšanu.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 359 “Darba aizsardzības prasības darba vietās” paredz atpūtas telpu ierīkošanu darba vietās. Uzņēmumam ir tiesības atskaitīt pievienotās vērtības nodokļa priekšnodokli par izdevumiem telpu iekārtošanai un aprīkošanai, ja tie ir paredzēti sava uzņēmuma ar nodokli apliekamo darījumu vai administratīvās darbības nodrošināšanai.
Taču jāpievērš uzmanība samērīguma principam. Piemēram, ja ziedu, augu un rotājumu nebūs – vai bez tiem klienti un darbinieki nejutīsies komfortabli, būs nemotivēti un darba vide neatbildīs mūsdienu izpratnē normāliem apstākļiem?
Nodokļu konsultanta skatījums
Inga Jomanta, "Leinonen" vecākā nodokļu konsultante skaidro, ka laika gaitā pieeja attiecībā uz izdevumiem, kurus var attiecināt uz saimniecisko darbību, ir mainījusies. Piemēram, agrāk izdevumi par dzeramā ūdens iegādi un atpūtas telpas iekārtošanu darbiniekiem tika uzskatīti par izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, bet tagad šāda veida izdevumi ir uzskatāmi par saimnieciskās darbības izdevumiem.
Attiecīgi likumdevējs UIN likuma 8. pantā ir definējis noteikta veida izdevumus, kas tā izpratnē nav uzskatāmi par saimnieciskās darbības izdevumiem. Pie šādiem izdevumiem pieskaita, piemēram, dāvinājumus, reprezentatīvu automobili, darbinieku izklaides izdevumus, izdevumus par kafiju un tēju, kā arī nelielām uzkodām darbiniekiem.
Uzņēmumiem, kas nodarbojas ar preču vai pakalpojumu izplatīšanu Eiropas Savienībā (ES), tostarp Latvijā, jāzina, kādus nosacījumus tie drīkst iekļaut sadarbības līgumos, bet kas tiks uzskatīts par aizliegtu praksi. Kas jāatceras, slēdzot vertikālu vienošanos?
Juridiski padomi
08:30, 27. Mar. 2025
Statūti ir viens no būtiskākajiem uzņēmuma iekšējiem dokumentiem, kas ir dažādu noteikumu kopums, kuru mērķis ir definēt un aprakstīt galvenos uzņēmuma darbības pamatprincipus. Uzņēmumi šim dokumentam nereti pievērš pārāk mazu uzmanību, iekļaujot tajā tikai Komerclikumā noteikto minimālo informāciju – nosaukumu, pamatkapitāla lielumu, daļu skaitu, to nominālvērtību un valdes pārstāvības tiesību apjomu. Kam pievērst uzmanību, sagatavojot sabiedrības statūtus?
Juridiski padomi
07:00, 27. Mar. 2025
Laikā, kad īpaši aktuāla ir tirdzniecība internetā, un izstrādājumi, kas raksturīgi konkrētam reģionam, ir pieejami jebkur pasaulē, pieaug arī pakaļdarinājumu skaits, tāpēc visā Eiropā tiks ieviesta regula par amatniecības un rūpniecības izstrādājumu ģeogrāfiskās izcelsmes norādēm. Ko paredz regula un kā tā ietekmēs amatniekus un ražotājus Latvijā?
Juridiski padomi
06:00, 17. Mar. 2025
Lasītājs jautā: Vai apdrošināšanas pakalpojumu sniedzējs apdrošināšanas atlīdzības izmaksas veikšanai var lūgt iesniegt medicīnas izrakstu, kurā ir norādīta diagnoze un nozīmētā ārstēšana? Kādos gadījumos to drīkst, bet kādos – ne? Cik daudz informācijas drīkst prasīt, ja, piemēram, nepieciešams zināt diagnozi, jo konkrētās manipulācijas neapmaksā, ja ir konkrēta saslimšana? Vai drīkst prasīt visu pilno medicīnas izrakstu vai tikai to daļu, kurā uzrakstīta diagnoze?
Juridiski padomi
09:00, 7. Mar. 2025
Lasītājs jautā: Uz cik ilgu laiku uzņēmuma – sabiedrības ar ierobežotu atbildību – īpašnieks var apturēt uzņēmuma saimniecisko darbību, proti, atlaist darbiniekus? Kādas deklarācijas un pārskati šajā periodā jāiesniedz Valsts ieņēmumu dienestā?
Juridiski padomi
06:00, 18. Feb. 2025
Uzņēmēju saražotās preces pārsvarā domātas plašam potenciālo pircēju lokam, tomēr ir gadījumi, kad prece tiek gatavota īpaši pēc konkrēta pircēja pieprasījuma. Vai tad, ja pircējs grib no šāda pasūtījuma atteikties, par to nesamaksājot, pārdevējam tam būtu jāpiekrīt? Kā uzņēmējam rīkoties vispareizāk, lai viņam šādos gadījumos nerastos zaudējumi?
Klausies
Juridiski padomi
06:00, 4. Feb. 2025
Pēc animācijas filmas “Straume” iznākšanas un skatītāju siržu iekarošanas tās galvenais varonis – tumši pelēkais kaķis – ir kļuvis tik populārs, ka parādās uz krekliņiem, krūzēm, biroja precēm un citur. Un šis nebūt nav vienīgais tēls, kas naski tiek izmantots ar filmas veidošanu nesaistītu uzņēmumu peļņas gūšanas nolūkos. Vai tas ir likumīgi? Kādos gadījumos nepieciešama atļauja izmantot multfilmas tēlus, bet kuros tā nav nepieciešama?
Klausies
Juridiski padomi
06:00, 29. Jan. 2025
Līdz ar Halovīnu Ķīnas interneta tirdzniecības platformu milzi “Temu” piemeklēja baiss pārsteigums – Eiropas Komisijas (EK) lēmums uzsākt izmeklēšanu par iespējamiem Digitālo pakalpojumu akta (DPA) pārkāpumiem. Kur “Temu” kļūdījās, un kādus iespējamos pārkāpumus tas pieļāva? Kāda ir DPA ietekme uz uzņēmumiem Latvijā?
Juridiski padomi
06:00, 28. Jan. 2025
Strauji mainīgajā lauksaimniecības un pārtikas ražošanas vidē attiecības starp iepircējiem un piegādātājiem ir ļoti svarīgas. Nodrošināt, ka šīs attiecības tiek veidotas, pamatojoties uz godīgumu un pārredzamību, ir ne tikai labas uzņēmējdarbības prakses, bet arī normatīvo aktu ievērošanas un ētiskās atbildības jautājums. Tādēļ sadarbībā starp piegādātājiem un iepircējiem ir svarīgi ievērot gan juridiskās normas, gan ētikas principus, lai nodrošinātu klientu uzticību, ātru un kvalitatīvu preču piegādi.
Juridiski padomi
06:00, 23. Jan. 2025
Covid-19 pandēmijas laika prasības veikt darbu attālināti ieviesa paliekošas pārmaiņas daudzu darbinieku dzīvē, proti daļa darbinieku joprojām turpina daļēji vai pilnībā strādāt attālināti. Līdz ar to joprojām aktuāls ir jautājums par darba devēja informācijas aizsardzību attālinātā darba gadījumā. Kā ievērot konfidencialitāti un pasargāt komercnoslēpumu no izpaušanas attālinātā darba gadījumā?
Juridiski padomi
06:00, 21. Jan. 2025
Laikā, kad modernās tehnoloģijas ir katra augoša uzņēmuma dzinējspēks, gan Latvijas uzņēmumos, gan publiskās pārvaldes iestādēs jāstiprina arī kiberdrošība. Tāpēc 2024.gada 1.septembrī stājās spēkā Nacionālās kiberdrošības likums. Kādas izmaiņas paredzētas jaunajā likumā un kas jādara uzņēmumiem, lai atbilstu jaunajām prasībām?
Juridiski padomi
06:00, 7. Jan. 2025
Vizuālā identitāte būtiski palīdz ikvienam uzņēmumam veidot atpazīstamību un uzticību klientu acīs. Tā sevī ietver dažādus vizuālos elementus, kas kopā veido unikālu un atšķirīgu uzņēmuma tēlu. Tomēr, pieaugot konkurencei un digitālajai videi kļūstot arvien nozīmīgākai, pieaug arī risks saskarties ar vizuālās identitātes zādzību. Kā atpazīt identitātes zādzību un kā rīkoties, ja tā ir nozagta?
Juridiski padomi
09:00, 30. Dec. 2024
Koplietošanas auto platformas, piemēram, “CityBee”, “Carguru”, “OxDrive”, “Bolt Drive”, ir kļuvušas par pilsētas mobilitātes stūrakmeni, kas ļauj izmantot transportlīdzekļus bez ilgtermiņa saistībām. Līdz ar šo pakalpojumu popularitātes pieaugumu aktualizējušās arī vairākas problēmas, kad koplietošanas auto lietotājam ir jāmaksā sods par nodarījumu, ko tas nav veicis, piemēram, jāmaksā par sasistu auto. Šī situācija aktualizējusi arī jautājumu par koplietošanas platformu sasniedzamību, konkrēti – tās nevar sazvanīt, lai informētu par kādu problēmu. Un no šīs situācijas rodas jautājums – vai platformām obligāti jābūt sazvanāmām?
Juridiski padomi
06:00, 30. Dec. 2024
Autortiesību aizsardzība tiešsaistē ir svarīga ne vien tiesību īpašnieku un radošo nozaru aizsardzībai, bet arī valsts ekonomikai un informatīvās telpas drošībai. Latvijā, līdzīgi kā daudzās citās Eiropas valstīs, interneta pirātisms ir izplatīta problēma. Lai to risinātu, ir izstrādāti grozījumi Autortiesību likumā. Kas mainīsies un kas jāatceras, piemērojot šo regulējumu?
Juridiski padomi
09:00, 23. Dec. 2024
Lasītājs jautā: Pašnodarbinātais pasūtīja preci, kas bija nepieciešama pasākumam. Preci bija paredzēts piegādāt ar pakomāta starpniecību. Tā netika piegādāta laikā, līdz ar to vairāk nav nepieciešama. Kādas ir pašnodarbinātas personas tiesības šādā gadījumā? Vai preci drīkst atgriezt?
Klausies
Juridiski padomi
09:00, 23. Dec. 2024