Biznesa modeļi e-komercijā. 2. daļa
2022-01-20
Eduards Aksjoņenko, SIA “NEON PLUS” izpilddirektors, konsultants stratēģiskajos jautājumos, Banku augstskolas lektors
Veiksmīga biznesa modeļa īstenošana ilgtermiņā rezultējas peļņā. Kādi ir klientu attiecību veidi un specifiku raksturojošie biznesa modeļi, kas skaidro uzņēmuma aktivitātes un pievienotās vērtības piegādes procesu klientam?
Iepriekšējā rakstā apskatījām biznesa modeļus e-komercijā (“iBizness” 2021. gada 8. novembra raksts “Biznesa modeļi e-komercijā”), tika analizēta vairāku kanālu pārdošana atkarībā no klātienes, tiešsaistes un abu sajaukuma.
Bieži esmu pamanījis, ka tālāk aprakstītie salīdzinoši vienkāršie jēdzieni ar vieglu roku tiek jaukti. Klasiskā kļūda ir uzskatīt galapatērētāju (consumer) kā klientu (customer). Atšķirība ir tāda, ka arī valsts var būt klients, piemēram, biznesam vai tam pašam galapatērētājam – iedzīvotājam. Tāpēc ir jāapzinās, kuros biznesa modeļos pēc attiecību veida uzņēmums darbojas. E-komercijā biznesa modeļus var iedalīt kategorijās, kuru komponentes ir:
- B (Business) – bizness, uzņēmums;
- C (Consumer) – galapatērētājs, klients, fiziska persona;
- G (Government) – valdība, valsts iepirkumi;
- P (Peer) – indivīds, kas atšķirībā no patērētāja vienlaikus var būt gan pakalpojuma pircējs, gan sniedzējs.
Bizness, kas mērķorientēts uz citu biznesu jeb Business to Business (B2B) modelis – mērķauditorija e-komersantam ir cits uzņēmums, kas var būt starpnieks, kurš tālāk pārpārdod produktu patērētājam. Klasisks piemērs ir vairumtirgotājs, kas preces pasūta no cita vairumtirgotāja vai ražotāja mājaslapas, vai digitālās datubāzes, lai pārdotu to savā mazumtirdzniecības veikalā. Piemēram, “Samsung Latvia” ir reģionālais produktu izplatītājs, pie tā var iegādāties “Samsung” produkciju un tālāk to pārdot Latvijas mazumtirdzniecības tīklos (“LMT”, “Tet”, “RD Electronics” u. c.).
Nereti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļvietnē parādās informācija par kvalitātei neatbilstošas preces atsaukumu. Kā rīkoties uzņēmumam, ja tas iegādājies preci, kuru PTAC ir atsaucis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Mai. 2025
Pārmaiņu vadības kontekstā viens no populārākajiem un pretrunīgākajiem konceptiem ir “cilvēku pretestība”. Tomēr tā vietā, lai jautātu “kā samazināt pretestību?”, vērtīgāk būtu apskatīt, kāpēc rodas pretestība un kā to vadīt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mai. 2025
Reputācija ir viens no būtiskākajiem uzņēmuma nemateriālajiem aktīviem, kas ļauj piesaistīt un noturēt klientus, darbiniekus, investīcijas, kā arī sekmēt tā attīstību un konkurētspēju. Nepatiesas informācijas vai neglaimojošu ziņu izplatīšana var ne tikai samazināt uzņēmuma finanšu rādītājus, bet pat novest pie nespējas turpināt darbību. Vai tiešām internetā drīkst publicēt jebko? Kā cīnīties pret nomelnojošu ziņu izplatīšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Apr. 2025
Konflikti ierauj uzņēmējus dārgās un ilgstošās tiesvedībās, noved pie peļņas samazināšanās un pat zaudējumiem. “Principa vadīts” konflikts var apturēt uzņēmuma attīstību un veicināt tirgus nišas zaudēšanu. Kā risināt konfliktus tā, lai pēc iespējas mazāk kaitētu uzņēmumam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2025
Iekšējais audits ir būtiska organizācijas pārvaldības un kontroles sastāvdaļa. Tas palīdz nodrošināt, ka uzņēmuma procesi ir efektīvi, atbilst normatīvajiem aktiem un veicina risku vadības izveidi. Kādi ir iekšējā audita pamatprincipi un kāpēc tas nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 28. Apr. 2025
Valdes loceklim jārīkojas kā krietnam un rūpīgam saimniekam, bet kā savlaicīgi parūpēties, ka nākotnē pret viņu netiks vērsta prasība par zaudējumu piedziņu, jo viņš tāds nav bijis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Apr. 2025
Atbilstoši Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvai uzņēmumiem, uz kuriem attiecas tās prasības, ir obligāti jāveic dubultā būtiskuma novērtējums. Dubultā būtiskuma pieeja ļauj novērtēt gan uzņēmuma ietekmi uz vidi un sabiedrību, gan to, kā ārējie faktori var ietekmēt pašu uzņēmumu. Ko nozīmē “dubultais būtiskums”, kādas ietekmes un riski ir jāizvērtē?
Uzņēmuma vadība
10:00, 14. Apr. 2025
Vieni uzņēmējus uzskata par drosmīgiem cilvēkiem, jo viņi uzņemas riskus. Citi savukārt uzskata, ka uzņēmēji ir ļoti pragmatiski cilvēki, jo savus riskus ir izvērtējuši. Lai vai kā – jautājums par riskiem un risku vadību parādās gan biznesa plānos, gan vadības sanāksmēs, gan mācību grāmatās. Šajā rakstā piedāvājam trīs skatījumus uz šo svarīgo tēmu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 11. Apr. 2025
Sagatavotie Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NTPAL) grozījumi virknei mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem radījuši bažas par to, ka grozījumi radīs papildu administratīvo slogu un ierobežos brīvo konkurenci. Konkurences padomes (KP) Negodīgas tirdzniecības prakses novēršanas nodaļas vadītājas Sanitas Uljanes sagatavotajā publikācijā skaidrots, ko grozījumi nozīmēs praksē.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Apr. 2025
Lasītājs jautā: Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.2panta 2.daļā noteikts, ka publiskas personas īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošais autotransports izmantojams tikai darba pienākumu pildīšanai. Vai šie autotransporta izmantošanas noteikumi attiecas uz pašvaldības kapitālsabiedrībām, tostarp uz valdi? Vai pašvaldības kapitālsabiedrība ir “publiska persona”?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Apr. 2025
Būtisks un bieži lietots termins ilgtspējas tiesību aktos ir “vērtības ķēde”. Kas tā ir, ko ietver un kā to pielietot praktiski?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Apr. 2025
Konkurentu analīze ir būtisks solis uzņēmējdarbībā, kas palīdz noteikt tirgus tendences, identificēt iespējas un draudus, kā arī izstrādāt efektīvas stratēģijas uzņēmuma izaugsmei. Kā pareizi analizēt konkurentus, kuri aspekti ir vissvarīgākie un kā izmantot iegūto informāciju biznesa attīstībai?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Apr. 2025
Ir pagājis vairāk nekā pusgads, kopš pārtikas mazumtirgotājiem cenu zīmēs jānorāda produktu ražotājvalsts. Ne visi tirgotāji bijuši mierā ar jauno prasību, norādot, ka tas rada lieku administratīvo slogu. Par izmaiņām atbildīgā Zemkopības ministrija (ZM) skaidro, kādēļ tās bija nepieciešamas un ko darīt pārtikas mazumtirgotājiem, lai šis uzdevums nekļūtu nepanesams.
Uzņēmuma vadība
09:00, 1. Apr. 2025
Iemesli kļūt par vadītāju un pieņemt šo, kā mēdz teikt, izaicinājumu, katram ir atšķirīgi – kādu vada ambīcijas, vēlme saņemt lielāku algu vai atzinību, bet kāds cits vadītāja krēslā ir nokļuvis tāpēc, ka cita, piemērotāka kandidāta uzņēmumā nav. Tomēr reizēm cilvēki ne līdz galam apzinās, kāpēc ir uzņēmušies šo lomu un kas ir iekļauts “vadītāja komplektā”. Kā pieņemt savu vadītāja lomu un sasniegt labākos rezultātus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Mar. 2025
Ja uzņēmumā ir valde, kurā ir valdes locekļi un valdes priekšsēdētājs, rodas jautājums – vai un kā atšķiras valdes locekļa un valdes priekšsēdētāja atbildība? Skaidrojam!
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Mar. 2025