Deviņi soļi uzņēmuma dizaina brieduma paaugstināšanai
2023-12-27
Linda Zaikovska-Daukste, dizaina aģentūras “UXDA” līdzīpašniece
Kas atšķir dizaina ziņā attīstītākus uzņēmumus no mazāk attīstītiem, un kā tie ar dizaina palīdzību veicina uzņēmējdarbību? Viss ir atkarīgs no dizaina lomas uzņēmumā.
Zemākajā dizaina brieduma līmenī dizaineru darbs un atbildība robežojas ar dizaina ekrānu izveidi. Dizaina uzmanības centrā ir īstermiņa mērķis – kā padarīt produktu vai iepakojumu skaistāku. Tas atrodas uzņēmējdarbības perifērijā, bet tā loma uzņēmumā nav saistīta ar galvenajiem uzņēmējdarbības procesiem. Dizaineru ieteikumi un idejas uzņēmumā bieži vien nav pārlieku svarīgas, un pastāv neatbilstība starp to, ko produktu dizaineri rada, un to, ko izstrādātāji veido.
Uzņēmumos ar augstāko dizaina brieduma līmeni dizains ir uzņēmējdarbības stratēģijas elements. Produktu dizaina mērķis ir risināt uzņēmuma un klientu problēmas. Šāds domāšanas veids rada ilgtermiņa priekšrocības, jo dizains tiek veidots, lai sniegtu klientiem vērtību, nevis tikai uzlabotu produkta vai iepakojuma izskatu. Šajos uzņēmumos dizaineru atbildība un ietekme ir daudz plašāka, un viņu darbība ir tieši saistīta ar stratēģiskajiem procesiem. Produktu dizains ir uzņēmējdarbības centrā.
Vienīgais veids, kā virzīt uzņēmumu uz augstāko dizaina brieduma līmeni, ir izprast dizaina nozīmīgumu un pārvietot to uz biznesa stratēģijas līmeni. To spēj uzņēmuma komandas, kas sadarbojas, integrē šo pieeju un veic izpētes.
Kā attīstīt uzņēmuma dizaina briedumu?
Nenobrieduši uzņēmumi galvenokārt koncentrējas uz redzamajiem dizaina aspektiem, piemēram, digitālo produktu ekrāniem, reklāmas dizainu un citiem mārketinga līdzekļiem. Lai panāktu progresu, komandām ir jāsadarbojas, uzsverot, ka dizains sniedzas tālāk par vizuālo noformējumu, lai paaugstinātu dizaina vērtību un ietekmi visos līmeņos.
1.solis – spēku apvienošana
Svarīgi uzņēmumā veicināt sadarbības kultūru, nojaucot sienu starp dizaineriem un citām nodaļām, piemēram, mārketinga, inženieru un produktu vadības. Organizējiet dizaina apmācības, apvienojot dažādu nodaļu komandas, lai tās sadarbotos reālu biznesa problēmu risināšanā, izmantojot dizaina domāšanas metodes un veicinot kopīgu izpratni par dizaina principiem un metodoloģijām. Tas palīdz saskaņot dažādu nodaļu darbību, lai panāktu vienotu dizaina valodu un pieeju.
Elektriskie skrejriteņi, velosipēdi, elektrovelosipēdi un citi ar elektrību darbināmi rīki arvien biežāk parādās transporta risinājumu sarakstā. Tie ir praktisks, funkcionāls un videi draudzīgs veids, kā darba devēji var nodrošināt ātru un elastīgu pārvietošanos pilsētā. Kā šie līdzekļi ietekmē darba ikdienu? Kādas ir to priekšrocības, ar kādiem izaicinājumiem jārēķinās un kā tos pārdomāti ieviest darba vidē?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Jūn. 2025
Eiropas Savienības (ES) starptautiskās konkurētspējas veicināšanai šobrīd tiek pieņemti vairāki normatīvie akti, kas vienkāršo esošos noteikumus un samazina administratīvo slogu. Ilgtspēja ir viena no jomām, kuru skar šie vienkāršošanas pasākumi. Kas šobrīd notiek ar ilgtspējas ziņojumiem un kādas izmaiņas vēl gaidāmas?
Uzņēmuma vadība
09:00, 25. Jūn. 2025
Bez lielākām vai mazākām domstarpībām neiztikt nevienā dzīves jomā, arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 3.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 16. Jūn. 2025
Mūsdienu nestabilajā ekonomiskajā vidē nenoteiktība ir vienīgā nemainīgā parādība. Neatkarīgi no tā, cik liels uzņēmums tiek vadīts, jebkura uzņēmuma ikdienā pastāv dažāda veida riski – stratēģiskie, finanšu, darbības un reputācijas. Kas ir risku novērtēšanas matrica, un kā to lietot?
Uzņēmuma vadība
06:00, 9. Jūn. 2025
Jēdziens “attālinātais darbs” vairs nerada ne pārsteigumu, ne izbrīnu. Publiskajā telpā plaši apspriests, vai un cik bieži darbiniekiem jāatrodas birojā, kā arī analizētas attālinātā darba priekšrocības un trūkumi. Taču arī attālināts darbs tiek veikts konkrētā fiziskā vietā, visbiežāk – darba veicēja dzīvesvietā: mājā vai dzīvoklī. Vai dzīvesvietā ir atļauts reģistrēt saimniecisko darbību, un kādas var būt šādas rīcības sekas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 26. Mai. 2025
Darba vidē konflikti nav retums – tie var rasties atšķirīgu vērtību, prioritāšu, komunikācijas stilu vai vienkārši dažādas informācijas interpretācijas dēļ. Taču ne visi konflikti attīstās vienādi. Kas notiek brīdī, kad saruna no viedokļu apmaiņas pāriet cīņā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Mai. 2025
Vairums grāmatvežu ir saskārušies ar situāciju, ka Valsts ieņēmumu dienesta konsultanti telefoniski sniedz atšķirīgus skaidrojumus uz vienu un to pašu jautājumu. Kāpēc tā notiek? Kā uzņēmumam rīkoties, ja tiek saņemti pretrunīgi skaidrojumi? Vai uz telefoniski sniegtām konsultācijām var paļauties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 20. Mai. 2025
Globalizācijas laikmetā uzņēmējdarbība arvien retāk aprobežojas ar vienas valsts robežām – kapitāla, zināšanu un cilvēkresursu brīva kustība kļuvusi par normu. Arī Latvijas komercsabiedrību valdēs arvien biežāk tiek iecelti ārvalstu pilsoņi. Šī prakse paver plašākas iespējas uzņēmumu izaugsmei un konkurētspējai, taču vienlaikus rada virkni praktisku un tiesisku jautājumu. Kam jāpievērš uzmanība, ja valdē tiek iecelts ārzemnieks?
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Mai. 2025
Darījumu vidē ierasts, ka puses līgumā vienojas arī par summas apmaksas veidu, proti, kādā veidā un apjomā tiks izpildītas uzņemtās saistības. Parasti apmaksa tiek noteikta divos veidos: kā priekšapmaksa pirms darījuma izpildes vai kā pēcapmaksa pēc darījuma izpildes. Taču mēdz būt arī gadījumi, kad darījumu partneri izvēlas citu norēķinu veidu, proti, dalītos maksājumus.
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mai. 2025
Lasītājs jautā: Individuālais komersants (IK) nodarbojas ar lauksaimniecību – aitkopību un sieru ražošanu. Vai īpašniece var noslēgt darba līgumu ar IK, proti, izveidot darba attiecības ar sevi?
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Mai. 2025
Iekļaujoša līderība nav par laimīgiem uzņēmuma darbiniekiem, jo ne viss, kas dara darbiniekus laimīgus, ir noderīgs uzņēmumam, piemēram, neproduktīvas socializēšanās sapulces. Tomēr darbinieki, visticamāk, jutīsies apmierināti, ja viņiem būs iespēja atklāti apspriest idejas, dalīties zināšanās, izmantot pieredzi, lai veicinātu uzņēmuma darbības efektivitāti, kā arī ja viņiem būs iespēja mācīties no citu kolēģu pieredzes un veicināt profesionālo izaugsmi. Kā nodrošināt iekļaujošu līderību uzņēmumā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 13. Mai. 2025
Valdes locekļa statuss uzņēmumā nav tikai ieraksts komercreģistrā – tas sevī ietver arī reālu atbildību, īpaši nodokļu jomā. Kādos gadījumos Valsts ieņēmumu dienests var atzīt personu par riska personu, un kā rīkoties, lai no šāda statusa izvairītos?
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Mai. 2025
Valdes loceklim savu darba pienākumu veikšanai rodas dažādi izdevumi. Kādi izdevumi tiek uzskatīti par uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem, bet kādi – par valdes locekļa labumu, kam jāpiemēro attiecīgi nodokļi? Piemēram, vai dārga uzvalka iegāde uzskatāma par reprezentācijas izdevumiem, ja valdes loceklim jādodas vizītē pie Valsts prezidenta?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Mai. 2025
Nereti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļvietnē parādās informācija par kvalitātei neatbilstošas preces atsaukumu. Kā rīkoties uzņēmumam, ja tas iegādājies preci, kuru PTAC ir atsaucis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Mai. 2025
Pārmaiņu vadības kontekstā viens no populārākajiem un pretrunīgākajiem konceptiem ir “cilvēku pretestība”. Tomēr tā vietā, lai jautātu “kā samazināt pretestību?”, vērtīgāk būtu apskatīt, kāpēc rodas pretestība un kā to vadīt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mai. 2025