Kā praktiski izmantot “LEGO® SERIOUS PLAY®” metodi uzņēmumā?
2023-11-03
Miķelis Bendiks, fasilitators, konsultants un procesu vadības eksperts
Izrādās, ka klucīši domāti ne vien mazākiem un lielākiem bērniem, bet arī nopietniem biznesa cilvēkiem. “LEGO® SERIOUS PLAY®” metode ir interesants veids problēmsituāciju risināšanā, kurā iesaistās uzņēmuma darbinieki un vadība. Tāpēc vaicājām šīs spēles vadītājam, kādos gadījumos izmantot šo tehniku, bet kādos – labāk meklēt citus problēmas risināšanas veidus?
Šo metodi var izmantot dažādos veidos, kamēr tiek ievēroti galvenie priekšnosacījumi.
Jāņem vērā, ka katra iestāde ir individuāla, tāpēc ne vienmēr visiem derēs vienas metodes.
Kad var un vajag izvēlēties šo metodi
Problēmas, kuras ir izdevies atrisināt:
- valsts pārvaldes iestādei stratēģijas izstrādes procesā ar “LEGO®” tika veidotas vīzijas un vēlamā nākotnes stāvokļa modeļi;
- Fintech uzņēmumam vadības grupa kopīgi izveidoja organizācijas vērtības, misijas un vīzijas formulējumu;
- informācijas tehnoloģiju (IT) pakalpojumu sniegšanas kompānija izmantoja šo metodi, lai kopīgi ar savu klientu definētu jauna pakalpojuma prasības, mērījumus un kopējo vienošanos par pakalpojuma sniegšanu;
- Eiropas Savienības organizācijai ar “LEGO®” tika definēti galvenie reģionālo vadītāju izaicinājumi un modelēti organizācijas atbalsta mehānismi vadītājiem;
- ražošanas uzņēmuma noliktavas, ražotnes un pārdošanas komandas kopīgi izveidoja visa procesa modeli, lai identificētu uzlabojumu iespējas.
Domstarpības un viedokļu sadursmes ir normāla parādība ne tikai ikdienas dzīvē, bet arī uzņēmējdarbībā. Kā izpaužas konflikta 5.līmenis, kāda ir iesaistīto pušu motivācija, kā to atpazīt un kā rīkoties, lai novērstu turpmāku konflikta eskalāciju?
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Nov. 2025
Uzņēmējdarbībā ir svarīgi sasniegt augstu produktivitāti – ar mazākiem resursiem paveikt vairāk. Tas ļauj uzņēmumam ieguldīt attīstībā, algot darbiniekus un radīt jaunas preces. Kā uzņēmumā mērīt produktivitāti?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Nov. 2025
Vācijā dibinātais starptautiskais veikalu tīkls “Lidl” atkārtoti nokļuvis uzmanības centrā pēc Francijas apelācijas tiesas 2025.gada 4.jūlija sprieduma. Tiesa pieņēma plaši apspriestu spriedumu, nosakot, ka mazumtirdzniecības veikalam “Lidl” kā kompensācija konkurentam, Francijas veikalu tīklam “Intermarché”, jāmaksā 43 milj. eiro. Kompensācija saistīta ar “Lidl” negodīgu konkurenci un patērētājus maldinošu komercpraksi.
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Nov. 2025
Uzņēmējdarbībā viens no nevēlamākajiem scenārijiem ir ilgstošs strīds vai pat tiesvedība ar Valsts ieņēmumu dienestu. Lai no šādām situācijām izvairītos, ir jāzina, kā notiek nodokļu pārbaudes, kādi ir to posmi un biežākie iemesli, kas rada domstarpības ar nodokļu administrāciju. Kādi ir būtiskākie nodokļu pārbaužu veidi, kā izvairīties no nodokļu strīdiem un kā tos sekmīgāk risināt?
Uzņēmuma vadība
09:00, 30. Okt. 2025
Ātrā mode, lielas atlaides un vēl lielāki sodi. E-komercijas platformai “Shein” Francijā dārgi jāmaksā par “atlaidēm”, kas lielākoties izrādījās maldinošas. Kas jāievēro, lai atlaides tiktu norādītas korekti?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Okt. 2025
Cenu politika ir viens no stratēģiski svarīgākajiem uzņēmuma instrumentiem, kas ietekmē ienākumus, konkurētspēju tirgū un klientu uztveri par produkta vai pakalpojuma vērtību. Tā nav tikai matemātisks aprēķins, bet stratēģiska izvēle, kas jābalsta tirgus izpētē, klientu vajadzību izpratnē, konkurences analīzē un radītajā vērtībā. Biežākās kļūdas rodas, ja uzņēmumi vērtē tikai izmaksas vai konkurentus, ignorējot klienta uztveri un tirgus dinamiku.
Uzņēmuma vadība
06:00, 27. Okt. 2025
Mikroagresija ir sīkas, bieži šķietami nenozīmīgas darbības vai izteikumi, kas kopumā grauj uzticēšanos, iekšējo vidi un darbinieku labbūtību. Ilgtermiņā tas samazina arī darba produktivitāti, palielina stresu, samazina motivāciju, paaugstina darbinieku mainību un var pat kaitēt uzņēmuma reputācijai. Tāpēc ir svarīgi atpazīt mikroagresijas un mērķtiecīgi tās risināt. Kas ir mikroagresija un kā vadītājam to atpazīt un novērst?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Okt. 2025
Savlaicīgi pamanīti brīdinājuma signāli var pasargāt uzņēmumu no sadarbības ar partneriem, kuriem ir finanšu grūtības un iespējama drīza maksātnespēja. Kādiem galvenajiem finanšu, uzvedības un nozares signāliem pievērst uzmanību un kā rīkoties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Savienībā 2027.gadā paredzētas vērienīgas izmaiņas noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas jomā. Kamēr Eiropā tikai gatavojas šo izmaiņu ieviešanai, Latvijā jau drīzumā gaidāmi pamatīgi grozījumi Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā. Kā šīs izmaiņas ietekmēs uzņēmumus un finanšu sektoru?
Uzņēmuma vadība
06:00, 23. Okt. 2025
Eiropas Komisija ir uzsākusi procedūru pret tiešsaistes tirdzniecības platformu “AliExpress” par iespējamu Digitālo pakalpojumu akta noteikumu pārkāpumu, kas platformai var izmaksāt vairākus miljardus eiro. Kāds ir Eiropas Komisijas tiesiskais pamats tā rīkoties, kādus pārkāpumus izdarījusi tirdzniecības platforma un ko no šīs situācijas var mācīties uzņēmumi Latvijā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 21. Okt. 2025
Finanšu riski ir neatņemama uzņēmējdarbības sastāvdaļa, kas ietekmē ikvienu uzņēmumu neatkarīgi no tā lieluma vai nozares. Tie var izpausties kā neparedzēti izdevumi, zaudējumi valūtas kursu svārstību dēļ, klientu maksātnespēja vai kredītu sadārdzinājums. Uzņēmumam, kas apzinās un pārvalda finanšu riskus, ir lielākas iespējas saglabāt stabilitāti un nodrošināt ilgtspējīgu izaugsmi. Kā finanšu riskus iespējams novērtēt un mazināt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Okt. 2025
Lai saprastu, kā no laba vadītāja nekļūt par sliktu, vispirms būtu jāsaprot, kādas ir laba vadītāja pazīmes. Pirms daudziem gadiem kādā “Harward Business Review” rakstā izlasīju, ka labs vadītājs drīzāk ir izņēmums kā likums. No vienas puses šāda atziņa nav nedz iepriecinoša, nedz uzmundrinoša, no otras puses – tā ir apliecinājums vadītāja darba grūtumam un tam, cik daudz pūļu varētu būt jāiegulda, lai kļūtu par labu vadītāju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Okt. 2025
Preces vai pakalpojuma cenas noteikšana ir viens no svarīgākajiem uzņēmuma stratēģiskajiem lēmumiem, jo tā ietekmē gan peļņas līmeni, gan konkurētspēju, gan arī to, vai klients vispār izvēlēsies konkrēto preci. Kā noteikt cenu savam produktam un kas jāņem vērā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Okt. 2025
Lai uzņēmums veiksmīgi darbotos un varētu attīstīties, nepieciešams sasniegt katra uzņēmuma mērķus – lielāku peļņu, vairāk klientu. Bet kā novērtēt, vai centieni ir efektīvi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Okt. 2025
Digitālās tirdzniecības laikmetā Ķīnas e-komercijas platformas – “AliExpress”, “Taobao”, “JD.com” un citas – ir kļuvušas par globāliem tirgus spēlētājiem, kas piedāvā milzīgu preču klāstu par pievilcīgām cenām. Tomēr šīs platformas rada arī nopietnus izaicinājumus Eiropas uzņēmumiem un pircējiem, īpaši saistībā ar viltotu preču izplatību, intelektuālā īpašuma tiesību pārkāpumiem un drošību. Vai uzņēmējs var cīnīties ar Ķīnas uzņēmumiem, ja tiek viltots viņa produkts?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Sep. 2025