Lietišķā etiķete pandēmijas apstākļos
2021-12-30
Olga Kazaka, "A. W. Olsen & Partners", partnere, "Pirmās PR grāmatas" autore, LU docente
Klausies
Pandēmija ir transformējusi vairākus svarīgus lietišķās saskarsmes elementus. Etiķetes pamatā vienmēr ir loģika un abpusēja ērtība, jo tas ir principu kopums, kas ļauj pastāvēt līdzās. Lietišķā etiķete ietver neskaitāmus signālus, ko nolasa otra puse un kas veido iespaidu par konkrēto cilvēku. Kādas svarīgas nianses pašlaik ir jāņem vērā, lai nesabojātu savu reputāciju un attiecības ar sadarbības partneriem un klientiem?
Bez rokasspiedieniem un klātienes sarunām par sīkumiem
Spilgta pārmaiņa lietišķajā saskarsmē, kas iepriekš lika atstāt privāto dzīvi ārpus biroja, ir jaunā tendence atklāti runāt par savu un rūpēties par citu pašsajūtu. Slikta pašsajūta vairs nav darbinieka paša darīšana, tagad sabiedriskās uzvedības normas ietver jauno patiesumu: pavēstīšana par savu pašsajūtu vairs netiek uztverta kā nevietā pausta informācija vai vājuma izpausme.
Agrāk pat sīkāko darījuma detaļu saskaņošanai bija vajadzīga klātienes tikšanās – tāds saskarsmes formāts bija pašsaprotams. Koronavīruss ir radikāli mainījis situāciju, jau otro gadu klātienes tikšanos skaits ir samazināts līdz minimumam, klienti ir pieraduši vissvarīgākās nianses apspriest tiešsaistē. Diezgan reti būs piedienīgi pat tikai piedāvāt tikšanos klātienē.
Uzstājīgs aicinājums uz klātienes tikšanos sarunbiedram var sagādāt diskomfortu, pārliecību, ka nerūp viņa drošība. Ja organizācija turpina apzināti sabotēt šābrīža ierobežojumus un izlikties, ka nekas nenotiek, daudziem klientiem un sadarbības partneriem tas ir noteikts brīdinājuma karodziņš: “Ja viņi neievēro noteikumus šajos jautājumos, vai viņi būs godīgi un atbildīgi citādā ziņā? Un vai mūsu reputācijai nekaitēs sadarbība ar šādu bezatbildīgu uzņēmumu?” Tāpēc, pat ja pašlaik oficiālie ierobežojumi neaizliedz tikties klātienē, par normu ir kļuvis piedāvāt izvēli – klātienē vai tiešsaistē.
Dažādos pētījumos secināts, ka uzņēmumu augstākā līmeņa vadošos amatos joprojām dominē vīrieši. Tajā pašā laikā – sieviešu kvalifikācijas un izglītības līmenis nebūt nav zemāks kā vīriešiem. Lai mainītu šo fenomenu, Eiropas Savienībā pieņemta direktīva, kas publiskajā telpā jau nodēvēta par “sievietes valdē” direktīvu. Kāpēc šāda direktīva tapusi un kāda ietekme no tās sagaidāma?
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Aug. 2024
Katra jauna tehnoloģija izmaina gan sabiedrības paradumus, gan biznesa procesus. Kopš mākslīgā intelekta risinājumi ir kļuvuši pieejami ikvienam, arvien biežāk tiek diskutēts par to, kā digitālās tehnoloģijas mainīs vadītāju un darbinieku darbu uzņēmumos un organizācijās.
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Aug. 2024
Biznesā, tāpat kā dzīvē, ir izvēles un iespējas. Ja dzīvē iespējas un izvēles ir atkarīgas no dažādu apstākļu sakritības un saistāmas ar cilvēka rīcību, tad biznesā iespējas izvēlēties var nostiprināt arī līgumiski, slēdzot opciju līgumus.
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Aug. 2024
Lai nodrošinātu produktu ražošanu augstā kvalitātē, uzņēmumā nepieciešama kvalitātes vadības sistēma. Kādi izaicinājumi un to iespējamie risinājumi sagaida mazos un vidējos uzņēmumus, ieviešot kvalitātes vadības sistēmu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Aug. 2024
Statistiskā procesu vadība ir viens no līdzekļiem, kas palīdz pārraudzīt procesu “uzvedību”. Tā ietver statistikas metožu pielietošanu, lai mērītu un analizētu procesu variācijas. Vai un kādos gadījumos to pielietot? Vai tā palīdz uzņēmumam kļūt efektīvākam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jūl. 2024
Vēl joprojām par ilgtspēju tiek runāts daudz, turklāt – visās jomās. Kā ilgtspējas risku novērtējums palīdz sagatavoties biznesa partneru prasībām ilgtspējas jomā? Kā apzināt savas ietekmes mērogu un tvērumu attiecībā un vidi un ilgtspēju? Kā identificēt, novērtēt un pārvaldīt savus ilgtspējas riskus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 22. Jūl. 2024
Lasītājs jautā: Vai darbiniekam, kam ir piešķirtas uzņēmuma daļas, ir tiesības tikai uz dividendēm, kamēr esošajiem dalībniekiem saglabājas līdzšinējais tiesību apjoms? Kādi dokumenti jāsagatavo, ja uzņēmums vēlas ieviest daļu kategorijas?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Jūl. 2024
Latvijā aizvien vairāk uzņēmumu ievieš kvalitātes sistēmu, par to liecina strauji pieaugošais to uzņēmumu skaits, kas ir sertificēti saskaņā ar ISO 9000 sērijas standartiem. Tas, galvenokārt, saistīts ar savstarpējās uzņēmumu konkurences un klientu prasību pieaugumu. Kas ir ISO standarts un ko tas nozīmē uzņēmumam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Jūl. 2024
Vispārpieņemta definīcija apzīmē reputāciju kā labas attiecības starp uzņēmumu un tā darbiniekiem un klientiem, kas tieši saistīti ar uzņēmuma peļņas iespējām. Ikdienā ar šo jēdzienu un tā uzturēšanas nepieciešamību saskaras teju ikviens. Vienlaikus tas kā mēraukla tiek izmantots arī dažādās nozarēs kā juridisks standarts, ne tikai kā mantiska vērtība. Apskatām piemērus, kur nevainojamai reputācijai ir īpaši svarīga nozīme un kā šīs vērtības aizsargāt.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Jūl. 2024
Termins “ārpakalpojums” jau daudzus gadus biznesa aprindās nav uzskatāms par jaunvārdu. Ārējos pakalpojumu sniedzējus dažādu savu biznesa procesu nodrošināšanai jau izmanto daudzi uzņēmumi, un arvien parādās jaunas iespējas. Tomēr nerimst arī diskusijas par to, kādos gadījumos ārpakalpojums ir laba izvēle un kad – ne? Kādi var būt riski un kādi ieguvumi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 1. Jūl. 2024
Lasītājs jautā: Vienam īpašniekam pieder seši uzņēmumi. Divi no tiem ir liela mēroga uzņēmumi, kuriem grāmatvedību kārto grāmatvedis, savukārt pārējiem uzņēmumiem grāmatvedību kārto valdes loceklis. Ņemot vērā, ka valdes loceklis vairāk nevēlas iesaistīties grāmatvedības procesos, uzņēmumi grāmatvedības kārtošanu vēlas uzticēt lielā uzņēmuma grāmatvedim. Kā šādā situācijā rīkoties, lai nerastos nodokļu riski? Vai lielā uzņēmuma grāmatvedis drīkst kārtot saistītā uzņēmuma grāmatvedību?
Uzņēmuma vadība
09:00, 26. Jūn. 2024
2024.gada 25.aprīlī Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas pārstāvji prezentēja ekonomikas pārskatu par Latviju. Ziņojumā tika norādīts, ka nepieciešams attīstīt konkurences stiprināšanu banku sektorā un kapitāla tirgus padziļināšanu, kā arī biznesa dinamiku un inovāciju attīstību, ēnu ekonomiku, konkurenci, valsts uzņēmumu darbību un kvalificēta darbaspēka trūkuma mazināšanu. Uzņēmumu konkurētspējas paaugstināšana ir vitāli svarīga. To var panākt ar dažādu rīku palīdzību, viens no tādiem ir kvalitātes vadības sistēmu ieviešana un to sertifikācija.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Jūn. 2024
Publiskā iepirkuma procedūras mērķis ir nodrošināt valsts budžeta līdzekļu efektīvu izlietojumu un pretendentu vai kandidātu sāncensības rezultātā saņemt labāko piedāvājumu, ko nodrošina to brīva konkurence. Kas jāatceras un jāievēro, lai dalība iepirkumos būtu godīga?
Uzņēmuma vadība
06:00, 20. Jūn. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums vēlas vienam dalībniekam piešķirt dažādu kategoriju daļas. Vai uzņēmums tā drīkst rīkoties?
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Jūn. 2024
Atkritumi rodas visiem – mājsaimniecībām, uzņēmumiem, iestādēm. Kā pareizi tos apsaimniekot, lai nenodarītu ļaunumu ne sev, ne citiem, ne videi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Jūn. 2024