Organizācijas kultūra un pārmaiņu vadība
2022-02-28
Arta Biruma, SIA "Domenikss" valdes locekle
Klausies
Organizācijas kultūra, dēvēta arī par uzņēmuma kultūru, ietver kopīgas vērtības, attieksmi un praksi un būtībā sniedz priekšstatu par organizācijas personību. Spēcīga kultūra piesaista amatiem pareizos kandidātus, kuri ir ieinteresēti kopīgi sasniegt mērķus. Kādi ir četri tipiskākie kultūru veidi organizācijās mūsdienās, un kāpēc tas ir tik svarīgi?
Saskaņā ar “Glassdoor” pētījumu 77% pieaugušo pirms pieteikšanās uz vakanto amatu novērtē tieši uzņēmuma kultūru, un 56% uzskata, ka tā pat ir svarīgāka par atlīdzību, tādējādi gāžot pastāvošo stereotipu, ka visu nosaka atalgojums. Tomēr organizācijas kultūra nav statisks elements, tā mainās, ņemot vērā organizācijas nākotnes misiju un redzējumu. Ir jāizvērtē, vai pastāvošā kultūra nebuksē vēlamo attīstību. Tai arī jāiet roku rokā ar pasaules tendencēm darba tirgū, jo tikai tā var uzrunāt talantīgākos darbiniekus, un, protams, jāuzklausa darbinieku un struktūrvienību vēlmes par to, kādas pārmaiņas organizācijā tie gaida. Šobrīd ir labs laiks arī, lai vērotu, kā uzņēmumi maina savu kultūru, pielāgojoties pēcpandēmijas laikam.
Organizācijas kultūru veidi
Visbiežāk iezīmējas četri tipiskākie kultūru veidi, un tie savā starpā pārklājas, veidojot unikālu kultūru uzņēmumā. Piemēram, tā sauktā klana kultūra bieži vērojama start-up un mazos uzņēmumos, kur prioritātes ir sadarbība un komunikācija, vadība iedrošina darbiniekus runāt par to, ko viņi novērtē uzņēmumā, ko vēlētos mainīt, uzklausa darbinieku idejas, kas varētu palīdzēt tālākā rīcībā. Sajūta ir, kā strādājot ģimenes lokā, nepastāv hierarhija, vadītāji drīzāk ir mentori, kas palīdz sasniegt individuālos un kolektīvos mērķus. Šāda kultūra ir nepiespiesta – tiek piedāvāts elastīgs darba laiks un strādāšana attālināti.
Vēl viens kultūras veids, kur komunikācija ar darbiniekiem uzskatāma par prioritāti, ir adhokrātijas kultūra. Atšķirība ir tajā, ka te augstāk vērtē tieši spēju domāt “out of the box” un radīt konkurētspējīgas idejas. Darbiniekiem jāpalīdz uzņēmumam būt pirmajam, kas rada ko nozīmīgu, kamēr citi uzņēmumi pat vēl nav par to iedomājušies. Šāda kultūra vērojama, piemēram, “Google” vai “Apple”. Uzņēmumus raksturo risku uzņemšanās, radoša enerģija un spēja izdarīt to, kas iepriekš vēl nav darīts. Adhokrātijas kultūra ir ierasta mainīgajā tehnoloģiju nozarē, kurā regulāri izstrādā un izlaiž jaunus produktus. Ļoti atšķirīga no iepriekš uzskaitītajām ir tirgus kultūra. Te fokuss ir uz rentabilitāti, ārējiem panākumiem, nevis iekšējo apmierinātību. Katra darbība, amats uzņēmumā ir ar mērķi sasniegt izvirzīto lielo mērķi.
Mūsdienās sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un ilgtspējīgam attīstības modelim. Sertificēts ekomarķējums ir būtisks solis uz ilgtspējīgu attīstību un patērētāju informētību par videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Apr. 2024
Pēdējo 5 gadu laikā būtiski attīstījušās spēļu un spēļošanas industrijas, kas piedāvā jaunus veidus, kā apgūt kompetences, vieglāk atcerēties jaunu informāciju, panākt cilvēku uzmanību. Taču starptautisku pētījumu ietvaros ļoti skaidri atspoguļojas arī nopietno spēļu nozīmīgā loma organizāciju dzīvē.
Reklāmraksts
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Apr. 2024
E-komercija ir pakalpojumu un preču pirkšana un pārdošana tiešsaistē – interneta vidē, aplikācijās, sociālo tīklu vietnēs. Pastāv uzskats, ka uzņēmuma veiksmīgai attīstībai mazumtirdzniecības segmentā bez tās neiztikt. E-komercija uzņēmumā var būt gan vienīgais, gan papildu pārdošanas kanāls. Kādu pārdošanas stratēģiju izvēlēties un kad ieteicams izmantot e-komerciju? Kādas iespējas tā paver?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Apr. 2024
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024
Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgu sadarbību komersantu starpā. Šī jautājuma nonākšanu dienaskārtībā diktē galvenokārt Eiropas Savienības līmenī pieņemtais priekšlikums direktīvai par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2024
Turpinot janvārī aizsākto tēmu par uzņēmumu ilgtspējas jautājumiem, apskatīsim uzņēmumu ietekmi uz apkārtējo vidi, kas ir fundamentāla ilgtspējas daļa.
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Feb. 2024
Jebkurā uzņēmumā neatņemama komercdarbības sastāvdaļa ir darījumu slēgšana. Šajā procesā var būt iesaistītas vairākas personas. Ierasti uzņēmuma vārdā līgumus slēdz paraksttiesīgie valdes locekļi, prokūristi vai komercpilnvarnieki. Kādos gadījumos valdes loceklis ir atbildīgs arī par tiem līgumiem, kurus viņš personīgi nav parakstījis? Kā mazināt atbildības iestāšanās riskus, lai izvairītos no iespējamiem strīdiem un sarežģījumiem nākotnē?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Feb. 2024
Laikā, kad visapkārt arvien straujāk notiek pārmaiņas, arī uzņēmumos biežāk izskan jautājums – varbūt vajag mainīt stratēģiju? Ko nozīmē stratēģijas maiņa, kā to īstenot?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Feb. 2024
Vai tas, ka valdes loceklis balso “pret”, ietekmē viņa turpmāko amata pildīšanas gaitu? Vai balsošana “pret” atbrīvo valdes locekli no atbildības par pieņemto lēmumu, ja uzņēmumā ir vairāki valdes locekļi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Jan. 2024
Lasītājs jautā: Uzņēmums bija sarunājis iegādāties intelektuālā īpašuma objektu – patentētu dizainu. Tika uzsākta dokumentu noformēšana, parakstīti dokumenti. Vēlāk izrādījās, ka šajā starpposmā intelektuālā īpašuma objekta sākotnējam īpašniekam tika atņemtas tiesības uz šo dizainu, jo tās nebija atjaunotas. Kāda ir paša uzņēmuma atbildība par to, ka starpposmā netika pārbaudīta aktuālā informācija? Šī dizaina pārdevējs uzstāj, ka viņam nav bijusi informācija par to, ka viņam atņemtas tiesības uz konkrēto dizainu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Jan. 2024