Scenāriju plānošana biznesā
2022-01-03
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Klausies
Kinoindustrijā ir pieņemts, ka ikviens jaunas filmas projekts sākas ar scenāriju. Atbilstoši tam tiek piemeklēti aktieri, filmēšanas vietas un rekvizīti, bet atbilstoši filmas budžetam un režisora iecerēm scenārijs var tikt izmainīts uz vienu vai citu pusi. Uzņēmējdarbībā līdzīgiem mērķiem kalpo stratēģija un biznesa plāns. Bet šo to uzņēmēji varētu mācīties un pārņemt savā praksē arī no kinoindustrijas, piemēram, scenāriju veidošanu.
Viens scenārijs vai vairāki?
Pirmsākumos viss bija vienkārši – kāds bija scenārijs, tādu filmu arī veidoja. Taču, attīstoties televīzijai un seriālu kultūrai, mainījās arī pieeja, kā strādā scenāriju autori. Seriāliem scenāriji tika rakstīti jau darba gaitā, un, lai radītu lielāku intrigu skatītājos vai lai reaģētu uz mainīgajiem apstākļiem filmēšanas laukumā, autori vienam darbam varēja radīt vairākus scenārijus – kādu ar laimīgām beigām, citu ar dramatisku izskaņu. Intriga, kā stāsts beigsies, bieži saglabājās līdz pat sērijas pirmizrādei vai tiešraidei.
Arī biznesā bieži izrādās, ka ar vienu plānu nav pietiekami. Ārējā vidē ir daudz nezināmu un grūti prognozējamu notikumu. Arī pašu spējas tikt galā ar situācijām vai izaicinājumiem var izrādīties dažādas. Lai šo neskaidrību un daudzveidību atspoguļotu savā stratēģijā, scenāriju pieeja var būt ļoti noderīga.
Biznesā par scenāriju varētu saukt skatījumu uz iespējamo nākotnes notikumu attīstību noteiktās kopsakarībās, ņemot par atskaites punktu pašreizējo situāciju. Vienkāršāk sakot – kā būtu, ja būtu? Un scenāriju plānošanas pieeja biznesā paredz, ka scenāriji var būt vairāki.
Optimistiskie un pesimistiskie scenāriji
Cilvēki visbiežāk uz pasauli skatās katrs caur savu prizmu. Vieni ir optimisti, tāpēc saskata dažādas iespējas. Savukārt citi ir apdomīgi vai skeptiski, tāpēc vairāk pievērš uzmanību iespējamām problēmām un riskiem. Jebkurā darba kolektīvā un vadības komandā ir sastopami gan vieni, gan otri.
Arī uzņēmumu vadītāji mēdz būt dažādi. Vieni izvirza ambiciozus mērķus un ir gatavi riskēt, un par to ir bažīgi piesardzīgākie kolēģi. Tikmēr citi vadītāji ir pārlieku piesardzīgi, un par to nebūs sajūsmā straujākie un drosmīgākie darbinieki. Panākt vienošanos par vienu vienīgu plānu var būt sarežģīti gan vienā, gan otrā gadījumā. Tomēr katra kolēģa zināšanas un prasmes ir vērtīgs resurss, un tas būtu jāizmanto uzņēmuma labā, nevis ar to jācīnās. Tāpēc viena no pieejām scenāriju plānošanā paredz izstrādāt vismaz divus scenārijus, no kuriem viens būtu optimistiskāks un otrs – piesardzīgāks.
Lasītājs jautā: Bieži dzirdēts, ka dokumentus drīkst parakstīt tikai ar zilas krāsas pildspalvu, jo, parakstot ar melnu, oriģināls neatšķirsies no kopijas. Tomēr mūsdienās arī ar zilu krāsu parakstītu dokumentu kopijas ir krāsainas, un tās ir grūti atšķirt no oriģināla. Vai normatīvie akti nosaka, ar kādas krāsas pildspalvu jāparaksta dokumenti? Vai ir kādi ierobežojumi tintes izvēlē?
Uzņēmuma vadība
09:00, 24. Apr. 2024
Dzīves laikā cilvēks pieņem dažādus svarīgus un pārdomātus lēmumus. Viens no tiem ir automobiļa iegāde, kas saistās ar rūpīgu un izsvērtu analīzi par to, kāds auto ir vispiemērotākais. Kas būtu jāņem vērā, lai iegādātos tiešām labu automašīnu? Kas būtu jānodrošina pārdevējam un kādas tiesības ir pircējam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 22. Apr. 2024
Mūsdienās sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un ilgtspējīgam attīstības modelim. Sertificēts ekomarķējums ir būtisks solis uz ilgtspējīgu attīstību un patērētāju informētību par videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Apr. 2024
Pēdējo 5 gadu laikā būtiski attīstījušās spēļu un spēļošanas industrijas, kas piedāvā jaunus veidus, kā apgūt kompetences, vieglāk atcerēties jaunu informāciju, panākt cilvēku uzmanību. Taču starptautisku pētījumu ietvaros ļoti skaidri atspoguļojas arī nopietno spēļu nozīmīgā loma organizāciju dzīvē.
Reklāmraksts
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Apr. 2024
E-komercija ir pakalpojumu un preču pirkšana un pārdošana tiešsaistē – interneta vidē, aplikācijās, sociālo tīklu vietnēs. Pastāv uzskats, ka uzņēmuma veiksmīgai attīstībai mazumtirdzniecības segmentā bez tās neiztikt. E-komercija uzņēmumā var būt gan vienīgais, gan papildu pārdošanas kanāls. Kādu pārdošanas stratēģiju izvēlēties un kad ieteicams izmantot e-komerciju? Kādas iespējas tā paver?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Apr. 2024
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024
Arvien aktuālāks kļūst jautājums par ilgtspējīgu sadarbību komersantu starpā. Šī jautājuma nonākšanu dienaskārtībā diktē galvenokārt Eiropas Savienības līmenī pieņemtais priekšlikums direktīvai par uzņēmumu pienācīgu rūpību attiecībā uz ilgtspēju.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2024
Turpinot janvārī aizsākto tēmu par uzņēmumu ilgtspējas jautājumiem, apskatīsim uzņēmumu ietekmi uz apkārtējo vidi, kas ir fundamentāla ilgtspējas daļa.
Uzņēmuma vadība
06:00, 19. Feb. 2024
Jebkurā uzņēmumā neatņemama komercdarbības sastāvdaļa ir darījumu slēgšana. Šajā procesā var būt iesaistītas vairākas personas. Ierasti uzņēmuma vārdā līgumus slēdz paraksttiesīgie valdes locekļi, prokūristi vai komercpilnvarnieki. Kādos gadījumos valdes loceklis ir atbildīgs arī par tiem līgumiem, kurus viņš personīgi nav parakstījis? Kā mazināt atbildības iestāšanās riskus, lai izvairītos no iespējamiem strīdiem un sarežģījumiem nākotnē?
Klausies
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Feb. 2024
Laikā, kad visapkārt arvien straujāk notiek pārmaiņas, arī uzņēmumos biežāk izskan jautājums – varbūt vajag mainīt stratēģiju? Ko nozīmē stratēģijas maiņa, kā to īstenot?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 5. Feb. 2024