Veselības veicināšanas tendences uzņēmumos
2021-11-29
Olga Condorfa, SIA "IIZI Brokers" darbinieku apdrošināšanas un ilgtspējas eksperte, apdrošināšanas brokere
Darba devējiem darbinieki ir visvērtīgākais uzņēmumu resurss, kam nepieciešams ne tikai nodrošināt atbilstošus darba apstākļus, bet arī parūpēties par dažādu aktivitāšu un atbalsta programmu piedāvāšanu. Viena no tām ir darbinieku veselības programmas veidošana uzņēmumā.
Darbinieku veselības problēmas ķēdītes reakcijā izraisa tādas iepriekš neparedzamas grūtības kā ilgstošu prombūtni, pieaugošas apdrošināšanas izmaksas un produktivitātes krišanos. Darbaspēkam kļūstot mobilākam, uzņēmumu personāla politika jāveido pēc iespējas elastīgāka un jāparedz papildu resursi, lai spētu nodrošināt un garantēt līdzvērtīgus veselības aprūpes pakalpojumus darbiniekiem, kas ceļo, strādā attālināti no mājām, citās valstīs, pat atšķirīgos kontinentos.
Ne tikai iedzīvotāju novecošanās, prioritāšu maiņa un mobilitāte, bet arī pieaugošais pieejamo augstu medicīnisko tehnoloģiju izmeklējumu piedāvājums un inovatīvo medikamentu izmaksas var kļūt par būtisku aspektu nākotnes darbinieka efektīvākai atgriešanai darbā pēc slimības un ilgstošas prombūtnes. Ekspertu viedokļi ir līdzīgi jautājumā par koordinētu un plānotu rīcību darbinieku veselības saglabāšanā, proti, īpaši atbalstīt uzņēmumu plānus mainīt pastāvošo kultūru, veicinot veselīgu dzīvesveidu.
Sākotnēji ir jādefinē atbildes uz šādiem jautājumiem:
- vai esošās programmas mērķis ir tikai veselie darbinieki un to atbalsts vai visi uzņēmuma darbinieki;
- cik plaša un aptveroša ir programma;
- kuri ir galvenie aktualizētie un komunicētie jautājumi;
- citas detaļas – izglītošanas veids, individuālie mērķi, uzņēmuma atbalsta apmērs, kā arī vai pastāv iespēja iesaistīt darbinieku ģimenes locekļus mērķu sasniegšanā?
Šobrīd darba devēji pārsvarā veido un papildina esošās veselības veicināšanas programmas – apmaksā dažādu speciālistu konsultācijas, finansiāli atbalsta ātrāku izveseļošanos. Personāla vadītāji aktīvi iesaistās apdrošināšanas polišu iegādē, plāno profilaktisko apskašu veikšanu un rīko darbinieku izglītošanas sesijas. Tāpat jārisina jautājumi par iepriekš neprognozējamu izmaksu segšanu – specifiskām pārbaudēm vai prombūtnē esoša darbinieka aizstāšanu, psiholoģiskās un garīgās veselības rehabilitācijas kursu nodrošināšanu, invaliditātes kompensēšanu un citām ar darbinieku veselības aprūpi saistītām specifiskām situācijām, kuras ikdienā var rasties katram uzņēmumam.
Darījumu vidē ierasts, ka puses līgumā vienojas arī par summas apmaksas veidu, proti, kādā veidā un apjomā tiks izpildītas uzņemtās saistības. Parasti apmaksa tiek noteikta divos veidos: kā priekšapmaksa pirms darījuma izpildes vai kā pēcapmaksa pēc darījuma izpildes. Taču mēdz būt arī gadījumi, kad darījumu partneri izvēlas citu norēķinu veidu, proti, dalītos maksājumus.
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mai. 2025
Lasītājs jautā: Individuālais komersants (IK) nodarbojas ar lauksaimniecību – aitkopību un sieru ražošanu. Vai īpašniece var noslēgt darba līgumu ar IK, proti, izveidot darba attiecības ar sevi?
Uzņēmuma vadība
09:00, 14. Mai. 2025
Iekļaujoša līderība nav par laimīgiem uzņēmuma darbiniekiem, jo ne viss, kas dara darbiniekus laimīgus, ir noderīgs uzņēmumam, piemēram, neproduktīvas socializēšanās sapulces. Tomēr darbinieki, visticamāk, jutīsies apmierināti, ja viņiem būs iespēja atklāti apspriest idejas, dalīties zināšanās, izmantot pieredzi, lai veicinātu uzņēmuma darbības efektivitāti, kā arī ja viņiem būs iespēja mācīties no citu kolēģu pieredzes un veicināt profesionālo izaugsmi. Kā nodrošināt iekļaujošu līderību uzņēmumā?
Uzņēmuma vadība
09:00, 13. Mai. 2025
Valdes locekļa statuss uzņēmumā nav tikai ieraksts komercreģistrā – tas sevī ietver arī reālu atbildību, īpaši nodokļu jomā. Kādos gadījumos Valsts ieņēmumu dienests var atzīt personu par riska personu, un kā rīkoties, lai no šāda statusa izvairītos?
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Mai. 2025
Valdes loceklim savu darba pienākumu veikšanai rodas dažādi izdevumi. Kādi izdevumi tiek uzskatīti par uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem, bet kādi – par valdes locekļa labumu, kam jāpiemēro attiecīgi nodokļi? Piemēram, vai dārga uzvalka iegāde uzskatāma par reprezentācijas izdevumiem, ja valdes loceklim jādodas vizītē pie Valsts prezidenta?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Mai. 2025
Nereti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) tīmekļvietnē parādās informācija par kvalitātei neatbilstošas preces atsaukumu. Kā rīkoties uzņēmumam, ja tas iegādājies preci, kuru PTAC ir atsaucis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 8. Mai. 2025
Pārmaiņu vadības kontekstā viens no populārākajiem un pretrunīgākajiem konceptiem ir “cilvēku pretestība”. Tomēr tā vietā, lai jautātu “kā samazināt pretestību?”, vērtīgāk būtu apskatīt, kāpēc rodas pretestība un kā to vadīt?
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mai. 2025
Reputācija ir viens no būtiskākajiem uzņēmuma nemateriālajiem aktīviem, kas ļauj piesaistīt un noturēt klientus, darbiniekus, investīcijas, kā arī sekmēt tā attīstību un konkurētspēju. Nepatiesas informācijas vai neglaimojošu ziņu izplatīšana var ne tikai samazināt uzņēmuma finanšu rādītājus, bet pat novest pie nespējas turpināt darbību. Vai tiešām internetā drīkst publicēt jebko? Kā cīnīties pret nomelnojošu ziņu izplatīšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 30. Apr. 2025
Konflikti ierauj uzņēmējus dārgās un ilgstošās tiesvedībās, noved pie peļņas samazināšanās un pat zaudējumiem. “Principa vadīts” konflikts var apturēt uzņēmuma attīstību un veicināt tirgus nišas zaudēšanu. Kā risināt konfliktus tā, lai pēc iespējas mazāk kaitētu uzņēmumam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2025
Iekšējais audits ir būtiska organizācijas pārvaldības un kontroles sastāvdaļa. Tas palīdz nodrošināt, ka uzņēmuma procesi ir efektīvi, atbilst normatīvajiem aktiem un veicina risku vadības izveidi. Kādi ir iekšējā audita pamatprincipi un kāpēc tas nepieciešams?
Uzņēmuma vadība
06:00, 28. Apr. 2025
Valdes loceklim jārīkojas kā krietnam un rūpīgam saimniekam, bet kā savlaicīgi parūpēties, ka nākotnē pret viņu netiks vērsta prasība par zaudējumu piedziņu, jo viņš tāds nav bijis?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Apr. 2025
Atbilstoši Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvai uzņēmumiem, uz kuriem attiecas tās prasības, ir obligāti jāveic dubultā būtiskuma novērtējums. Dubultā būtiskuma pieeja ļauj novērtēt gan uzņēmuma ietekmi uz vidi un sabiedrību, gan to, kā ārējie faktori var ietekmēt pašu uzņēmumu. Ko nozīmē “dubultais būtiskums”, kādas ietekmes un riski ir jāizvērtē?
Uzņēmuma vadība
10:00, 14. Apr. 2025
Vieni uzņēmējus uzskata par drosmīgiem cilvēkiem, jo viņi uzņemas riskus. Citi savukārt uzskata, ka uzņēmēji ir ļoti pragmatiski cilvēki, jo savus riskus ir izvērtējuši. Lai vai kā – jautājums par riskiem un risku vadību parādās gan biznesa plānos, gan vadības sanāksmēs, gan mācību grāmatās. Šajā rakstā piedāvājam trīs skatījumus uz šo svarīgo tēmu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 11. Apr. 2025
Sagatavotie Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NTPAL) grozījumi virknei mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem radījuši bažas par to, ka grozījumi radīs papildu administratīvo slogu un ierobežos brīvo konkurenci. Konkurences padomes (KP) Negodīgas tirdzniecības prakses novēršanas nodaļas vadītājas Sanitas Uljanes sagatavotajā publikācijā skaidrots, ko grozījumi nozīmēs praksē.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Apr. 2025
Lasītājs jautā: Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.2panta 2.daļā noteikts, ka publiskas personas īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošais autotransports izmantojams tikai darba pienākumu pildīšanai. Vai šie autotransporta izmantošanas noteikumi attiecas uz pašvaldības kapitālsabiedrībām, tostarp uz valdi? Vai pašvaldības kapitālsabiedrība ir “publiska persona”?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Apr. 2025