Konsultāciju uzņēmuma “PricewaterhouseCoopers” (PwC) veiktā Baltijas valstu uzņēmumu vadītāju aptauja uzrāda biznesa vides noskaņojuma uzlabošanos, tādēļ uz sarunu par izmaiņu iemesliem, jauniem izaicinājumiem, transformāciju, nodokļiem un citiem tautsaimniecībai svarīgiem aspektiem aicinājām “PwC” valdes priekšsēdētāju un vadošo partneri Latvijā Zlatu Elksniņu-Zaščirinsku.

Pavisam nesen noslēdzās “PwC Baltijas uzņēmumu vadītāju aptauja 2024”. Kāds bija aptaujas mērķis un kādi ir galvenie secinājumi?

PwC šādu aptauju globāli veic jau 27 gadus, bet Baltijas valstīs – vairāk nekā 10 gadus. Aptaujas galvenais mērķis ir noskaidrot uzņēmumu vadītāju viedokli un redzējumu gan par sava uzņēmuma, gan tautsaimniecības attīstību, riskiem un iespējām nākamajos 12 mēnešos.

Salīdzinājumā ar iepriekšējo gadu, kad gan pasaulē, gan arī Baltijā aptaujātie uzņēmumu vadītāji bija diezgan pesimistiski attiecībā uz savu mītnes valstu un globālās ekonomikas izaugsmes prognozēm, šogad viņu noskaņojumu, manuprāt, raksturo piesardzīgs optimisms. Vērtējot šī gada aptaujas rezultātus, tie liecina, ka ir pieaudzis to uzņēmumu vadītāju skaits, kuri uzskata, ka tautsaimniecības situācija saglabāsies esošajā līmenī, savukārt Latvijā divkāršojies to vadītāju skaits, kuri prognozē ekonomikas izaugsmi, pretēji 2023.gadā izteiktajam uzņēmēju viedoklim, kad vairāk nekā puse respondentu visās trīs Baltijas valstīs prognozēja tautsaimniecības situācijas pasliktināšanos.

Domāju, ka tā ir laba ziņa visiem, jo tas ietekmē arī uzņēmumu vadītāju biznesa lēmumus, kas skar kompāniju attīstību, jaunu produktu radīšanu, noieta tirgu apgūšanu un tamlīdzīgi.

Kādi ir šī optimisma iemesli?

Pagājušais gads ir saistīts ar vairākiem satricinājumiem, arī ģeopolitiskā situācija joprojām ietekmēja katra uzņēmēja dienaskārtību. Tā veicināja ļoti daudz citu pārmaiņu – inflāciju, energoresursu cenu kāpumu. Tas bija un joprojām ir ļoti nopietns pārbaudījums, taču, manuprāt, šobrīd mēs zināmā mērā esam tam pielāgojušies un, neraugoties uz dažādiem riskiem, esam šīm pārmaiņām labāk sagatavoti.

Interesanti, ka attiecībā uz prognozēm par savu uzņēmumu apgrozījuma izaugsmi gan šogad, gan arī trīs gadu perspektīvā aptaujātie ir gana optimistiski, jo šo jomu pamatā uzņēmējs spēj ietekmēt pats, līdz ar to optimisms ir krietni lielāks nekā globālās ekonomikas vai mūsu valsts tautsaimniecības jautājumos.