Jaunākajā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas Starptautiskās skolēnu novērtēšanas programmas pētījumā par 15 gadus vecu skolēnu matemātikas zināšanām Latvija ierindojās 29. vietā, bet pērn skolēnu vidējais rezultāts matemātikas eksāmenā bija zemākais beidzamo 10 gadu laikā.

Tas mani satrauca, īpaši apzinoties, ka Latvijas bagātība nav nafta un zelts. Mūsu lielākā vērtība ir cilvēki – talanti un speciālisti dažādās jomās. Tāpēc mums jābūt zinošiem un savas jomas profesionāļiem, jo konkurējam globālā mērogā, kas ir būtiski, arī vērtējot no beidzamo gadu emigrācijas skatupunkta.

Nākotnes vārdā

Saskaņā ar Ekonomikas ministrijas vidēja un ilgtermiņa darba tirgus prognozēm darbaspēka rezerves nākamajos gados turpinās sarukt, tādējādi saasinot jau tā akūto darbaspēka nepietiekamības problēmu un radot riskus turpmākai izaugsmei esošajā ekonomikas modelī. Līdz 2025. gadam augstākās kvalifikācijas speciālistu iztrūkums zinātnes, tehnoloģiju, inženierijas un matemātikas jeb t.s. STEM (science, technology, engineering and mathematics) virzienos var pieaugt līdz apmēram 17 tūkst. Digitalizācijas uzvaras gājiens turpinās, arvien vairāk uzņēmumu un organizāciju ievieš dažādus informācijas tehnoloģiju risinājumus un servisus, kas palielina un nākotnē tikai aktualizēs STEM zināšanu pieprasījumu. Pārmaiņas prasa domāšanas maiņu, kā arī jaunas prasmes darbam ar tehnoloģijām. Tāpēc jau šobrīd Latvijas tautsaimniecības nākotnes vārdā mums jādomā par zināšanu un prasmju pilnveidi.