Darba devēju konkurence darbinieku atlases posmā
2023-10-30
Arta Biruma, SIA "Eiro personāls" , īpašniece, personāla vadības eksperte
Klausies
90.gados Latviju pāršalca demogrāfiskā krīze, kad būtiski samazinājās dzimstība. Darba tirgus sāka izjust šīs krīzes sekas 2010.gadā, jaunajiem speciālistiem, kuri dzimuši pēc 1990.gada, uzsākot savas darba gaitas.
Izrādījās, ka darbspējīgo jauniešu skaits bija par vienu trešdaļu mazāks nekā pirms 2010.gada, un līdz pat šodienai tas nav pieaudzis. Tas rezultējies ar darba devēju nepārejošiem izaicinājumiem darbinieku piesaistīšanā pat ekonomikas stagnācijas periodā. Organizācijām ir rūpīgi jādomā, kādā veidā uzrunāt labus un atbilstošus kandidātus, jo konkurence tiešam ir liela. Vislielākā tā, protams, ir sevišķi pieprasītās nozarēs.
Veicas Latvijā redzamiem uzņēmumiem
Viens no faktoriem, kas spēlē lielu lomu, ir uzņēmuma atpazīstamība un redzamība. Konkurencē par darbiniekiem lieliski palīdz tas, ja uzņēmums nodarbojas ar pārdošanu vai pakalpojumu sniegšanu Latvijā, un cilvēki katru dienu to var ieraudzīt vai kaut ko dzirdēt par to. Piemēram, laba konkurētspēja ir lielveikalu tīkliem, degvielas uzpildes stacijām, bankām vai citiem uzņēmumiem, kuru logo vai birojus potenciālie kandidāti redz ik dienu, dodoties ārpus mājas.
Protams, lai cilvēki vispār pievērstu šiem uzņēmumiem uzmanību, tiem kārtīgi jāstrādā pie sava zīmola un produktiem, jārada interese un jāpierāda, ka uzņēmums ir laba vieta, kur strādāt. Savukārt uzņēmumiem, kas galvenokārt eksportē vai strādā specifiskās nišās un tādēļ reti ir publiski redzami Latvijā, vēl aktīvāk jādomā par veidu, kā būt pamanāmiem darba tirgū, kā arī stratēģijām kandidātu piesaistīšanā.
Reputācija ir kā signāls, kas apliecina, ka uzņēmumam var uzticēties. Vienlaikus tā atbrīvo klientus no uzņēmumu un to produktu salīdzināšanas un analīzes, kā arī paātrina klientu lēmumu pieņemšanas procesu. Laba reputācija mazina konkurentu spēku un ļauj izplest tā saucamās cenu šķēres, proti, pārdot produktus dārgāk. Kādi faktori ietekmē reputāciju un kā nepieļaut tās pazaudēšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Mai. 2024
Ņemot vērā, ka sabiedrības ar ierobežotu atbildību tiesības piešķirt saviem dalībniekiem dažādu kategoriju kapitāldaļas (daļas) joprojām rada daudz dažādu neskaidrību, turpinām atbildēt uz neskaidriem jautājumiem – vai visi citu kategoriju daļu īpašnieki jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā kā sabiedrības dalībnieki un viņiem jānorāda konkrēts daļu skaits un % procentu īpatsvars, vai B daļu ieviešana maina daļu proporcionālo sadalījumu starp esošajiem A kategorijas dalībniekiem un vai ir kāda nozīme daļu skaitam, kas tiek izdalīts B kategorijai.
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Mai. 2024
Mūsdienās ļoti bieži tiek rīkotas sanāksmes, kas notiek gan klātienē, gan attālināti, lai lemtu par uzņēmumam svarīgiem jautājumiem. Tomēr dažkārt sanāksmēs pieņemtie lēmumi netiek dokumentēti protokolā un paliek vienīgi dalībnieku pierakstos vai galvā. Tāpēc rodas jautājums – vai nepieciešams protokolēt visas sēdes un sanāksmes? Kāpēc nepieciešams sēžu/sanāksmju protokols? Kādas ir protokola priekšrocības?
Uzņēmuma vadība
06:00, 2. Mai. 2024
Klientu izpētes process ir svarīgs ne tikai, lai identificētu klientu vajadzības un spētu sagatavot tiem atbilstošākos piedāvājumus, bet arī tādēļ, lai izslēgtu iespējamos riskus. Kam pievērst uzmanību, uzsākot sadarbību ar jauniem klientiem, un kāpēc svarīgi regulāri aktualizēt savu klientu datu bāzi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2024
Lasītājs jautā: Bieži dzirdēts, ka dokumentus drīkst parakstīt tikai ar zilas krāsas pildspalvu, jo, parakstot ar melnu, oriģināls neatšķirsies no kopijas. Tomēr mūsdienās arī ar zilu krāsu parakstītu dokumentu kopijas ir krāsainas, un tās ir grūti atšķirt no oriģināla. Vai normatīvie akti nosaka, ar kādas krāsas pildspalvu jāparaksta dokumenti? Vai ir kādi ierobežojumi tintes izvēlē?
Uzņēmuma vadība
09:00, 24. Apr. 2024
Dzīves laikā cilvēks pieņem dažādus svarīgus un pārdomātus lēmumus. Viens no tiem ir automobiļa iegāde, kas saistās ar rūpīgu un izsvērtu analīzi par to, kāds auto ir vispiemērotākais. Kas būtu jāņem vērā, lai iegādātos tiešām labu automašīnu? Kas būtu jānodrošina pārdevējam un kādas tiesības ir pircējam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 22. Apr. 2024
Mūsdienās sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un ilgtspējīgam attīstības modelim. Sertificēts ekomarķējums ir būtisks solis uz ilgtspējīgu attīstību un patērētāju informētību par videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Apr. 2024
Pēdējo 5 gadu laikā būtiski attīstījušās spēļu un spēļošanas industrijas, kas piedāvā jaunus veidus, kā apgūt kompetences, vieglāk atcerēties jaunu informāciju, panākt cilvēku uzmanību. Taču starptautisku pētījumu ietvaros ļoti skaidri atspoguļojas arī nopietno spēļu nozīmīgā loma organizāciju dzīvē.
Reklāmraksts
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Apr. 2024
E-komercija ir pakalpojumu un preču pirkšana un pārdošana tiešsaistē – interneta vidē, aplikācijās, sociālo tīklu vietnēs. Pastāv uzskats, ka uzņēmuma veiksmīgai attīstībai mazumtirdzniecības segmentā bez tās neiztikt. E-komercija uzņēmumā var būt gan vienīgais, gan papildu pārdošanas kanāls. Kādu pārdošanas stratēģiju izvēlēties un kad ieteicams izmantot e-komerciju? Kādas iespējas tā paver?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Apr. 2024
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024
Kā norāda uzņēmēji, birokrātija bieži kavē inovācijas un ieguldījumus, kas ir būtiski uzņēmumu produktivitātes celšanai un Zaļā kursa mērķu sasniegšanai. Tāpēc nupat ir pieņemts tā sauktais “Zaļā koridora” likums, paredzot atsevišķās nozarēs būtiski atvieglot administratīvos šķēršļus. Kādas izmaiņas likums ievieš?
Uzņēmuma vadība
17:00, 14. Mar. 2024
Šogad mazajiem un vidējiem uzņēmumiem (MVU) atkal ir iespēja saņemt Eiropas Savienības (ES) MVU fonda finansiālu atbalstu intelektuālā īpašuma priekšizpētei un aizsardzībai, kā arī konfliktu risināšanas stratēģijai. Kas var pieteikties šim atbalstam un kādi ir nosacījumi finansējuma saņemšanai?
Uzņēmuma vadība
09:00, 5. Mar. 2024