Vai jaunā gada mērķi jānosaka vēl pirms Ziemassvētkiem?
2022-12-16
Māris Millers, SIA "MM STUDIJA", valdes priekšsēdētājs
Klausies
Ir pierasts, ka Jauno gadu mēs sagaidām ar jauniem mērķiem un apņemšanos. Ir gan arī pieredzēts, ka daudzas jaunā gada apņemšanās diezgan drīz vien izčib citu prioritāšu un ikdienas notikumu burzmā. Arī daudzos uzņēmumos ir ierasta prakse – noteikt nākamā gada mērķus vēl vecā gada nogalē. Bet vai tā ir vienīgā pareizā pieeja? Ko darīt, ja Vecgada vakarā mērķi nākamajam gadam vēl nav noteikti?
Korporatīvie procesi un tradīcijas
Daudzos uzņēmumos un organizācijās ir stingri iedibināti dažādi vadības procesi un tradīcijas. Mērķu noteikšana un budžeta apstiprināšana jaunajam gadam ir viena no tām. Un, jo lielāks un sarežģītāks uzņēmums, jo vairāk laika būs nepieciešams. Ja uzņēmumā ir īpašnieku izveidota padome un vadības struktūra vairākos līmeņos, tad arī mērķu un budžetu sastādīšana aizņem vairākus mēnešus. Lai paspētu līdz gadu mijai visu izstrādāt un apstiprināt, pirmās vadlīnijas tiek sagatavotas jau vasaras beigās vai agri rudenī. Un tad vairāki mēneši paiet, kamēr visos līmeņos sagatavo un saskaņo dažādu struktūrvienību plānus, ciparus un datumus.
Atbilstoši Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvai uzņēmumiem, uz kuriem attiecas tās prasības, ir obligāti jāveic dubultā būtiskuma novērtējums. Dubultā būtiskuma pieeja ļauj novērtēt gan uzņēmuma ietekmi uz vidi un sabiedrību, gan to, kā ārējie faktori var ietekmēt pašu uzņēmumu. Ko nozīmē “dubultais būtiskums”, kādas ietekmes un riski ir jāizvērtē?
Uzņēmuma vadība
10:00, 14. Apr. 2025
Vieni uzņēmējus uzskata par drosmīgiem cilvēkiem, jo viņi uzņemas riskus. Citi savukārt uzskata, ka uzņēmēji ir ļoti pragmatiski cilvēki, jo savus riskus ir izvērtējuši. Lai vai kā – jautājums par riskiem un risku vadību parādās gan biznesa plānos, gan vadības sanāksmēs, gan mācību grāmatās. Šajā rakstā piedāvājam trīs skatījumus uz šo svarīgo tēmu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 11. Apr. 2025
Sagatavotie Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NTPAL) grozījumi virknei mazumtirdzniecības nozares uzņēmumiem radījuši bažas par to, ka grozījumi radīs papildu administratīvo slogu un ierobežos brīvo konkurenci. Konkurences padomes (KP) Negodīgas tirdzniecības prakses novēršanas nodaļas vadītājas Sanitas Uljanes sagatavotajā publikācijā skaidrots, ko grozījumi nozīmēs praksē.
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Apr. 2025
Lasītājs jautā: Publiskas personas finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanas likuma 5.2panta 2.daļā noteikts, ka publiskas personas īpašumā, valdījumā vai lietošanā esošais autotransports izmantojams tikai darba pienākumu pildīšanai. Vai šie autotransporta izmantošanas noteikumi attiecas uz pašvaldības kapitālsabiedrībām, tostarp uz valdi? Vai pašvaldības kapitālsabiedrība ir “publiska persona”?
Uzņēmuma vadība
09:00, 9. Apr. 2025
Būtisks un bieži lietots termins ilgtspējas tiesību aktos ir “vērtības ķēde”. Kas tā ir, ko ietver un kā to pielietot praktiski?
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Apr. 2025
Konkurentu analīze ir būtisks solis uzņēmējdarbībā, kas palīdz noteikt tirgus tendences, identificēt iespējas un draudus, kā arī izstrādāt efektīvas stratēģijas uzņēmuma izaugsmei. Kā pareizi analizēt konkurentus, kuri aspekti ir vissvarīgākie un kā izmantot iegūto informāciju biznesa attīstībai?
Uzņēmuma vadība
06:00, 3. Apr. 2025
Ir pagājis vairāk nekā pusgads, kopš pārtikas mazumtirgotājiem cenu zīmēs jānorāda produktu ražotājvalsts. Ne visi tirgotāji bijuši mierā ar jauno prasību, norādot, ka tas rada lieku administratīvo slogu. Par izmaiņām atbildīgā Zemkopības ministrija (ZM) skaidro, kādēļ tās bija nepieciešamas un ko darīt pārtikas mazumtirgotājiem, lai šis uzdevums nekļūtu nepanesams.
Uzņēmuma vadība
09:00, 1. Apr. 2025
Iemesli kļūt par vadītāju un pieņemt šo, kā mēdz teikt, izaicinājumu, katram ir atšķirīgi – kādu vada ambīcijas, vēlme saņemt lielāku algu vai atzinību, bet kāds cits vadītāja krēslā ir nokļuvis tāpēc, ka cita, piemērotāka kandidāta uzņēmumā nav. Tomēr reizēm cilvēki ne līdz galam apzinās, kāpēc ir uzņēmušies šo lomu un kas ir iekļauts “vadītāja komplektā”. Kā pieņemt savu vadītāja lomu un sasniegt labākos rezultātus?
Uzņēmuma vadība
06:00, 24. Mar. 2025
Ja uzņēmumā ir valde, kurā ir valdes locekļi un valdes priekšsēdētājs, rodas jautājums – vai un kā atšķiras valdes locekļa un valdes priekšsēdētāja atbildība? Skaidrojam!
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Mar. 2025
Viens no pirmajiem jautājumiem, ar ko saskaras ikviens uzņēmējs, ir saimnieciskās darbības reģistrācijas formas izvēle. Šis lēmums var būt izšķirošs, jo tas ietekmē ne tikai uzņēmuma turpmāko darbību un attīstības iespējas, bet arī uzņēmēja personīgo atbildību un iespējas piesaistīt finansējumu. Īpaši aktuāls šis jautājums ir lauksaimniecības nozarē, kur viena no iespējām ir reģistrēt uzņēmumu kā zemnieka saimniecību.
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Mar. 2025
Preču ievešana Eiropā, arī Latvijā, ir saistīta ne tikai ar nodokļu maksājumu aprēķinu precēm, bet arī dažādiem aizliegumiem un ierobežojumiem, piemēram, sankcijām. Kas jāņem vērā, klasificējot preces, un kādas sekas var būt nepareizai preču klasifikācijai?
Uzņēmuma vadība
10:00, 12. Mar. 2025
Ja gadās strīds starp pircēju un pārdevēju, jāatceras, ka pircēja tiesības aizsargā likums, bet tas nebūt nenozīmē, ka pircējam vienmēr ir taisnība. Tomēr, ja netiek reaģēts uz pircēja sūdzībām un iesniegumiem, var attapties Patērētāju tiesību aizsardzības centra melnajā sarakstā. Kā rīkoties, lai tur nenokļūtu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 12. Mar. 2025
Ikvienai juridiskai un fiziskai personai saskaņā ar likumu ir jābūt sasniedzamai tās juridiskajā vai deklarētajā adresē. Tomēr ne vienmēr šī adrese nozīmē arī to, ka nekustamais īpašums ir personai piederošs – tas var būt arī nomāts vai īrēts. Kā īpašniekam noskaidrot, kas ir deklarēts vai reģistrēts tā nekustamajā īpašumā?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Mar. 2025
Vai sabiedrības dalībnieku pieņemtais lēmums ir atzīstams par spēkā esošu gadījumā, ja kāds no dalībniekiem uz šo sapulci nav uzaicināts? Un kā situācija mainās, ja netiek uzaicināts mazākumdalībnieks, kura balss neietekmētu balsojuma rezultātu? Šādu jautājumu analizēja Senāts, uzsverot vairākus svarīgus tiesību aspektus, kas jāņem vērā, sasaucot dalībnieku sapulci.
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 6. Mar. 2025
Elektronisko sakaru komersantiem kopš 2020.gada decembra ir pienākums pirms pakalpojumu līguma noslēgšanas galalietotājiem izsniegt līguma kopsavilkumus, kas viegli uztveramā veidā informē par galvenajiem nosacījumiem. Šādu pienākumu uzņēmumiem nosaka Eiropas īstenošanas regula 2019/2243, kuras mērķis ir nodrošināt iespēju pirms līguma noslēgšanas pārskatāmā veidā iepazīties ar paredzamajām līgumsaistībām, salīdzināt pakalpojumu nosacījumus dažādu komersantu starpā un pieņemt apzinātu lēmumu.
Uzņēmuma vadība
06:00, 4. Mar. 2025