Viena no nozarēm, kas visskarbāk izjūt Covid-19 radītās negatīvās ekonomiskās sekas, ir aviācija – šis sektors faktiski ir apstājies, turklāt būtiski ietekmējot daudzu citās nozarēs strādājošo uzņēmumu darbu. Par to, kāda ir šī brīža situācija un kādas ir nākotnes perspektīvas, intervijā Latvijas Aviācijas asociācijas valdes loceklis Artūrs Kokars.

Kā jūs raksturotu pašreizējo situāciju aviācijas sektorā Latvijā kopumā?

Pasaules aviācijas dati marta pēdējā dienā liecina, ka vairāk nekā 10 000 gaisa kuģu jeb 40% no pasaules komerciālās aviācijas apturējuši lidojumus. Savukārt Latvijā no 14. marta starptautiskie pasažieru pārvadājumi atbilstoši valdības lēmumam ir pilnībā apturēti. Daži repatriācijas reisi pozitīvu statistiku Rīgas lidostai neveido. Vēl pirms dažiem mēnešiem lidojumu skaits bija rēķināms simtos, bet šobrīd ir četri līdz seši kravu lidojumi dienā, kā arī dažkārt notiek šie tautiešu repatriācijas reisi. Ar aviāciju saistītā uzņēmējdarbība Latvijā ir apturēta, tostarp arī aviokompānijas "airBaltic" darbība. Aviācijas ekosistēma ir ļoti plaša, un tā ir tieši atkarīga no pasažieru plūsmas. Līdz ar to arī daudzi citi uzņēmumi apturējuši savu darbu, aviācijas apkalpojošā un apgādes sistēma ir iekonservējusies, un lielā mērā nav skaidrs, ko darīt tālāk, kā rīkoties.

Jāteic, ka ļoti liels atspaids ir valdības pieņemtie tautsaimniecības atbalsta pasākumi. Pozitīvi, ka šie pasākumi ir vērsti divos virzienos. Viens no tiem ir uzņēmumu saimnieciskās darbības saglabāšana, nodrošinot pieeju aizdevumiem, kas saistīti ar likviditāti, un kredītmaksājumu atlikšanu. Savukārt otrs virziens ir sociālais atbalsts darbiniekiem – tas ir bezprecedenta gadījums, kad uzņēmumiem krīzes apstākļos tiek dota iespēja saglabāt savus darbiniekus. Dīkstāves pabalsti ļauj uzņēmumiem uzturēt savas funkcijas, kā arī papildus labums ir tas, ka tiek mazināts slogs uz sociālo budžetu, jo tiek samazināts to cilvēku skaits, kas varētu ilgtermiņā iestāties bezdarbnieku pabalstu saņēmēju rindās. Vienlaikus gan jāteic, ka neliels nevienlīdzības moments šajā jomā ir pieļauts.