Straujā tehnoloģiju attīstība uzņēmējiem sniedz vairāk iespēju biznesa procesu automatizācijai, kas ļauj panākt lielāku produktivitāti un efektivitāti. Elektronizācija, digitālā transformācija, mākslīgais intelekts – šos terminus dzirdam arvien biežāk. Lai uzzinātu, kā uzņēmējiem izmantot šo pārmaiņu laiku savā labā, ar ko būtu jāsāk sava uzņēmuma elektronizācija un kādi priekšnoteikumi tam nepieciešami, uz sarunu aicinājām programmatūras uzņēmuma SIA “SAP Latvia” vadītāju, Latvijas Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācijas padomes locekli digitālās transformācijas jautājumos Aināru Bemberi.

Kas ir elektronizācija? Vai tā ir tā pati digitālā transformācija? Kāpēc uzņēmumiem tā nepieciešama?

Jebkas, kas saistīts ar digitalizāciju, ir arī elektronizācija. Jāizprot, kāpēc kaut ko tādu darām. Kāpēc veicam elektronizāciju? Tāpēc, lai būtu efektīvāki. Lai tās metodes, kuras esam pielietojuši darbam iepriekš, efektivizētu un būtu produktīvāki. Tāpēc šos procesus – digitalizāciju, elektronizāciju – arvien vairāk aktualizē ar mērķi būt efektīvākiem, nopelnīt vairāk, dažkārt – strādāt mazāk. Tajā pašā laikā strādāt mazāk, iespējams, nozīmē arī vairāk pelnīt. Ja varam ar esošajiem pamatlīdzekļiem, cilvēkresursiem un aktīviem sasniegt daudz augstākus rezultātus, tas nozīmē, ka kļūstam efektīvāki. Elektronizācija, digitalizācija ir veids, kā sasniegt augstākus rezultātus ar esošajiem resursiem.

Ar ko uzņēmumiem jāsāk, lai ietu šo elektronizācijas ceļu?

Pirmkārt, uzņēmuma vadībai jābūt skaidriem mērķiem, stratēģijai un sasniedzamajiem rezultātiem. Vai šo stratēģiju var īstenot un sasniegt rezultātus, strādājot ar iepriekšējām metodēm? Strauji mainīgos apstākļos, visticamāk, nē, tādēļ kaut kas ir jādara.

Elektronizācijas, digitalizācijas un efektivizācijas komponente ir daļa no uzņēmuma stratēģijas. Tas nav informācijas tehnoloģiju darbinieku pienākums, piemēram, digitalizēt rēķinus. Atbildība par digitalizāciju jāuzņemas uzņēmuma vadībai. Uzņēmuma vadībai jāapzinās, kāpēc tas tiek darīts. Pēc tam kaskāde iet uz leju – ar stratēģiju tiek iepazīstināti visi organizācijas darbinieki, lielākas vai mazākas pārmaiņas tiek atbilstoši novadītas līdz departamentiem. Pārmaiņas var būt viena departamenta ietvaros, piemēram, personāldaļā veic procesu uzlabojumus un digitalizāciju. Tās var arī būt visa uzņēmuma mērogā – es to sauktu par programmu, kuras ietvaros nevis vienu, bet visus departamentus digitalizē.

Digitalizācija ir jāvada. Jābūt mērķim, kāpēc tas tiek darīts, un katram darbiniekam jāapzinās viņa pievienotā vērtība, loma, jo, ja uzņēmuma vadībā nebūs atbalsta, darbinieki nesapratīs pārmaiņu nepieciešamību. Ļoti svarīgi, lai vadība izskaidro darbinieku ieguvumus. Tas ir sākuma punkts, pēc tam var runāt, kā tieši tas tiks darīts.