Mūsdienās tehnoloģijas ietekmē visas tautsaimniecības jomas. Tirdzniecība nav izņēmums. Lai gan mazajiem un nelielajiem uzņēmumiem var likties, ka tehnoloģijas un digitālās vides iespējas var atļauties tikai lieli uzņēmumi, patiesībā jaunas pieejas jāmeklē ikvienam.

Šobrīd pircēju paradumu apzināšana un vēlmju izpēte ir svarīgāka nekā agrāk, jo mūsdienās cilvēkam nekad nav bijusi tik plaša produktu un preču izvēle un pieejamība. Arī produktu sortiments pieaudzis, līdz ar to konkurence par pircēju maciņiem tikai palielinās. Jaunas iespējas jāmeklē ikvienam, tostarp mājražotājiem un nelieliem uzņēmumiem. Esmu dzirdējis vairākus stāstus, kā, uzsākot tirdzniecību internetā, paveras jauni apvāršņi un biznesa tirgi.

Lai gan e-komercijas apjomi palielinās un nākotnē tikai pieaugs, tomēr tuvāko gadu laikā iepirkšanās klātienē tirdzniecības vietās joprojām būs galvenais saskarsmes punkts, lai cilvēks aplūkotu produktus un iegūtu nepieciešamo informāciju, kas rezultētos pirkumā. Vienlaikus novērojams, ka tirdzniecībā arvien lielāku lomu ieņem informācijas pieejamība mobilajās ierīcēs. Tādējādi tirgotājiem, ieviešot jaunas iespējas un pakalpojumus klientiem, jādomā par mobilā satura izstrādi un informācijas pieejamību, kas jāiekļauj savā attīstības stratēģijā.

Jāizmanto digitālās vides priekšrocības

Tirgotājiem ir svarīgi domāt un attīstīt ne tikai tradicionālos tirdzniecības kanālus, bet visu vērtēt kopskatā. Mobilās ierīces iepirkšanās procesā svarīgas galvenokārt izpētes dēļ, lai izlasītu citu cilvēku atsauksmes, salīdzinātu cenas, kā arī pārliecinātos par preču un pakalpojumu pieejamību. Liela loma ir arī atbilstošu lietotņu pieejamībai, jo tādējādi tirgotājiem ir iespēja sniegt noderīgu informāciju un servisu, tostarp nodrošināt atgriezenisko skaiti un sniegt atbildes uz klientu jautājumiem. Šobrīd popularitāti iegūst lietotnes, kas palīdz meklēt nepieciešamās preces, kā arī sniedz padomus, piemēram, mājokļa iekārtošanā vai apģērba izvēlē. Tiešsaistē cilvēki arī turpmāk vairāk iegādāsies tekstilizstrādājumus, plašsaziņas līdzekļus un elektronikas preces, liecina kompānijas "KMPG" prognozes. Iespējams, e-komercijā pieaugs pircēju interese par mēbelēm, aptieku sortimenta precēm un pārtiku.

Lai uzlabotu klientu servisu un izprastu pircējus, vienlaikus saglabājot konkurētspēju, tirdzniecības uzņēmumiem jāizmanto digitālās vides priekšrocības. Praktiski tas nozīmē dažādu tehnoloģisko risinājumu testēšanu un ieviešanu, kā arī jaunu biznesa modeļu un pieeju izvērtēšanu. Izvērtējot tehnoloģiju sniegtās iespējas, esmu novērojis dažādas interesantas pieejas. Piemēram, kafijas tirgotāja izstrādātā lietotnē cilvēks var pasūtīt dzērienu, izejot no mājas, tādējādi dodot signālu kafijas tirgotājam, ka pēc noteikta laika viņš būs klāt pēc savas ikrīta kafijas un brokastu uzkodas.

Tāpat tirgotājiem iespējams digitālajā vidē īstenot dažādas akcijas, tostarp krāt uzlīmes vai bonusus, piemēram, pēc deviņu dzērienu iegādes 10.dzērienu pasniegt kā dāvanu. Arī "Rimi" šobrīd vairs neizsniedz uzlīmes – tās tiek uzkrātas digitāli. Interesants virziens ir viedie spoguļi, kas var būt noderīgi, cilvēkam izvēloties jaunu apģērbu. Tie pilda stilista funkciju, palīdzot saskaņot jaunās drēbes ar esošajām. Viedie spoguļi var palīdzēt cilvēkam pieņem pārdomātu lēmumu par jauna apģērba iegādi, bet mazumtirgotājs iegūst datus. Ieguvējas ir abas puses, protams, ievērojot datu aizsardzības prasības. Savukārt lietotne "Digitālais dvīnis" var palīdzēt e-komercijā, jo tādējādi drēbes var ne tikai apskatīt, bet arī uzmērīt, ņemot vērā pircēja ķermeņa aprises, matu griezumu u.c. parametrus. Tā ir jauna pieredze pārdošanā, kas neprasa tirdzniecības vietu apmeklēšanu un vienlaikus samazina preču atpakaļsūtīšanu, ja izvēlētais apģērbs nav piemērots. Tādējādi paplašinātās realitātes risinājumi sniedz jaunas iespējas ne tikai tirdzniecībā – tie var palīdzēt uzlabot klientu servisu arī daudzās citās jomās.

Noderīga arī sejas atpazīšana

Tehnoloģijas sniedz iespēju tirgotājiem nodrošināt t.s. mazpilsētas pieredzi, kad ikviens pircējs ir labi zināms. Tirgotājiem sejas atpazīšanas tehnoloģija var sniegt informāciju par pircēju noskaņojumu un emociju izmaiņām, piemēram, salīdzinot, kuras dziesmas tirdzniecības vietās vispozitīvāk ietekmē pircējus.

Mūsdienās ir lielas iespējas ietaupīt laiku norēķinu jomā. Piemērus redzam arī Latvijā – ja vēl nesen pašapkalpošanās kases nebija ikdiena, tad šobrīd tās sastopamas daudz biežāk. Tāpat, ja sākotnēji cilvēki bija piesardzīgi un labāk izvēlējās stāvēt rindās, tad tagad pie pašapkalpošanās kasēm ir daudz lielāka rosība. Tas apliecina, ka cilvēki novērtē jaunas iespējas, savukārt tirgotājiem nav nepieciešams tik daudz kasieru. Pasaulē ir arī vairāki piemēri, kad par precēm iespējams samaksāt lietotnē, bet pašas preces paņemt klātienē. Tāpat ir piemēri, kad sensori un kameras atpazīst konkrēto cilvēku, uzskaita preces, kuras viņš izvēlas, lai norēķinu varētu veikt pēc tam, tādējādi pircējam nav jāpavada laiks pie norēķinu kasēm.

Pieaugs aprites ekonomikas loma

Vērtējot tehnoloģiju spektru, lielāka vērtība tiek un tiks pievērsta risinājumiem, kas palielina pievienoto vērtību pircējiem un sniedz jaunu pieredzi. Sagaidāms, ka tuvāko piecu gadu laikā tirdzniecībā aktuālās tehnoloģijas būs:

  • lietu internets;
  • sensori;
  • digitālā izsekojamība;
  • droni;
  • autonomi risinājumi;
  • mākslīgais intelekts;
  • mašīnmācīšanās tehnoloģijas;
  • paplašinātā un virtuālā realitāte;
  • blokķēdes risinājumi;
  • 3D drukāšana.

Sagaidāms, ka pieaugs aprites ekonomikas loma un tiks ieviests arvien vairāk attiecīgo servisu un pakalpojumu. Šobrīd, iespējams, lielākajai daļai cilvēku neliekas saistoši, ka ģimenes mašīnu varētu iznomāt laikā, kad tā netiek izmantota, bet nākotnē cilvēki, īpaši jaunākā paaudze, novērtēs ieguvumus no mašīnu nomas vai līdzīgu servisu izmantošanas. Tas palīdzēs samazināt izdevumus automašīnas uzturēšanai. Latvijā aprites ekonomika vēl nav plaši izplatīta (izņēmums varētu būt tikai lietoto apģērbu joma). Nākotnē parādīsies vairāk aprites ekonomikas servisu, jo rūpes par apkārtējo vidi tikai palielināsies.

Tāpat, pieaugot straujajam ikdienas ritmam, palielināsies pieprasījums pēc pakalpojumiem, kad citi cilvēki palīdzēs mums tikt galā ar ikdienas lietām. Šobrīd tam jau ir piemēri ēdiena piegādes jomā, bet nākotnē šī pakalpojumu sfēra tikai paplašināsies. Piemēram, tiks nodrošināts serviss, kad cilvēks ierodas mājās pie otra cilvēka, paņem viņa netīrās drēbes, iztīra tās un nogādā atpakaļ. Arī elektronikas segmentā ierīces paliks viedākas – tās palīdzēs cilvēkiem kontrolēt, kas būtu jāpasūta no veikala, kam drīzumā beigsies termiņš utt. Savukārt ledusskapis sniegs ieskatu, ko no tajā esošajiem produktiem vislabāk pagatavot.

Izmaiņu būs arvien vairāk

Neskatoties uz e-komercijas pieaugumu, tuvāko piecu gadu laikā fiziskās tirdzniecības vietas joprojām būs lielākais ieņēmumu gūšanas kanāls, tomēr mainīsies klientu pieredzes nodrošināšana. Tirdzniecības vietas sniegs jaunu pieredzi pircējiem ar novatoriskiem biznesa modeļiem, kad tehnoloģijas pavērs iespēju pārsteigt klientu ar īpašām atlaidēm un piedāvājumiem. Gājiens uz veikalu būs piedzīvojums.

Tāpat tirdzniecības vietās būs vairāk sensoru un dažādu digitālo ierīču, lai nodrošinātu plašākas iespējas un labāk aizsargātos no preču zādzībām vai ļaunprātīgas kaitniecības. Tirdzniecības vietās redzēsim arī vairāk robotu u.c. ierīču, kas mums palīdzēs, – sākot no pašapkalpošanās kasēm un beidzot ar robotiem, ar kuriem varēs aprunāties un palūgt atvest kādu preci no noliktavas. Tirdzniecības nozare dažu tuvāko gadu laikā mainīsies daudz vairāk, nekā tā mainījusies beidzamo 20 gadu laikā.