Īsumā par stratēģiju jeb kā hroniskais laika trūkums ietekmē stratēģiju
2023-11-27
Eduards Aksjoņenko, sociālā uzņēmuma “RĪGADIMD.LV” vadītājs, konsultants stratēģiskajos jautājumos, lektors
Ātrāk, labāk, lētāk. To bieži dzirdam mūsdienu arvien aizņemtajā ikdienā, kad informāciju vēlamies saņemt koncentrētā veidā un darba rezultātu sasniegt pēc iespējas drīzāk. Diemžēl šāda tendence tiek novērota organizāciju darbībā visos līmeņos, kad sanāk ieslīgt operatīvo un ikdienas darbību rutīnā. Tas var strādāt un var pat pelnīt, bet pastāv risks, ka uzņēmums nespēs pielāgoties tirgus izmaiņām un veiksmīgi darboties ilgtermiņā. Kāpēc stratēģija uzņēmējdarbībā ir svarīga? Kā to veiksmīgāk īstenot?
Lai ilustrētu problemātiku un uz šiem jautājumiem atbildētu biznesa manierē atbilstoši šodienas kapitālistiskās sabiedrības steigai, kad risinājumus bieži vajadzēja “jau vakar”, apzināti izvēlējos fokusēties uz ironijas pilno nosaukumu – “Īsumā par stratēģiju”.
Ironijas pieskaņa
Lai uzņēmējiem raksturotu procesus stratēģiskajā vadībā, pirms tēmas iztirzājuma piedāvāju nodemonstrēt vienu no divām karikatūrām, kuru būtība ir identiska un atbilst, piemēram, “uzņēmumu apvienošanas”, “stratēģiskās alianses”, “barjera tirgū iekļūšanai” un citām tēmām. Pirms attēla parādīšanas parasti aicinu anonīmi tiešsaistē nobalsot, vai rādīt karikatūru ar melnā vai baltā humora pieskaņu. Melnā humora izvēles pārsvars parasti nav mazāks par 70% balsu, tāpēc šī publikācija ir iespēja pārmaiņas pēc aprakstīt baltā humora karikatūru.
Baltā humora karikatūra
Iztēlojieties, ka vairāki uzņēmuma darbinieki sēž pie ovāla sapulču galda, kas nokrauts ar finanšu pārskatiem, mārketinga tirgus pētījumiem, rezultātu atskaitēm, klientu atsauksmēm un citiem dokumentiem. Fonā dažādi grafiki, prezentācijas un izdzertas kafijas tasītes. Kopējais nogurums cilvēku acīs sākotnēji maldinoši liecina, ka tikko ir bijusi intensīva darba sesija, kurā apspriesti dažādi jautājumi par darba ikdienu, kā arī “degošas” problēmas, kurām risinājumi bija “vajadzīgi jau vakar”.
Lai arī sesija tik tiešām bija intensīva, nogurdinoša un, iespējams, pat mokoša, patiesais nomāktības iemesls ir priekšnieks, kurš organizēja šo sapulci vai darba sesiju. Viņš, pacēlis roku un ieskatījies pulkstenī, ir paziņojis, ka palikušas vēl 10 minūtes, kuras var veltīt stratēģijas izstrādei, tāpēc jāķeras klāt.
Esmu pārliecināts – katrs šajā karikatūrā saskata arī sevi. Šādu ainu man nācies novērot, arī ikdienā konsultējot uzņēmumus un strādājot ar uzņēmumu vadības komandām. Problēma nav tajā, ka darbinieki nevēlētos strādāt atlikušās 10 minūtes vai ir jau noguruši, bet tajā, ka svarīgo un bieži vien degošo ikdienas darbu mutulī uzņēmumiem var būt jau nostiprinājusies tendence steigā risināt nokaitētas problēmas, kuras iepriekš atstātas novārtā, faktiski – “dzēst ugunsgrēku” un risināt to, kas karsts, bet atlikt jautājumus, kas rada ietekmi ilgtermiņā.
2024.gada janvārī Finanšu ministrija sagatavoja likumprojektu “Ilgtspējas informācijas atklāšanas likums”, lai pārņemtu Korporatīvās ilgtspējas ziņošanas direktīvas (direktīva 2022/2464) prasības. Likumā tiks noteikts ilgtspējas ziņošanas process Latvijā – kas, kam, kā un kad jāziņo.
Uzņēmuma vadība
06:00, 14. Mai. 2024
Pirms vairāk nekā 10 gadiem Latvijā veiktais “Lursoft” veiktais pētījums parādīja, ka tobrīd likvidēto uzņēmumu vidējais mūža ilgums Latvijā bija 7,5 gadi. Nesenākā “Lursoft” pētījumā šis rādītājs bija jau 9 gadi. Vai tas nozīmē, ka uzņēmēji tagad var justies mazliet labāk? Vai varbūt uzņēmumam, kura vecums tuvojas 7 vai 9 gadiem, būtu jāsāk nopietni uztraukties?
Uzņēmuma vadība
06:00, 13. Mai. 2024
Reputācija ir kā signāls, kas apliecina, ka uzņēmumam var uzticēties. Vienlaikus tā atbrīvo klientus no uzņēmumu un to produktu salīdzināšanas un analīzes, kā arī paātrina klientu lēmumu pieņemšanas procesu. Laba reputācija mazina konkurentu spēku un ļauj izplest tā saucamās cenu šķēres, proti, pārdot produktus dārgāk. Kādi faktori ietekmē reputāciju un kā nepieļaut tās pazaudēšanu?
Uzņēmuma vadība
06:00, 10. Mai. 2024
Ņemot vērā, ka sabiedrības ar ierobežotu atbildību tiesības piešķirt saviem dalībniekiem dažādu kategoriju kapitāldaļas (daļas) joprojām rada daudz dažādu neskaidrību, turpinām atbildēt uz neskaidriem jautājumiem – vai visi citu kategoriju daļu īpašnieki jāreģistrē Uzņēmumu reģistrā kā sabiedrības dalībnieki un viņiem jānorāda konkrēts daļu skaits un % procentu īpatsvars, vai B daļu ieviešana maina daļu proporcionālo sadalījumu starp esošajiem A kategorijas dalībniekiem un vai ir kāda nozīme daļu skaitam, kas tiek izdalīts B kategorijai.
Uzņēmuma vadība
06:00, 7. Mai. 2024
Mūsdienās ļoti bieži tiek rīkotas sanāksmes, kas notiek gan klātienē, gan attālināti, lai lemtu par uzņēmumam svarīgiem jautājumiem. Tomēr dažkārt sanāksmēs pieņemtie lēmumi netiek dokumentēti protokolā un paliek vienīgi dalībnieku pierakstos vai galvā. Tāpēc rodas jautājums – vai nepieciešams protokolēt visas sēdes un sanāksmes? Kāpēc nepieciešams sēžu/sanāksmju protokols? Kādas ir protokola priekšrocības?
Uzņēmuma vadība
06:00, 2. Mai. 2024
Klientu izpētes process ir svarīgs ne tikai, lai identificētu klientu vajadzības un spētu sagatavot tiem atbilstošākos piedāvājumus, bet arī tādēļ, lai izslēgtu iespējamos riskus. Kam pievērst uzmanību, uzsākot sadarbību ar jauniem klientiem, un kāpēc svarīgi regulāri aktualizēt savu klientu datu bāzi?
Uzņēmuma vadība
06:00, 29. Apr. 2024
Lasītājs jautā: Bieži dzirdēts, ka dokumentus drīkst parakstīt tikai ar zilas krāsas pildspalvu, jo, parakstot ar melnu, oriģināls neatšķirsies no kopijas. Tomēr mūsdienās arī ar zilu krāsu parakstītu dokumentu kopijas ir krāsainas, un tās ir grūti atšķirt no oriģināla. Vai normatīvie akti nosaka, ar kādas krāsas pildspalvu jāparaksta dokumenti? Vai ir kādi ierobežojumi tintes izvēlē?
Uzņēmuma vadība
09:00, 24. Apr. 2024
Dzīves laikā cilvēks pieņem dažādus svarīgus un pārdomātus lēmumus. Viens no tiem ir automobiļa iegāde, kas saistās ar rūpīgu un izsvērtu analīzi par to, kāds auto ir vispiemērotākais. Kas būtu jāņem vērā, lai iegādātos tiešām labu automašīnu? Kas būtu jānodrošina pārdevējam un kādas tiesības ir pircējam?
Uzņēmuma vadība
06:00, 22. Apr. 2024
Mūsdienās sabiedrība pievērš arvien lielāku uzmanību vides aizsardzības jautājumiem un ilgtspējīgam attīstības modelim. Sertificēts ekomarķējums ir būtisks solis uz ilgtspējīgu attīstību un patērētāju informētību par videi draudzīgiem produktiem un pakalpojumiem.
Uzņēmuma vadība
09:00, 18. Apr. 2024
Pēdējo 5 gadu laikā būtiski attīstījušās spēļu un spēļošanas industrijas, kas piedāvā jaunus veidus, kā apgūt kompetences, vieglāk atcerēties jaunu informāciju, panākt cilvēku uzmanību. Taču starptautisku pētījumu ietvaros ļoti skaidri atspoguļojas arī nopietno spēļu nozīmīgā loma organizāciju dzīvē.
Reklāmraksts
Uzņēmuma vadība
06:00, 18. Apr. 2024
E-komercija ir pakalpojumu un preču pirkšana un pārdošana tiešsaistē – interneta vidē, aplikācijās, sociālo tīklu vietnēs. Pastāv uzskats, ka uzņēmuma veiksmīgai attīstībai mazumtirdzniecības segmentā bez tās neiztikt. E-komercija uzņēmumā var būt gan vienīgais, gan papildu pārdošanas kanāls. Kādu pārdošanas stratēģiju izvēlēties un kad ieteicams izmantot e-komerciju? Kādas iespējas tā paver?
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Apr. 2024
Kas ir nepieciešams, lai uzņēmums varētu sekmīgi darboties? Ja senākos laikos pietika vien saražot un pārdot, tad mūsdienās ir vajadzīga arī stratēģija un biznesa modelis, procesi un kvalitātes vadība, zīmols un mārketings, personāla vadība un motivācija. Pēdējās desmitgadēs, runājot par panākumiem un arī par neveiksmēm biznesā, bieži tiek pieminēta arī kultūra.
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 25. Mar. 2024
Tūlīt sāksies aktīvais bērzu un kļavu sulu tecināšanas laiks, kas citiem nozīmē papildu peļņas iespēju. Kādi nosacījumi jāievēro, lai iegūto sulu varētu pārdot?
Uzņēmuma vadība
09:00, 21. Mar. 2024
Atbildīga pārvaldība ir viens no uzņēmuma attīstības pamatnoteikumiem. Tas parāda uzņēmuma rūpes par pārskatāmiem un godīgiem procesiem. Aizsāktās rakstu sērijas par ilgtspēju noslēgumā apskatām atbildīgu pārvaldību kā ilgtspējas ticamības pamatu.
Uzņēmuma vadība
09:00, 19. Mar. 2024
Privātajās vai darījumu attiecībās raisoties strīdam, nereti risinājums tiek meklēts tiesas ceļā. Risinot strīdu tiesā vai šķīrējtiesā, tā risināšanai tiesnesis var piedāvāt mediāciju. Kas ir mediācija un kā to var izmantot konfliktu risināšanā? Kādas ir mediācijas priekšrocības un trūkumi?
Klausies
Uzņēmuma vadība
06:00, 15. Mar. 2024